Przelew w sieci bez internetowego konta?
REKLAMA
REKLAMA
Wystarczy mieć skrzynkę e-mail i poświęcić kilkanaście minut na zarejestrowanie się na stronie serwisu pośredniczącego w płatnościach on-line.
Sama rejestracja na stronie internetowej pośrednika nie zobowiązuje do dokonywania wpłat przy udziale danego serwisu i jest - co do zasady - bezpłatna. Zawsze jednak (zanim zdecydujemy się na korzystanie z pomocy przy regulowaniu naszych płatności) uważnie zapoznajmy się z regulaminem świadczenia usług i cennikiem różnych pośredników. Jest bowiem coraz więcej firm, które umożliwiają internautom bezpieczne przekazywanie pieniędzy między użytkownikami poczty elektronicznej bez konieczności sięgania do tradycyjnych metod (czeków czy przekazów pieniężnych). Serwisy płatności obsługują najczęściej takie transakcje, jak handel elektroniczny i aukcje on-line.
E-mail to podstawa
Taki sposób prowadzenia operacji finansowych umożliwia wysyłanie i otrzymywanie bezpiecznych płatności on-line każdemu, kto ma własną skrzynkę pocztową w internecie. Wystarczy założyć konto w wybranym serwisie i zarejestrować tam dane karty kredytowej czy konta bankowego. Żeby płatność była możliwa, odbiorca gotówki musi również mieć zarejestrowane konto u tego samego pośrednika. Następnie wystarczy wprowadzić adres e-mail osoby, do której mają trafić pieniądze i kwotę płatności. Nasze pieniądze po chwili pojawią się na koncie odbiorcy. Ten następnie zdecyduje, co zrobić z otrzymaną kwotą: może ją przesłać komuś innemu bądź przelać na swoje konto bankowe (ewentualnie wysłać przekaz pieniężny na adres zamieszkania).
Pośrednik do realizacji umów
Usługi wykonywane przez internetowych pośredników finansowych nie mają charakteru czynności bankowych, a zarejestrowanie się w serwisie płatności internetowych nie wiąże się z otwarciem nowego rachunku bankowego. Podstawą prawną do przekazania pieniędzy między internautą a odbiorcą jest najczęściej istniejące między nimi zobowiązanie (pożyczka, sprzedaż). Serwis pośredniczący w płatnościach przystępuje więc do zawartej między nimi umowy i w imieniu użytkownika dokonuje płatności na rzecz wskazanych osób.
W każdym przypadku nierzetelnego wykonania usługi przez pośrednika (np. pieniądze zostaną pobrane z naszego konta, lecz nie trafią do sklepu, w którym kupiliśmy towar) internauta ma prawo zgłosić reklamację. Miejsce jej złożenia oraz termin, w którym należy to zrobić, powinien być określony w regulaminie serwisu.
W razie gdy firma nie będzie reagowała na zażalenia, sprawę można skierować do sądu. W zależności od wartości kwestionowanej transakcji, będzie to sąd rejonowy (do 75 tys. zł włącznie) lub okręgowy (ponad 75 tys. zł), właściwy dla siedziby pozywanej firmy.
Dlaczego warto korzystać z usług wirtualnych pośredników finansowych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
ADAM MAKOSZ
Podstawa prawna
l Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).
l Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 1964 r. nr 43, poz. 297 z późn. zm.).
REKLAMA