REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy franczyza może ułatwić księgowym prowadzenie biznesu?

Subskrybuj nas na Youtube
biuro rachunkowe, praca, biznes, franczyza / Fot. Fotolia
biuro rachunkowe, praca, biznes, franczyza / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba placówek franczyzowych w kraju przekroczyła 60 tysięcy - wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce”, wydanego przez PROFIT Systems. Pod jednym szyldem, korzystając z franczyzy, działają najczęściej sieci gastronomiczne, hotele, instytucje finansowe. A biura rachunkowe? Niekoniecznie, mimo że według „Panoramy Firm” jest ich w Polsce ponad 25 tysięcy. Jak sobie radzą?

- Konkurencja na lokalnym rynku jest duża. Małym biurom rachunkowym ciężko się wybić i zdobyć klientów. Szacujemy że aktywnie działa około 15 tys. biur. To o 10 tys. mniej niż w oficjalnych rejestrach – mówi Grzegorz Grodek, Wiceprezes Tax Care, firmy która właśnie wyszła do księgowych z propozycją programu partnerskiego. Czy biura rachunkowe potrzebują szyldu znanej marki, która od 5 lat świadczy przedsiębiorcom usługi księgowe i finansowe? W rozmowie z nami Grzegorz Grodek przekonuje, że tak. Zwłaszcza, że z usług księgowych korzysta ponad milion przedsiębiorców.

Dlaczego franczyza miałaby ułatwić prowadzenie biura rachunkowego?

Zacznijmy od tego, że w Polsce franczyza funkcjonuje od 25 lat. Pierwszy system franczyzowy powstał w 1995 roku, wtedy też istniało niewiele ponad 20 placówek funkcjonujących pod daną marką. Dziś mamy ich 1000, a franczyza stała się sposobem na biznes. Dlaczego? Ponieważ umożliwia prowadzenie własnej firmy bez angażowania dużych środków własnych. Przedsiębiorca otrzymuje też gotowy pomysł na biznes, którego mu niejednokrotnie brakuje. Dostaje sprawdzony i dobrze funkcjonujący model biznesowy, którego samodzielne wypracowanie zajęłoby dużo czasu. Ale co najważniejsze – otrzymuje możliwość funkcjonowania pod znanym szyldem, który istnieje na rynku, ma swoich klientów. Można powiedzieć, że franczyza ułatwia start.

Księgowy zastąpi doradcę podatkowego przy świadczeniu większości usług

Fakt, ale każdy biznes jest obarczony ryzykiem. Przecież franczyzobiorca prowadzi go na własną odpowiedzialność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To prawda. Przedsiębiorca decyduje się na prowadzenie firmy na własne ryzyko, choć pod szyldem franczyzodawcy. Mimo wszystko uważam, że znana i sprawdzona marka może zapewnić nie tylko pozyskanie większej liczby klientów i wzrost przychodów, ale również zmniejszenie ryzyka bankructwa. Tutaj wracamy do pewnego modelu biznesowego, o którym powiedziałem powyżej. Obejmuje on sprawdzone know-how, które pomaga funkcjonować na rynku. Franczyzobiorca otrzymuje wsparcie, opiekę, szkolenia, pomoc w organizacji marketingu lokalnego etc. Poza tym nie zawsze musimy mówić o umowie franczyzowej, lecz partnerskiej. W takim przypadku księgowy działa pod własnym szyldem i na własnych warunkach.

Ale musi wyłożyć gotówkę.

Niekoniecznie. Ze wspomnianego wcześniej „Raportu o franczyzie w Polsce” wynika, że koszty inwestycji w placówki franczyzowe zaczynają się już od kilku tysięcy złotych. Oczywiście są i kwoty milionowe, które dotyczą np. hoteli, ale średnia inwestycja w tym sektorze wynosi ponad 100 tys. zł w usługach i około 200 tys. w handlu. Zresztą istnieją różne modele franczyzowe, my przygotowaliśmy 3 warianty umów dla biur rachunkowych, z którymi chcemy współpracować. Podstawowy z nich zakłada partnerstwo i współpracę, w których przedsiębiorca działa pod własną marką, ale ma dostęp do produktów i usług finansowych z naszego portfela. Kolejne warianty umów są bardziej rozbudowane. Każdy przedsiębiorca może więc zdecydować się na odpowiednią formę współpracy.

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Skąd pomysł, by zaproponować księgowym franczyzę?

