REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe auta szybko tracą na wartości

Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Cena nowego auta po roku spada nawet o 41 proc. Lanos tracił na wartości najwięcej, natomiast roczne Audi jest niewiele tańsze niż w salonie. Na tempo utraty wartości auta wpływa głównie postrzeganie danej marki przez klientów.


Z analizy firmy Info-Ekspert, monitorującej rynek cen aut nowych i używanych wynika, że wśród aut klasy średniej i niższej najbardziej na wartości traciły auta marki Daewoo, która już zniknęła z naszego rynku. Przy czym dotyczyło to tylko najdroższych wersji aut z silnikiem 1,6 i dobrze wyposażonych wersji SE i SX. Pozostałe modele nie znalazły się już ani w zestawieniu najbardziej tracących na wartości aut, ani tych tracących najmniej. Na drugim biegunie, czyli wśród aut tracących najmniej, prym wiedzie Audi A3, które w zależności od wersji traci na wartości zaledwie 16-23 proc.

Spadek zależy od wersji

Z zestawienia Info-Ekspert widać, że niektórych marek nie można przypisać do którejkolwiek z tych kategorii, bo im lepsze wyposażenie, tym droższe auto w salonie i tym bardziej traci na wartości. Na przykład Renault Megane znajduje się zarówno w rankingu samochodów tracących najwięcej, jak i najmniej po pierwszym roku użytkowania. Około 20 proc. po pierwszym roku traci Renault Megane w wersji kombi z silnikiem diesla (1,5, 77 KW mocy), co daje temu autu miejsce w czołówce aut tracących na wartości najmniej. Auto, które w salonie kosztuje 69,1 tys. zł, po roku jest warte 55,3 tys. zł. Megane z identycznym silnikiem, ale w czterodrzwiowej wersji sedan, traci już 36 proc. (spadek wartości z 72 tys. zł do 46,4 tys. zł.) Obie wersje różnią się też wyposażeniem, które jest bogatsze w tym drugim przypadku. Podobnie rzecz się ma z Volswagenem Golfem. Tu większą utratę wartości notuje droga wersja Golfa Trendline, która w salonie kosztuje 93,4 tys. zł, po roku można ją kupić za 65,3 tys. zł (spadek o 30 proc.). Z kolei Golf Entry kosztuje w salonie 60,5 tys. zł, a po roku jest warty 46,5 tys. zł (spadek o 23 proc.).

Bonusy wpływają na cenę

Za kupnem dobrze wyposażonego auta przemawia jednak argument, że łatwiej je będzie sprzedać. Za kilka lat jego cena będzie porównywalna z innymi wersjami auta, ale bogate wyposażenie będzie zachęcało kupującego.

A ma to niebagatelne znaczenie, bo od naszego wejścia do UE sprowadzamy około 800 tys. aut rocznie. Podaż jest duża, więc spadły ceny aut używanych, przez co zwiększyła się kwota, którą trzeba dołożyć, żeby kupić nowy samochód. Dlatego dealerzy kuszą zniżkami i promocjami. Na przykład ostatnio Renault rozpoczął akcję polegająca na odkupywaniu używanych aut od klientów, którzy chcą kupić nowe auto w salonie.

- Obiecujemy atrakcyjną cenę odkupu, bo w naszym przekonaniu korzystniejsze jest dobre wycenienie starego auta niż dawanie dużych upustów na nowe auta, co wpływa potem na wartość aut używanych - mówi Arnaud Barral, prezes Renault Polska.

Ostrzeżenie dla kredytobiorców

Dane po pierwszym roku mogą zaskakiwać, ale z danych Info-Ekspert wynika, że po trzech latach auta tracą na wartości od 36 do 60 proc., więc spadek nie jest już tak dolegliwy. Na przykład Lanos po trzecim roku jest wart 40 proc. ceny zakupu w salonie.

Informacja o tym, ile traci auto w pierwszym okresie użytkowania, jest istotna tylko dla tych, którzy z różnych względów muszą pozbyć się samochodu w tym okresie, a zaciągnęli na nie kredyt. Dobrze jeśli sprzedając auto są w stanie pozbyć się kredytu. Niestety, jak widać z naszego zestawienia, przy niskiej wpłacie własnej i długim okresie kredytowania bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę: po sprzedaży samochodu pozostanie nam do spłaty jeszcze kilka tysięcy złotych. Dlatego biorąc kredyt, warto wziąć harmonogram spłat i zbadać, czy w każdym wypadku pozbycie się samochodu pozwoli nam pozbyć się kredytu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak bezpiecznie kupić auto na kredyt



MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl



OPINIA

Najważniejsze czynniki mające wpływ na wartość samochodów to: cena zakupu samochodu nowego, polityka sprzedaży (stosowane promocje), pojemność silnika, wyposażenie samochodu, sytuacja gospodarcza czy ukazanie się na rynku modelu nowej generacji. Wartość auta w poszczególnych latach eksploatacji zależy głównie od pozycji i uznania danej marki i modelu na rynku. W Polsce cenione są marki japońskie i niemieckie, gdyż uznawane są za niezawodne i bezawaryjne. Mniej tracą pojazdy z silnikami diesla, bo są bardziej oszczędne w eksploatacji. Wynikiem dużych spadków wartości jest wysoka podaż na rynku wynikająca przede wszystkim z importu prywatnego (ok. 800 tys. sztuk rocznie). Znaczący wpływ na spadek wartości pojazdów w pierwszym roku użytkowania mają też stosowane przez dealerów różnego rodzaju promocje. Cena pojazdu w promocji może być niekiedy niższa nawet o 20 proc.


ROBERT KULCZYK

specjalista działu analiz rynku firmy Info-Ekspert

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA