Bankowy Arbitraż Konsumencki
REKLAMA
Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich Jego zadaniem jest rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.
Zaletami poddania sporu z bankiem sądowi konsumenckiemu w odróżnieniu od sporu rozstrzyganego przez sąd cywilny są przede wszystkim szybkość postępowania (rozstrzygnięcie zapada już po kilku tygodniach) oraz niewielkie koszty ponoszone przez wnioskodawcę.
Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami, powstałe po 1 lipca 2001 r., których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż kwota 8 tys. zł. Przedmiotem postępowania mogą być również spory pomiędzy konsumentami a bankami niebędącymi członkami ZBP, które złożyły oświadczenie, że poddają się rozstrzygnięciom arbitra bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.
Wszczęcie postępowania przed arbitrem bankowym następuje na wniosek konsumenta. Wniosek powinien być sporządzony w formie pisemnej. Należy w nim podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, ewentualnie do korespondencji.
We wniosku trzeba dokładne określić żądanie, uzasadnić je i wskazać środki dowodowe, przykładowo w postaci dokumentów, które powinny być załączone do wniosku. Podać należy także wartość przedmiotu sporu.
Należy również pamiętać o dołączeniu do wniosku dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku. Gdy bank milczy, wystarczy oświadczenie konsumenta, że w terminie 30 dni nie uzyskał z banku odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje zwrot wniosku.
Wniosek może być wniesiony bezpośrednio przez konsumenta lub jego pełnomocnika w biurze arbitra bankowego lub przesłany pocztą na adres arbitra bankowego. Wraz z wniesieniem wniosku musimy wnieść opłatę w kwocie 50 zł przekazem na rachunek arbitra bankowego. W przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł. W przypadku braku opłaty arbiter nie podejmie żadnych czynności.
Wartość przedmiotu sporu
Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek i innych kosztów, żądanych obok roszczenia głównego. W przypadku dochodzenia łącznie kilku roszczeń sumuje się ich wartość.
Adres arbitrażu
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
telefon (0 22) 48 68 400
Rozpatrzone sprawy
W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r. wpłynęło do Arbitrażu Bankowego
807 wniosków. Do 31 grudnia 2006 r. wydano orzeczenia w 805 przypadkach, z tego:
l 52 na korzyść klienta,
l 84 zakończonych ugoda pomiędzy stronami sporu,
l 230 na korzyść banku,
l 439 zakończonych zwrotem lub odrzuceniem wniosku.
Zakres merytoryczny wpływających wniosków:
l rachunki i lokaty bankowe - 114,
l kredyty bankowe - 439,
l obrót płatniczy, w tym różnego rodzaju karty bankowe - 114,
l papiery wartościowe - 0,
l inne - 140.
Słownik
Phishing
- to próby nakłaniania za pomocą poczty elektronicznej do uruchomienia fałszywej strony internetowej, przypominającej do złudzenia stronę internetową twojego banku. Wpisując tam dane osobowe i dotyczące twoich finansów, przekazujesz je przestępcom.
ŁUKASZ SOBIECH
lukasz.sobiech@infor.pl
REKLAMA