Funkcjonujemy na tym rynku od pięciu lat. Obserwujemy biura rachunkowe i widzimy, że duża część z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze, które borykają się z takimi samymi problemami co wszystkie inne firmy: konkurencją, brakiem finansowania, odpływami i przypływami klientów, które nie gwarantują stabilności. W naszej firmie łączymy pracę księgowych (mamy Centra Księgowe w całej Polsce) oraz doradców, którzy zajmują się obsługą i pozyskiwaniem klientów (pracują w Oddziałach Tax Care, których jest ponad 70). Prowadzenie księgowości wymaga określonych cech charakteru: rzetelności, sumienności, punktualności itd. Gdybyśmy powierzyli księgowemu zadania doradcy lub „sprzedawcy” moglibyśmy spodziewać się katastrofy. Dlaczego? Ponieważ ten rzetelny i punktualny księgowy niejednokrotnie nie ma umiejętności doradczych, sprzedażowych, komunikacyjnych. Brakuje mu wiedzy dotyczącej działań promocyjnych, budowania marki, pozyskiwania klientów. Nie ma siły przebicia. Z drugiej strony mamy klienta-przedsiębiorcę, który chce przyjść do księgowego i otrzymać od niego nie tylko rozliczenie faktur, ale również doradztwo w sprawie produktów finansowych np. faktoringu. Nasza oferta franczyzowa ma być taką „drugą nogą” dla księgowych. Teraz tej nogi brakuje.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Co dajecie biurom rachunkowym?

Oferujemy swoją markę, doświadczenie i know-how. Dajemy możliwość korzystania z naszego systemu księgowego, infolinii prawnej i podatkowej oraz szeregu szkoleń. Dajemy wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży. Ale co najważniejsze – umożliwiamy oferowanie naszych produktów finansowych np. faktoringu – na preferencyjnych warunkach. Tak jak wspominałem, każdy typ umowy obejmuje inny zakres współpracy, więc warto się z nimi zapoznać.


Grzegorz Grodek – Wiceprezes Zarządu Tax Care S.A.


Oprac.: AŻ/BRM


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ci, którzy tego nie zrobią, stracą pieniądze z 800 plus. ZUS jest bezwzględny

To koło ratunkowe dla niejednego domowego budżetu, zwłaszcza, kiedy ma się kilkoro dzieci. Co miesiąc rodzice czekają na 800 plus. Trzeba jednak pamiętać o dopełnieniu ważnych terminów. Ci, którzy obowiązek przegapią, musza się liczyć ze stratą pieniędzy.

Składka zdrowotna w dół! Senat zatwierdził zmiany. Co to oznacza?

Co dalej ze składką zdrowotną? Dzisiaj Senat nie wniósł poprawek do ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców od 2026 r. Nowelizacja wiąże się z ubytkiem wpływów ze składki do NFZ w kwocie ok. 4,6 mld zł, co rząd deklaruje pokryć z budżetu państwa. Wiceszef MF Jarosław Neneman zapewnił, że zmiana uwzględniona jest w konstrukcji budżetu na kolejne lata.

Zdrowie kosztuje coraz więcej, a planu wciąż brak

Senat rozpatruje projekt ustawy obniżającej składki zdrowotne dla przedsiębiorców, co uszczupli wpływy do NFZ o 4,6 mld zł. Tymczasem plan finansowy Funduszu na 2025 r. wciąż nie został zatwierdzony przez ministra finansów. Między resortami zdrowia i finansów trwają przeciągające się rozmowy, a konkretów brak.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Egzamin ósmoklasisty 2025 r. CKE: harmonogram, czas trwania, wyniki

Egzamin ósmoklasisty 2025 r.: Kiedy będą odbywały się egzaminy ósmoklasistów? Jaki jest harmonogram? Kiedy zostaną opublikowane wyniki egzaminów ósmoklasisty? Czy można nie zdać egzaminu ósmoklasisty?

W krakowskich przedszkolach jest prawie 2 tys. wolnych miejsc

Zakończyła się rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 w przedszkolach samorządowych i niesamorządowych w Krakowie. Z 20 tys. przygotowanych miejsc prawie 2 tys. pozostaje wolnych.

REKLAMA

Darmowe przelewy natychmiastowe? Jest rewolucja w systemie płatności

Czy wkrótce w Polsce przelewy natychmiastowe będą całkowicie darmowe? Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany, które mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki przesyłamy pieniądze online. Nowe przepisy, wynikające z wdrażania rozporządzenia przepisów unijnych, mają na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności przelewów natychmiastowych w euro.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

REKLAMA