REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samochody tracą na wartości

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za trzy lata niektóre z dzisiejszych nowych modeli aut będzie można kupić za mniej niż połowę dzisiejszej ceny. Ceny samochodów spadają tym szybciej, im częściej producenci wprowadzają ich nowe lub ulepszone wersje.

Już przy zakupie auta można przewidzieć, jak będzie się kształtowała jego cena za kilka lat - wynika z analiz przygotowanych dla GP przez Eurotax Glass's.

 

REKLAMA

- Taka informacja jest kluczowa dla uczestników rynku motoryzacyjnego, jak przedsiębiorstwa kupujące przynajmniej kilkanaście aut czy firmy zajmujące się wynajmem krótko- i długoterminowym lub firmy leasingowe. Klienci indywidualni też zaczynają zwracać na to uwagę, szczególnie jeśli przewidują sprzedaż pojazdu po krótszym lub dłuższym okresie - mówi Eliza Kitlas z Eurotax Glass's.

Większość kupujących szacuje tę wartość na podstawie popularności danego modelu na rynku i ogólnej opinii o nim. Jak wynika z naszego rankingu, najmniej na wartości tracą Honda CRV czy Toyota Auris, czyli auta marek uznawanych za solidnie wykonane i niepsujące się. W naszym rankingu nie ma np. Volkswagena, bo w I półroczu nie pojawiły się żadne nowe modele tej firmy, a takie było główne kryterium naszego zestawienia. Wysoko za to znalazł się samochód siostrzanej firmy VW, czyli Seata. Co ciekawe, Skoda (też z grupy Volkswagen) traci już na wartości dużo bardziej.

- Profesjonalna analiza wartości rezydualnych opiera się na analizie o wiele większej liczby czynników, a niektóre z nich mogą w skrajnych przypadkach wpływać na prognozę nawet w zakresie od -20 do +20 proc. wartości pojazdu - mówi Eliza Kitlas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe modele coraz szybciej

Szczególnego znaczenia przy prognozowaniu ceny pojazdu nabiera cykl życia modelu, czyli częstotliwość zmian modelu czy korekt wyglądu, czy konstrukcji aut.

REKLAMA

- W latach 90. zmiany modelowe czy facelifting aut były rzadsze, niż ma to miejsce w ostatnim czasie. Producenci, chcąc zdobyć jak najwyższy udział w rynku, muszą dostosowywać się do działań konkurencji i wprowadzać innowacje, średnio co dwa, trzy lata, w postaci nowego modelu lub faceliftingu - mówi Eliza Kitlas.

Dodaje, że nowy lub zmieniony model jest dla koncernu szansą na zdobycie nowych klientów oraz wzrost sprzedaży. Z drugiej jednak strony, powoduje szybszy spadek wartości rynkowej oraz rezydualnej modelu poprzedniego lub wymusza wprowadzenie dużych upustów na starszy model, co również prowadzi do szybszej utraty wartości rynkowej.

- Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty 35-40 proc. wartości już w ciągu pierwszych 9-12 miesięcy eksploatacji - mówi Eliza Kitlas.

Duży przebieg, duża strata

Informacje o tym, w którym miejscu cyklu życia jest pojazd, Eurotax otrzymuje bezpośrednio od producentów. Przesyłają oni informacje na kilka lat naprzód, w którym roku i którym miesiącu produkcja danego modelu zostanie zakończona. Im bliżej do zmiany modelu, tym wartość tej korekty będzie wyższa. Dlaczego? Bo przy wprowadzaniu nowego zwykle stare modele są znacznie przeceniane. W Polsce najlepiej widać to ostatnio na przykładzie Citroena Xsara Picasso, który po wejściu nowego modelu C4 Picasso można kupić w salonie o prawie 30 tys. taniej. To wpływa automatycznie na cenę aut używanych.

Istotne jest też, jak użytkujemy samochód. Im ma on większy przebieg, tym trudniej uzyskać za niego dobrą cenę, przy czym tu istotna jest też wspomniana wyżej opinia o samochodzie, jego awaryjności.

50 tys. km nie wszystkim szkodzi

Na przykład pięcioletnia Skoda Fabia, z przebiegiem 100 tys. km, będzie warta około 13,6 tys. zł (35,4 proc. ceny nowego auta), ale już przy przebiegu 150 tys. km cena spada do 11,8 tys. zł (30,7 proc. ceny). Dla Seata Altea będzie to odpowiednio 47,3 proc. i 42 proc. nowego auta. Widać więc, że proporcje spadku wartości wraz z większym przebiegiem są podobne, ale dobrze utrzymującym wartość autom niewiele szkodzi przejechanie 50 tys. km więcej.

JAK POWSTAŁ RANKING

Przyszła wartość auta jest szacowana przede wszystkim na podstawie danych historycznych, a więc obserwacji zachowania wartości podobnego modelu w przeszłości. Bierze się tu pod uwagę:

- zmiany w notowaniach auta

- zmiany ceny nowego pojazdu

Tak określa się podstawową wartość rezydualną, którą potem koryguje się o:

- wartość wyposażenia dodatkowego w pojeździe

- wpływ koloru na cenę

- wpływ inflacji na wartość pojazdu

- cykl życia modelu, czyli np. częstość faceliftingów

- utratę wartości wynikającą z przebiegu pojazdu

- popularność danego modelu

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Najlepiej sprzedającym się samochodem jest w tym roku Skoda Fabia, którego tegoroczna sprzedaż wyniosła na koniec lipca 10 627 sztuk, o 11,6 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z analiz firmy Samar. To jedyny model, któremu udało się przekroczyć pułap 10 tys. sztuk. Drugiej w rankingu Toyoty Yaris sprzedano 7725 (wzrost o 31,5 proc.). Trzecia znowu jest Skoda, tym razem Octavia (sprzedaż 7141, wzrost 17 proc. Dalsze lokaty zajmują Ford Focus z wynikiem 6430 sprzedanych aut (wzrost o 29,5 proc.), Fiat Punto (5730 sztuk, 20,8 proc. wzrostu), Fiat Panda (5563 auta, spadek o 11,6 proc.), Volkswagen Passat (4277 sztuk, wzrost o 42,9 proc.), Opel Astra Classic (4111 sztuk, 22,0 proc. spadku), Toyota Corolla (4002 auta, spadek o 30,1 proc.) i Opel Astra (3 950 sztuk, 22,3 proc. wzrostu).

Źródło: www.samar.pl

Ranking modeli debiutujących w tym roku według utraty wartości po trzech latach użytkowania

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

 

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA