REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tradycyjna telewizja coraz wyraźniej przegrywa z Netfixem i innymi platformami cyfrowymi, proces przyspiesza zainteresowanie sportem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większość z nas chce kontrolować środki przeznaczane na różnego rodzaju usługi, które można odtwarzać; oglądać i słuchać na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, robiąc to, nie będąc w domu czy mieszkaniu
Większość z nas chce kontrolować środki przeznaczane na różnego rodzaju usługi, które można odtwarzać; oglądać i słuchać na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, robiąc to, nie będąc w domu czy mieszkaniu
T. Schneider
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy odchodzą od oglądania tradycyjnej telewizji – w to miejsce na znaczeniu zyskują platformy streamingowe. Co ciekawe, nie tylko te, oferujące swoje usługi w modelu subskrypcyjnym czy abonamencie, ale także bez żadnych opłat.

Polscy konsumenci w tym względzie nie są wyjątkiem, ale idą za światowym trendem.
Pod względem posiadania płatnych subskrypcji oferujących usługi strumieniowe prym wiodą Amerykanie. Praktycznie każde (99 proc.) gospodarstwo domowe w USA ma wykupiony dostęp do przynajmniej jednego rozwiązania tego typu. Polacy też coraz chętniej ich używają. Według ekspertów, trend ten w najbliższym czasie tylko się nasili. W głównej mierze będzie dotyczył zwiększonego zapotrzebowania na strumieniowe oglądanie treści sportowych.

REKLAMA

Polacy polubili subskrypcje, ale wciąż daleko nam do Amerykanów

Już blisko co drugi Polak (46 proc.) korzysta z subskrypcji treści – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Najchętniej korzystamy w tej formie z treści wideo, muzyki, gier, książek czy audiobooków.

REKLAMA

Użytkownicy najczęściej używają od 2 do 3 produktów cyfrowych tego typu. Przedział ten wskazało 42 proc. respondentów.
Zdarza się jednak, że Polacy płacą za konkretną usługę, ale z niej nie korzystają – przyznało tak 4 na 10 ankietowanych biorących udział w badaniu ING Banku Śląskiego. Ponadto aż 80 proc. chce kontrolować wydatki na subskrypcje.

– Polacy to oszczędny naród. Nie lubimy płacić za coś, z czego nie korzystamy. Nie dziwi więc, że większość z nas chce kontrolować środki przeznaczane na różnego rodzaju usługi, które można odtwarzać; oglądać i słuchać na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, robiąc to, nie będąc w domu czy mieszkaniu – komentuje Karolina Pietz-Drapińska, Dyrektor Marketingu i PR z Komputronik S.A.

Oczywiście to telewizor jest wciąż pierwszym wyborem, jeśli chodzi o odtwarzanie wideo. Widać rosnące zainteresowanie aplikacjami obsługującymi treści w formie strumieniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Należy jednak pamiętać o alternatywnych możliwościach, które sprawdzają się, gdy żyjemy w biegu i mamy mało czas. Dotyczy to przede wszystkim młodych osób. Mecz, serial czy koncert można przecież oglądać, jadąc np. komunikacją i robiąc to w czasie rzeczywistym, a nie z odtworzenia – dodaje ekspertka.

Zwolenników tradycyjnej telewizji przybywa tylko wśród seniorów

REKLAMA

Polskie społeczeństwo się starzeje, a trendy w zakresie odbioru treści się zmieniają. Z danych KRRiT z 2023 roku wynika, że największy spadek, jeśli chodzi o strukturę wiekową i tradycyjną widownię telewizyjną widać w przedziale 10-29 lat. W 2022 roku jedynie 7 proc. Polaków w tej grupie oglądało TV stacjonarnie, podczas, gdy w 2007 było to 21 proc. To spadek aż o 14 proc.

W innych grupach też widoczne są spadki – co prawda sporo mniejsze, ale jednak. Jedyną grupą, co może przede wszystkim wynikać ze starzenia się polskiego społeczeństwa, u której widać przyrost dotyczący oglądania telewizji w formie tradycyjnej, są osoby w wieku 60+. To wzrost z 27 proc. w 2007 do aż 46 proc. w 2022 r.

Nie dość, że młodsze pokolenie odchodzi od oglądania telewizji w domu, widać także spadki w czasie konsumowania treści.

Jak wynika z ostatnich danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na podstawie informacji Nielsen Audience Measurment, Polacy oglądają tradycyjną telewizję przez około 3h 55 minut dziennie.
Z jednej strony wydaje się, że to sporo, z drugiej dane z 2023 są pierwszymi, gdy oglądalność spadła poniżej 4h. Duży wpływ na tego typu stan rzeczy ma rozwój transmisji strumieniowych oraz platform, które udostępniają treści w ten sposób. Rośnie zainteresowanie rodaków tą formą oglądania wideo.

W Polsce dane dotyczące analizy programów telewizyjnych świadczą o tym, że używamy tradycyjnej TV głównie do oglądania kanałów informacyjnych, ale…. nie tylko. TVP, TVN czy Polsat oferują treści publicystyczne, kulturalne czy właśnie sportowe, a także filmy czy seriale.

Prawa do transmisji nie tylko Euro 2024, ale także Euro 2028 posiada Telewizja Polska, która ma obowiązek w ramach zasady „must offer” udostępniania swoich kanałów innym operatorom.

Teraz królem streamingu został sport

Według platformy Muvi.com jednym z kluczowych trendów w 2024 roku w streamingu wideo będzie rozwój transmisji sportowych na żywo.

W 2022 roku dominowały w tej materii gatunki, takie jak dramat czy reality show. Z czego wynika rosnące zapotrzebowanie na tego typu treści? Przede wszystkim ze spadku zainteresowania konsumpcją contentu w klasycznej telewizji, a także ze zmiany upodobań pokolenia Y i Z. 75 proc. Millenialsów i „zetek” przyznało, że woli oglądać sport w sieci.

