Coraz więcej jest benzyny i oleju napędowego złej jakości
REKLAMA
Od 1 maja 2004 roku podległa Prezesowi UOKiK Inspekcja Handlowa kontroluje jakość paliw na losowo wybranych stacjach. Na każdej pobierana jest jedna próbka. W pierwszej połowie 2007 roku zbadano ich 270. Prawie 4,5% nie spełniało wymogów jakościowych, podczas gdy w ubiegłym roku było to 2,9%.
Pogorszyła się jakość sprzedawanej benzyny – kryteriów nie spełniało 6,29% próbek (w I połowie 2006 roku wskaźnik ten wyniósł 3,65%). Nieznacznie spadła też jakość oleju napędowego – wadliwych okazało się 1,05% próbek (w I połowie 2006 roku – 0,91%).
Od stycznia 2007 roku w związku z wejściem w życie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw rozszerzono system analiz. Badany jest gaz płynny LPG, sprężony gaz ziemny CNG, lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej, biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek oraz stosowane w tzw. wybranych flotach pojazdów. Ponadto sprawdzany jest cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, magazyny, przedsiębiorców transportujących paliwo, aż po wytwórców paliw. Jednak z uwagi na fakt, że niezbędne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporządzenia weszły w życie dopiero w połowie roku, do tego czasu kontrola mogła być prowadzona w dotychczasowym rozmiarze.
Pilotażowa kontrola LPG na 100 stacjach rozmieszczonych w 7 województwach wykazała, że prawie 30 proc. sprzedawanego gazu nie spełniało wymagań jakościowych. Ponadto po raz pierwszy sprawdzono jakość paliwa w cysternach. Zbadano 27 podmiotów, wszystkie pobrane do badań próbki spełniały obowiązujące wymagania.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania paliw niespełniających norm jakościowych na środowisko naturalne, a także ochrony interesu ekonomicznego konsumentów, którzy płacąc wysoką cenę za paliwa oczekują produktu wysokiej jakości – rozszerzono zakres analizy o parametry eksploatacyjne. W pierwszym półroczu 2007 roku inspektorzy oprócz dotychczasowych sprawdzili również m.in. temperaturę zapłonu w oleju napędowym – zakwestionowano 10 próbek. Zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Za niska stwarza poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju napędowego podczas nalewania z dystrybutora do baku.
Inspekcja Handlowa przeprowadziła także kontrole na stacjach benzynowych, na które napłynęły skargi i informacje od konsumentów oraz organów ścigania, a także tych, na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Pobrano 1028 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 533 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 5,54% próbek. Wszystkie próbki pobrane w hurtowniach spełniały wymagania jakościowe.
Niepokoi prawie dwukrotny wzrost ilości stacji, na których powtórnie sprzedawano paliwo złej jakości. W wyniku rekontroli zakwestionowano ponad 15% stacji, w roku poprzednim wskaźnik ten wyniósł 7,14%.
Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości – grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Na podstawie wyników kontroli skierowano do prokuratury 19 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – do tej pory dochodzenie wszczęto w 13 przypadkach.
Inspekcja Handlowa wydała także 5 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych oraz przekazała informacje o tych faktach wojewódzkim inspektoratom środowiska.
W efekcie przeprowadzonych kontroli do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki skierowano informacje dotyczące 29 stacji paliw, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji. Prezes URE wszczął 21 postępowań, z czego 4 zostały zakończone nałożeniem kar w łącznej wysokości ponad 77 tys. zł. Ponadto jednemu przedsiębiorcy odmówiono wydania koncesji, sześciu z nich w ogóle nie posiadało koncesji na obrót paliwami ciekłymi.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Lista skontrolowanych stacji paliw znajduje się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/informacja/komunikaty_prasowe/art358.html.
Wypełniając formularz zamieszczony na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/jakosc_paliw/zgloszenie_paliwa_zlej_jakosc/ mogą Państwo informować o stacjach, w których - Państwa zdaniem - sprzedawane jest paliwo złej jakości.
ZE STRONY PRAWA
Sprzedaż paliwa złej jakości stanowi nienależyte wykonanie zobowiązania. Może też być uznane za czyn niedozwolony, którego następstwem jest obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody. W przypadku szkody powstałej na skutek tankowania paliwa złej jakości konsumentowi przysługuje możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego dotyczące zarówno odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania - w tym przypadku umowy o zakup paliwa (odpowiedzialność kontraktowa, art. 471 i n. kodeksu cywilnego) - jak i z tytułu czynu niedozwolonego (odpowiedzialność deliktowa, art. 443 kodeksu cywilnego). W celu skorzystania z odpowiedzialności kontraktowej należy wykazać, iż poniesiona została szkoda w postaci uszkodzenia pojazdu oraz że właściciel stacji nie wykonał w sposób należyty umowy sprzedaży paliwa.
KRZYSZTOF GRAD
krzysztof.grad@infor.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.