Umowa z biurem maklerskim

Edyta Dobrowolska
rozwiń więcej
Gdy zdecydujemy się na inwestowanie oszczędności bezpośrednio na giełdzie, musimy wcześniej wybrać instytucję finansową, która - jako makler - będzie nas reprezentować na giełdzie oraz zawrzeć z nią umowę o świadczenie usług w pełni odpowiadających naszym oczekiwaniom.

Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń kupna i sprzedaży akcji oraz innych instrumentów finansowych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich, zawartej między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.

 

Regulamin inwestowania

Szczegółowe zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych, rachunku pieniężnego, rachunku praw majątkowych, rachunku instrumentów rynku niepublicznego oraz ewidencji mogą być określone w jednym lub kilku regulaminach, pod warunkiem m.in., że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej ze świadczonych usług.

Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich firma inwestycyjna przekazuje klientowi, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, szczegółowe informacje dotyczące firmy inwestycyjnej oraz usługi, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy. Jeżeli takie informacje są zamieszczone w regulaminie świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku przedstawienia wspomnianych informacji.

Obowiązująca od niespełna dwóch lat ustawa o obrocie instrumentami finansowymi ustawiła bardzo wysoko poprzeczkę przed instytucjami finansowymi, które zajmują się świadczeniem usług brokerskich, w tym prowadzeniem rachunków papierów wartościowych, oraz pośrednictwem w obrocie obligacjami czy jednostkami uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.

Sprawdzenie świadomości

Dotyczy to przede wszystkim ochrony praw osób fizycznych niebędących klientami profesjonalnymi takich instytucji. Ochrona ta poszła tak daleko, że osoby fizyczne, chcące skorzystać z usług biura maklerskiego, jeszcze przed zawarciem umowy muszą udzielić instytucji finansowej oferującej usługę informacji pozwalających na ustalenie, w jakim zakresie są obeznane z mechanizmami funkcjonowania rynków finansowych oraz do jakiego stopnia są świadome i akceptują poziom ryzyka związany z inwestowaniem w instrumenty finansowe oferowane przez czy za pośrednictwem brokera. Jeśli takie badanie wypadnie negatywnie, instytucja finansowa ma obowiązek odmówić osobie fizycznej świadczenia usług, czyli zawarcia umowy.

Jeżeli na podstawie zawieranej umowy ma być świadczona usługa zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego, firma inwestycyjna zwraca się do klienta dodatkowo o przedstawienie informacji dotyczących maksymalnego poziomu i rodzaju ryzyka, jakie klient jest w stanie zaakceptować w ramach realizacji wskazanych celów inwestycyjnych.

W konsekwencji takich procedur ostrożnościowych prawie wszystkie domy maklerskie i im podobne instytucje oferują bardzo zbliżone warunki prowadzenia rachunków papierów wartościowych, a także świadczenia innych usług związanych z obrotem akcjami czy innymi instrumentami inwestycyjnymi.

W praktyce oznacza to, że szkoda czasu na studiowanie regulaminów świadczenia usług, od których zaczynamy kontakty z każdym domem maklerskim. W zasadniczych częściach: obowiązki i prawa maklera, prawa i obowiązki klienta, zasady wykonywania zleceń itp. niczym się one od siebie nie różnią, nic więc nam nie da ich porównywanie. Zamiast tego powinniśmy wnikliwie przeczytać rozporządzenie ministra finansów z 2005 roku w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych, które precyzyjnie reguluje te kwestie. Wszystkie zaś regulaminy brokerów stanowią powielenie tych reguł.

Jeśli na dodatek dokładnie zapoznamy się z ustawą z 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi, możemy przystąpić do wyboru instytucji finansowej, z którą zawrzemy umowę o prowadzenie usług brokerskich, a zwłaszcza rachunku papierów wartościowych.

Prowizje maklerskie

To, co naprawdę różni propozycje możliwych do wykorzystania instytucji finansowych, to opłaty i prowizje za prowadzenie usług, których podejmują się w ramach zawartej z klientem umowy.