Z tego względu Muvi przewiduje, że do 2027 roku sportowe transmisje na żywo będą stanowić 40 proc. wszystkich wydarzeń online. Widzowie sportu deklarują, że spędzają o 57 proc. więcej czasu na oglądaniu transmisji na żywo, robiąc to o wiele chętniej na platformach streamingowych, w porównaniu z tradycyjną telewizją. Szacuje się, że w bieżącym roku różnica ta powiększy się jeszcze bardziej na korzyść transmisji strumieniowych.

– Nie jest tajemnicą, że telewizja oferowana za pomocą aplikacji streamingowych będzie zyskiwała na popularności. Świadczą o tym przede wszystkim trendy w wynikach oglądalności – komentuje Artur Pacuła z MEGOGO.

Trend przenoszenia dużych wydarzeń wyłącznie na platformy streamingowe jest już widoczny w Stanach Zjednoczonych. Dotyczy to przede wszystkim wspomnianego sportu.

Jak wynika z danych Nielsena, niedawna rywalizacja NFL między Kansas City Chiefs a Miami Dolphins była dostępna do obejrzenia wyłącznie w usługach streamingowych. Spotkanie tych dwóch zespołów przyciągnęło 22,8 miliona widzów futbolu amerykańskiego. Nie wszyscy mogli przecież obejrzeć widowisko, będąc na stadionie. Stąd tak istotną rolę odgrywa dostęp do treści cyfrowych w czasie rzeczywistym.

Streaming: tradycyjny telewizor czy aplikacje mobilne

Polacy chętniej będą oglądać wydarzenia sportowe transmitowane online – donoszą eksperci.

– W Polsce widzimy zwiększone zapotrzebowanie na treści sportowe dostępne szybko, bez długiego procesu uzyskiwania dostępu. Osobom aktywnym, które są zabiegane i nie mają czasu na oglądanie meczów stacjonarnie polecamy aplikacje mobilne. Ciekawą alternatywą są rozwiązania takie jak MEGOGO, gdzie część kanałów można bezpłatnie przetestować. Są tam największe polskie kanały, w tym biznesowe, informacyjne, filmowe i rozrywkowe. Taką próbę jakości usługi można przeprowadzić bez zakładania konta i logowania – wyjaśnia Artur Pacuła.

Na czym polega must carry, must offer? Jest to zasada, która mówi, że część kanałów na rynku musi zostać udostępniona operatorom kablowym i streamingowym, a oni mają obowiązek dołączenia ich do swojej oferty. Dotyczy to TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, TVN, PulsTV oraz TV4.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności. Tylko 43 punkty po przerwaniu rdzenia i 25 lat na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Arcytrudny test ze zwyczajów wielkanocnych – czy dasz radę? 5/8 to już sukces!!!
Wielkanoc to szczególny okres w roku. We współczesnych czasach zapominamy jednak o pewnych tradycjach i zwyczajach świątecznych, które kultywowali nasi przodkowie. Poniżej arcytrudny test ze zwyczajów wielkanocnych – czy dasz radę? 5/8 to już sukces!
Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Dezinformacja bronią XXI wieku. 6 wskazówek jak się przed nią chronić i nie rozpowszechniać „fake newsów”

Manipulowanie informacjami i ingerencja zagraniczna są poważnym zagrożeniem dla społeczeństwa. Fake newsy mogą podważać wiarygodność instytucji i procesów demokratycznych, uniemożliwiając ludziom podejmowanie świadomych decyzji lub zniechęcając ich do głosowania. Komisja Europejska w swoim wzmocnionym komunikacie przedstawia sześć wskazówek, jak wykryć i przeciwdziałać manipulacji informacjami.

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

W rządzie, od sierpnia zeszłego roku, trwają prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej najniższej krajowej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

Socjolog: wyborcy kierują się emocjami, nikt nie czyta programów; zwycięża ten, kto umiejętnie przeplata politykę miłości z polityką nienawiści

Wyborcy deklarują, że chcą programów, ale kierują się emocjami - powiedział w Studiu PAP socjolog, dr hab., prof. Uniwersytetu Warszawskiego Przemysław Sadura. Zapytany jakich działań kandydatów można się spodziewać w miesiącu, który pozostał do wyborów, powiedział, że boi się "puszczać wodze fantazji".

REKLAMA

Złodzieje nie świętują: zabezpiecz dom czy mieszkanie przed wyjazdem na Wielkanoc. Jadąc uważaj, trwa policyjna akcja: Wielkanoc 2025

Wielkanoc 2025, podobnie jak te w latach ubiegłych jest szczególnie ważnym dla nas okresem, ale w natłoku obowiązków nietrudno o nieuwagę. Taki moment mogą szybko wykorzystać złodzieje. Policja od lat ostrzega: złodzieje nie świętują - zabezpiecz dom czy mieszkanie przed wyjazdem na Wielkanoc. Jadąc uważaj, bo jak zawsze trwa policyjna akcja: Wielkanoc na drogach.

12 topowych narzędzi do generowania obrazów AI – przegląd

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje tworzenie grafik, umożliwiając szybkie generowanie realistycznych obrazów, koncepcyjnych ilustracji i wizualizacji produktów – bez potrzeby angażowania grafików czy długiego procesu projektowego. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz: fotorealizmu, stylizowanych grafik koncepcyjnych, a może prostych ilustracji do mediów społecznościowych? Sprawdź 12 najlepszych generatorów obrazów AI, które pomogą Ci wybrać idealne narzędzie do Twoich kreatywnych projektów.

REKLAMA