REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zgadzasz się z bankiem? Idź po pomoc do arbitra

Łukasz Sobiech

REKLAMA

Decydując się na spór z bankiem, przed skierowaniem sprawy do sądu warto rozważyć pozasądowe rozwiązanie konfliktu. Taką możliwość daje Bankowy Arbitraż Konsumencki.  

Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich. Jego zadaniem jest rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta.

Zaletami poddania sporu z bankiem sądowi konsumenckiemu, w odróżnieniu od sporu rozstrzyganego przez sąd cywilny, są przede wszystkim szybkość postępowania (rozstrzygnięcie zapada po kilku tygodniach) oraz niewielkie koszty ponoszone przez wnioskodawcę.

Przedmiot sporu

Przedmiotem postępowania przed arbitrem bankowym mogą być wyłącznie spory pomiędzy konsumentami i bankami - powstałe po 1 lipca 2001 r., których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż kwota 8 tys. zł. Przedmiotem postępowania mogą być również spory pomiędzy konsumentami a bankami niebędącymi członkami Związku Banków Polskich, które złożyły oświadczenie, że poddają się rozstrzygnięciom arbitra bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.

Wniosek do arbitra

Wszczęcie postępowania przed arbitrem bankowym następuje na wniosek konsumenta. Powinien być on sporządzony w formie pisemnej. Także wszelkie załączniki do wniosku i pisma procesowe kierowane do arbitra należy sporządzić w takie samej formie. Wniosek powinien zawierać dokładne oznaczenie konsumenta. Należy więc podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, ewentualnie adres do korespondencji. Wskazane jest również podanie numeru telefonu, faxu lub adresu poczty elektronicznej. Należy również wymienić jego nazwę, oddział i adres siedziby.

Wniosek może być wniesiony bezpośrednio przez konsumenta lub jego pełnomocnika w biurze arbitra bankowego lub przesłany pocztą. Wraz z wniesieniem wniosku trzeba dokonać opłaty w kwocie 50 zł na rachunek arbitra bankowego. W przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł. Jeżeli opłata nie zostanie wniesiona, arbiter nie podejmie żadnych czynności.

Określenie żądania

Trzeba dokładnie określić żądanie. Dobrze jest go zwięźle uzasadnić i wskazać środki dowodowe (np. dokumenty mające związek ze sprawą), które powinny być dołączone do wniosku. Musimy również podać wartość przedmiotu sporu. Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek i innych kosztów, żądanych obok roszczenia głównego. W przypadku dochodzenia łącznie kilku roszczeń, sumuje się ich wartość. Należy również pamiętać o dołączeniu do wniosku dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku. Jeżeli bank milczy, wystarczy oświadczenie konsumenta, że w terminie 30 dni nie uzyskał z banku odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje zwrot wniosku.

Ważne!

Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek i innych kosztów żądanych obok roszczenia głównego

Zwrot wniosku

Arbiter bankowy zwróci wniosek, gdy postępowanie przed arbitrem bankowym jest niedopuszczalne. Wniosek nie zostanie również rozpoznany, jeżeli o to samo roszczenie pomiędzy tymi samymi stronami jest prowadzona sprawa przed sądem powszechnym lub sądem polubownym albo została już prawomocnie osądzona. Arbiter nie zajmie się również sprawą, jeśli jej rozstrzygnięcie należy do sądu polubownego. Nie podejmie on również czynność wówczas, gdy rozpoznanie sprawy wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego z udziałem świadków i biegłych, co w jego ocenie byłoby tylko możliwe w postępowaniu sądowym. Wraz ze zwrotem wniosku arbiter bankowy zarządza zwrot połowy uiszczonej przez konsumenta opłaty.

Rozpoznanie sprawy

Po skierowaniu sprawy do rozpoznania, biuro arbitra bankowego przesyła do banku odpis wniosku wraz z załącznikami i wzywa bank do udzielenia odpowiedzi na wniosek w terminie 14 dni. Bank może udzielić odpowiedzi na wniosek pisemnie, przesyłką pocztową, faxem lub za pomocą poczty elektronicznej. Brak odpowiedzi banku na wniosek nie stanowi przeszkody w rozpoznaniu sprawy. W odpowiedzi na wniosek bank powinien oświadczyć, czy żądanie wniosku uznaje w całości lub w części albo czy wnosi o jego oddalenie. Powinno się tam również znaleźć szczegółowe uzasadnienie wraz z przywołaniem przepisów prawa, umów i regulaminów mających zastosowanie w tej sprawie. W przypadku posiadania jakichkolwiek dowodów w postaci dokumentów bank obowiązany jest je dostarczyć.