Dwie umowy w jednym banku

Pewnego rodzaju dyskonto w opłatach wiązać się może z przypadkiem, w którym okaże się, że najlepszą - lub jedną z najlepszych - wytypowanych przez nas instytucji finansowych, z którą bylibyśmy skłonni zawrzeć umowę o świadczenie usług brokerskich, jest dom maklerski ściśle związany z bankiem, w którym mamy swój rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

W wielu przypadkach bowiem zamiast zakładać dodatkowe konto (rachunek pieniężny) może on być także wykorzystany w celu rozliczania operacji giełdowych. A jeśli nawet nie, to na pewno założony on zostanie w banku, w którym mamy konto, bo zazwyczaj ten bank obsługuje także dom maklerski. A jak wiadomo, opłaty chociażby za przelewy wewnątrz tego samego banku są niższe niż w przypadku przelewów na konta w innych bankach. Nie bez znaczenia jest też czas potrzebny na przepływ gotówki. Jeśli wszystko odbywa się między kontami internetowymi w ramach tego samego banku, operacje są realizowane błyskawicznie - chociażby dlatego, że nie muszą przechodzić przez śluzę sesji bankowej izby rozliczeniowej; sesje te odbywają się tylko kilka razy dziennie o ściśle określonych godzinach.

Prawa i obowiązki inwestora

Inwestor przeprowadza swoje operacje za pośrednictwem firmy inwestycyjnej. Jego prawa i obowiązki są uregulowane w umowie z tą firmą. Ponadto musi przestrzegać ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, która, poza obowiązkami, daje mu liczne uprawnienia, w tym do korzystania z praw związanych z nabytymi instrumentami finansowymi.

Uprawnienia oraz obowiązki inwestora giełdowego są uregulowane w ustawie z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

W przypadku obrotu akcjami i innymi instrumentami finansowymi kluczowe znaczenie ma umowa zawarta z firmą inwestycyjną, którą najczęściej jest dom maklerski (o jego wyborze pisaliśmy w II części poradnika). Umowa ta może dotyczyć tylko obrotu akcjami i innymi instrumentami finansowymi (umowa o świadczenie usług brokerskich). Inwestor może jednak zawrzeć kilka takich umów, dotyczących:

- świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów,

- świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych,

- świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych,

- świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego,

- świadczenia usług polegających na zarządzaniu portfelem maklerskich instrumentów finansowych.

Przypomnijmy, że szczegółowe warunki zawarcia i realizacji poszczególnych umów o świadczenie usług maklerskich powinny być uregulowane w jednym lub kilku regulaminach świadczenia usług maklerskich, pod warunkiem że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej ze świadczonych usług oraz spełniają wymogi przewidziane w przepisach.

Negatywny wynik

oceny wiedzy klienta o inwestowaniu i świadomości związanego z tym ryzyka może być powodem odmowy zawarcia umowy

Ważne!

Wszystkie zaś regulaminy brokerów stanowią powielenie reguł określonych w rozporządzeniu ministra finansów z 2005 roku w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych

NASZA RADA

ANALIZA KOSZTÓW

Analizując ofertę, jeszcze przed podpisaniem stosownej umowy, powinniśmy się skoncentrować na tych pozycjach z taryfy, które zdecydują o koszcie dokonywanych przez nas operacji finansowych. Jeśli zamierzamy inwestować długoterminowo, to oczywiście ważniejszą pozycją będzie opłata za prowadzenie rachunku niż za kupno i sprzedaż akcji na GPW. I odwrotnie - gdy zamierzamy poświęcić inwestowaniu na giełdzie więcej czasu, a może nawet pospekulować, często sprzedając i kupując akcje czy inne papiery wartościowe, najistotniejszym punktem tej analizy powinny być opłaty transakcyjne. Warto przy tym mieć na względzie, że najdroższym sposobem jest składanie zleceń bezpośrednio w punkcie obsługi klienta czy telefonicznie, najtańszym zaś korzystanie z kanału internetowego.

6 kroków

WYBIERAMY BIURO MAKLERSKIE

1 Ustal zakres usług finansowych, z których chcesz korzystać - w szczególności, czy interesuje cię doradztwo inwestycyjne lub zarządzanie portfelem.

2 Zdecyduj o kanałach dostępu, w tym zwłaszcza elektronicznych, za pośrednictwem których będziesz chciał składać zlecenia i ewentualnie korzystać z innych usług biura maklerskiego.

3 Sprawdź, czy z bankiem, w którym masz konto, związana jest firma maklerska, a jeśli tak, w pierwszej kolejności zainteresuj się jej ofertą, w tym sprawdź, czy oferuje pełen zakres interesujących cię usług oraz kanałów dostępu.

4 Porównaj opłaty i prowizje za prowadzenie rachunku papierów wartościowych, wykonywanie operacji, jakie będziesz najczęściej przeprowadzał, oraz świadczenie usług, z których będziesz korzystał.

5 Wybierz biuro maklerskie, które najwszechstronniej oraz najtaniej spełni twoje oczekiwania.

6 Nim złożysz podpis pod umową o świadczenie usług brokerskich, zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez wybraną instytucję.

Edyta Dobrowolska

gp@infor.pl

 
Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...