REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując komórkę w promocji sprawdź cennik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

UOKiK przeprowadził kontrolę umów zawieranych przez operatorów sieci komórkowych. Z raportu wynika, że operatorzy wymyślili nowy sposób na ukrywanie niedozwolonych klauzul. Często zamieszczają je w cennikach.


Do tej pory istotne warunki kontraktu operatorzy umieszczali w regulaminach, teraz wielu z nich zamieszcza niedozwolone postanowienia umowne w cennikach. Zdaniem Marka Niechciała, prezesa UOKiK, taka praktyka operatorów jest niekorzystna dla abonentów, gdyż wiąże się ze znacznie mniejszą ochroną prawną ich interesów.

 

Natomiast Wacław Iszkowski z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji wyjaśnia, że cennik zawiera też ofertę dla abonenta i oprócz cen powinien mieć też inne postanowienia, które mają zachęcić go do zakupu.

Mniejsza ochrona konsumenta

REKLAMA

- W ten sposób operatorom łatwiej potem zastąpić wpisaną tam klauzulę inną znacznie mniej korzystną dla konsumenta - wyjaśnia Kamilla Pomorska z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK. Wprowadzenie nowych postanowień do regulaminu nakłada na operatora obowiązek poinformowania abonentów o tym z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. W dodatku w takim przypadku konsument mógłby wypowiedzieć umowę, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów - dodaje Kamilla Pomorska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w razie zmiany cennika konsument nie korzysta z tak dużej ochrony prawnej przed wprowadzaniem do niego nowych niekorzystnych klauzul. Zrezygnować z usług operatora mógłby jedynie wówczas, gdyby zostały podwyższone ceny. W dodatku musiałby zapłacić karę umowną. Natomiast nie może zrezygnować z operatora w razie wprowadzenia do cennika niekorzystnego zapisu, ale niedotyczącego podwyższenia ceny.

Regulamin i cennik stanowią integralne części umowy zawieranej z konsumentem. Podpisując umowę, przyjmuje i akceptuje również postanowienia zawarte w regulaminie i cenniku.

Uwaga na promocje

Coraz częściej konsumenci kupują aparaty telefoniczne podczas promocji organizowanych przez operatorów. Zawierają wówczas jednocześnie dwie umowy: o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz o sprzedaż telefonu. Operatorzy nie zwracają im na to uwagi, a formularze, które wypełniają, są zredagowane w sposób niejasny, więc abonenci uważają, że zawarli tylko jedną umowę z jednym podmiotem.

- Umieszczenie w jednym dokumencie danych dotyczących dwóch umów może wprowadzać w błąd konsumentów co do charakteru umowy oraz podmiotu mającego obowiązek przyjąć reklamację - tłumaczy Kamilla Pomorska.

REKLAMA

Natomiast problemy zaczynają się w razie reklamacji za wady aparatu. Odpowiada za nie sprzedawca lub gwarant. Natomiast za niewłaściwe świadczenie usług telekomunikacyjnych odpowiada operator. Operator jest sprzedawcą telefonu tylko wówczas, gdy aparat został zakupiony w sklepie firmowym. Natomiast najczęściej kupuje się go u przedstawicieli operatora, agentów, partnerów, i w punktach autoryzowanych.

Przy umowach promocyjnych przewidziane są też kary umowne i określane jako opłata specjalna. Faktycznie jest to jednak zwrot wartości udzielonej abonentowi ulgi, na przykład ceny l zł za aparat, pakiet bezpłatnych połączeń, stawki preferencyjne lub inne udogodnienia. Abonent związany z umową przez określony czas będzie więc sukcesywnie spłacał ulgę, a w razie przedterminowego rozwiązania kontraktu uiści opłatę specjalną.

UOKiK kwestionuje

Prezes UOKiK skontrolował wzorce umowne stosowane przez operatorów telefonii komórkowej w Polsce pod kątem zgodności z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz przepisami kodeksu cywilnego, które dotyczą klauzul niedozwolonych. Kontrola objęła operatorów świadczących usługi telefonii mobilnej: - PTC - operatora sieci Era, PTK Centertel - operatora sieci Orange, Polkomtel - operatora sieci Plus, P4 - operatora sieci Play,- emFinanse - wirtualnego operatora mBank mobile.

UOKiK dokonał analizy wzorców umownych, czyli regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych, cenników, regulaminów promocji oraz poszczególnych usług.

- W wyniku analizy UOKiK opracował raport dotyczący ochrony praw konsumentów na rynku telekomunikacyjnym - mówi Monika Stec z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK. Zwrócono w nim uwagę na praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Dzieje się to najczęściej przy reklamacji wadliwego aparatu telefonicznego. Często przyjęcie reklamacji operatorzy uzależniają od przedłożenia przez konsumenta ekspertyzy z punktu serwisowego wskazanego przez operatora. W ten sposób konsument musi udowodnić operatorowi, że aparat miał wady już w dniu zakupu i był wówczas niezgodny z umową - wyjaśnia Monika Stec.

Z raportu UOKiK wynika również, że operatorzy ograniczają możliwość wyboru przez abonenta sposobu usunięcia wady zakupionego towaru, bo w pierwszej kolejności dokonują naprawy aparatu bez względu na to, jaka jest treść żądania reklamacyjnego. Przepis stanowi, że abonent może domagać się naprawy albo wymiany aparatu. Ustawa daje więc mu wybór sprecyzowania żądania. Monika Stec zwraca uwagę na to, że operatorzy w sposób niewłaściwy interpretują ten przepis, twierdząc, że najpierw należy aparat naprawić, a jeżeli naprawić się go nie uda, to dopiero wówczas można wymienić go na nowy, wolny od wad.

Abonent płaci za dużo

Przeprowadzona kontrola wykazała, że istotnym problemem, z jakim spotykają się abonenci, są zbyt wygórowane opłaty w porównaniu z pobieranymi przez innych przedsiębiorców za zdjęcie blokady SIM-lock, która uniemożliwia korzystanie z usług telekomunikacyjnych za pośrednictwem sieci innego operatora niż ten, u którego usługi i telefon abonent zakupił. Wszyscy skontrolowani operatorzy pobierają ją w wysokości 610 zł.

Zdaniem UOKiK jest ona zbyt wygórowana, tym bardziej że inni przedsiębiorcy pobierają za taką usługę znacznie niższe kwoty. Operatorzy pobierają też opłaty za zmianę taryfy z wyższej opłaty abonamentowej na niższą oraz na taryfę o niższym abonamencie. Zdaniem prezesa Marka Niechciała operator nie może w ten sposób rekompensować sobie utraconych korzyści, które osiągnąłby, gdyby abonent nadal korzystał z wyższego abonamentu.



Podstawa prawna

l Art. 384-3853 ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA