Common Content Project, bo tak nazywa się to przedsięwzięcie, ma na celu rozwój, promocję i unifikację wymagań dla kandydatów na biegłych rewidentów pomiędzy różnymi krajami europejskimi w związku z globalizacją światowej gospodarki, zmieniającymi się w szybkim tempie oczekiwaniami w stosunku do audytorów, a także zmianami technologicznymi.
– Projekt zakłada ujednolicenie głównego zakresu szkoleń na poziomie międzynarodowym. Stworzenie dodatkowych szczegółowych wymagań pozostaje w gestii krajowych instytutów, które znają lokalną specyfikę i lokalne potrzeby w poszczególnych państwach. To powinno dać podobne wymagania przy zapewnieniu wysokiej i porównywalnej jakości umiejętności adeptów do zawodu – mówi Monika Kaczorek, członek Komisji do spraw współpracy międzynarodowej KRBR. I dodaje, że pozwoli to równocześnie na zapewnienie możliwości uzupełnienia głównego zakresu o wymogi związane ze znajomością przepisów, standardów, praktyk i potrzeb poszczególnych krajów.
Obecnie w inicjatywę powstałą w roku 2000, a rozwijaną począwszy od roku 2006, zaangażowane są: Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Szkocja oraz Anglia i Walia. Oprócz samorządów biegłych rewidentów z tych państw są też w niej członkowie stowarzyszeni (Belgia i Rumunia) oraz kilka innych samorządów zainteresowanych włączeniem się w projekt. Trwają rozmowy w tej sprawie, a wśród ich uczestników jest także Polska, która we wrześniu tego roku została po raz pierwszy zaproszona do udziału w spotkaniu przedstawicieli samorządów skupionych wokół projektu.
– Common Content Project to cenna inicjatywa – mówi Monika Kaczorek, która wraz z Grzegorzem Skrzeszewskim reprezentowała na wspomnianym spotkaniu Krajową Izbę Biegłych Rewidentów.
– Wejście do projektu to dostęp do wiedzy na temat tego, jak biegłych rewidentów kształcą inni, na jakie kwestie zwracają uwagę i jakie obszary kwalifikacji są ważne. Dzięki tej inicjatywie samorządy z państw zrzeszonych wokół projektu mogą dzielić się swoimi d oświadczeniami i wspólnie wypracować najlepszy model kształcenia przyszłych biegłych rewidentów. Wymogi dotyczące kształcenia, doświadczenia zawodowego, staży zawodowych i egzaminów są różne w zależności od kraju. W części państw większy nacisk kładziony jest na umiejętności praktyczne, wiele krajów wypracowywało rozwiązania przez dekady, warto czerpać z tych doświadczeń – wyjaśnia Monika Kaczorek.
opracowała Kaja Zielińska
Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)