Arbiter bankowy ma za zadanie w każdym stadium postępowania nakłaniać konsumenta i bank do polubownego rozwiązania sporu poprzez zawarcie ugody. Ugoda zawarta przed arbitrem bankowym zostaje ujęta w formie orzeczenia z zaznaczeniem, że wydane ono zostało w wyniku zawartej między konsumentem a bankiem ugody. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sporu arbiter rozstrzyga go na posiedzeniu niejawnym. W szczególnych przypadkach, ze względu na charakter sporu, może wyznaczyć rozprawę, na którą wezwie konsumenta i bank. Niestawiennictwo którejkolwiek ze stron nie stanowi przeszkody w przeprowadzeniu rozprawy, chyba że wezwania nie zostaną doręczone prawidłowo.

Orzeczenie ostateczne

Arbiter bankowy po rozpoznaniu sprawy na posiedzeniu niejawnym bądź po przeprowadzeniu rozprawy wydaje orzeczenie. Orzeczenie powinno zawierać: wymienienie stron, oznaczenie przedmiotu sprawy, rozstrzygnięcie arbitra bankowego oraz rozstrzygnięcie co do kosztów postępowania. Orzeczenie musi być również uzasadnione. Uzasadnienie orzeczenia powinno zawierać wskazanie podstawy faktycznej rozstrzygnięcia. Znajdzie się tam również ustalenie faktów, które arbiter bankowy uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł i przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej oraz wyjaśnienie podstawy prawnej orzeczenia wraz z przytoczeniem przepisów prawa.

GDZIE WYSŁAĆ WNIOSEK

Wszczęcie postępowania następuje tylko i wyłącznie na wniosek konsumenta. Wniosek o wszczęcie postępowania musi mieć formę pisemną i może zostać przesłany do abitrażu pocztą na adres:

Bankowy Arbitraż Konsumencki

ul. Kruczkowskiego 8

00-380 Warszawa

telefon (0 22) 48 68 400

OPŁATA OD WNIOSKU

Wraz z wniesieniem wniosku konsument uiszcza opłatę w kwocie 50 zł przekazem na rachunek arbitra bankowego.

PKO BP S.A. XV/O Centrum Warszawa

55 1020 1156 0000 7702 0008 8120

W przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł, opłata wynosi 20 zł.

LICZBA WNIOSKÓW

Z danych sądu polubownego wynika, że w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r. wpłynęło do arbitra bankowego 807 wniosków. Do 31 grudnia 2006 r. wydano orzeczenia w 805 przypadkach, z tego:

l na korzyść klienta - 52,

l zakończonych ugodą pomiędzy stronami sporu - 84,

l na korzyść banku - 230,

l zakończonych zwrotem lub odrzuceniem wniosku - 439.

Zakres merytoryczny wpływających wniosków przedstawiał się w sposób następujący:

l rachunki i lokaty bankowe - 114,

l kredyty bankowe - 439,

l obrót płatniczy, w tym różnego rodzaju karty bankowe - 114,

l papiery wartościowe - 0,

l inne - 140.

Średni czas rozpatrywania wniosku wyniósł ok. sześciu tygodni.

Wypis orzeczenia jest doręczany przez biuro arbitra bankowego listem poleconym konsumentowi i bankowi. Bank przegrywający sprawę ma obowiązek zwrócić konsumentowi wniesioną opłatę i koszty postępowania przed arbitrem bankowym. Bank musi uiścić koszty postępowania w ciągu 14 dni od otrzymania wypisu orzeczenia.

Zgodnie z regulaminem sądu arbitrażowego orzeczenie arbitra bankowego jest dla banku ostateczne. Bank musi je wykonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia. Konsument, który nie jest zadowolony z orzeczenia, może skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.

Zawieszenie i umorzenie postępowania

Postępowanie przed arbitrem bankowym może zostać zawieszone na wniosek konsumenta lub zgodny wniosek konsumenta i banku. W takim przypadku postępowanie niepodjęte przez którąkolwiek ze stron w ciągu roku zostaje umorzone. Konsument może również w każdym czasie cofnąć wniosek o rozpoznanie sprawy przed arbitrem bankowym, co spowoduje jego umorzenie.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA