Co grozi za sprzedaż wadliwego towaru w sieci
REKLAMA
Wszyscy sprzedawcy internetowi powinni pamiętać, że odpowiadają wobec swoich klientów za niezgodność towaru z wcześniej zawartą umową. Sprzedawca odpowiada za tę niezgodność, o ile istniała ona w chwili wydania towaru. W przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od tego momentu występuje domniemanie, że istniała ona także w chwili jego wydania. W takim wypadku obowiązkiem sprzedawcy jest udowodnienie, że wada powstała już po wydaniu towaru i nie wynikła z przyczyn leżących w samej rzeczy sprzedanej.
Za niezgodność towaru z umową uważa się również nieprawidłowości w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo gdy były dokonane przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży. Sprzedawca nie odpowiada, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub - oceniając rozsądnie - powinien był wiedzieć.
Kupujący ma prawo reklamować
Jeżeli zakupiony towar jest niezgodny z umową, internauta może żądać doprowadzenia go do takiego stanu, jaki gwarantował mu sklep internetowy w chwili sprzedaży. Może się to odbyć przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy produkt (chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów). Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego (w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia). Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Kupujący traci uprawnienia do żądania naprawy lub wymiany towaru, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy (nie dotyczy to towarów żywnościowych). Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem. Sprzedawca zaś odpowiada za niezgodność towaru z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić (jednak nie poniżej jednego roku).
Za gwarancję się nie płaci
Należy pamiętać, że udzielenie gwarancji na zakupiony towar następuje bez odrębnej opłaty. Sprzedawca powinien wydać kupującemu towar wraz z dokumentem gwarancyjnym. Powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w tym dokumencie oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.
W dokumencie gwarancyjnym powinny być zamieszczone podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji. W szczególności będzie to nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Obowiązki sprzedawcy internetowego
KARY DLA SPRZEDAWCÓW
od 1000 euro do 5000 euro - za wielokrotne nieumieszczanie ceny na towarze.
do 5000 złotych - za rozsyłanie niezamówionej informacji handlowej na skrzynki mailowe.
do 5000 złotych - za sprzedaż papierosów nieletnim.
do 2 lat więzienia - za handel podróbkami markowych towarów.
ADAM MAKOSZ
Podstawa prawna
l Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).
l Rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894 z późn. zm.).
REKLAMA