Autor: Alex Boltyan, analityk w firmie Esperio
Więcej szczegółów na stronie Brokera Esperio
Pomimo ciągłego wzrostu liczby dziennych aktywnych użytkowników (DAUs) o prawie 4% rok do roku do 2,93 miliarda średnio za wrzesień 2022, co oznacza każdego, kto zalogował się na Facebooku, Instagramie, Messengerze i/lub WhatsApp, co obejmuje około 0,5% dodatkowych szczególnie dla Facebooka DAUs, który liczy 1,98 miliarda osób, zysk netto dla Meta Platforms, Inc. spadł o 52,2% rok do roku i o 34,3% kwartał do 4,4 miliarda dolarów. Jest to raczej niewielka kwota w porównaniu z całkowitym przychodem w wysokości 27,7 miliarda dolarów, który jest o 4,5% mniejszy niż kwartał wcześniej i o 3,8% w przeliczeniu na kwartał.
Mark Zuckerberg, CEO Mety, wskazał na krótkoterminowy charakter niedoboru przychodów, zakładając, że wymiany walutowe z bardzo drogimi dolarami amerykańskimi dla klientów za granicą będą nadal przyczyniać się do około 7% recesyjnego headwinda dla całkowitej akumulacji przychodów. "Podczas gdy stoimy w obliczu krótkoterminowych wyzwań w zakresie przychodów, istnieją podstawy do powrotu do silniejszego wzrostu przychodów. Podchodzimy do 2023 roku z naciskiem na priorytetyzację i efektywność, które pomogą nam nawigować w obecnym środowisku i wyjść z niego jako jeszcze silniejsza firma" - powiedział.
Meta widzi jednak, że jej całkowite przychody w grudniowym kwartale znajdą się tuż w przedziale od 30 do 32,5 mld dolarów w porównaniu z 33,67 mld dolarów w IV kwartale 2021 roku. To wciąż ponura perspektywa, zwłaszcza jeśli praktyczne liczby zbliżą się do dolnej granicy oczekiwanego zakresu, więc rekiny rynkowe, jak i przeciętni inwestorzy wcale nie byli pod wrażeniem. Zarówno Google, jak i Meta mają teraz podobne problemy z niewystarczającymi budżetami sporej części swoich reklamodawców na całym świecie, ponieważ siła nabywcza klientów zmniejsza się z powodu presji inflacyjnej. Oznacza to, że giganci zarabiają mniej pieniędzy od większej liczby klientów.
Inną stroną problemu jest to, że sama Meta prognozowała swoje całkowite wydatki na rok 2023 na poziomie około 96 mld dolarów do 101 mld dolarów, co było już znacznie wyższe niż szacunki na poziomie 85 mld dolarów do 87 mld dolarów na rok bieżący. Fakt, że całe metaverse jest drogie, jest ważną częścią dramatu, ponieważ tylko bieżące i świadome straty Mety z inwestycji w rozwój Reality Labs, które odpowiada za przyszłość Metaverse, wyniosły 3,7 miliarda dolarów za ostatni kwartał, co jest prawie o jedną trzecią wyższe niż w tym samym sezonie 2021 roku.
Meta inwestuje w swoje metaverse około 10 miliardów dolarów rocznie, natomiast Mark Zuckerberg powiedział, że spodziewa się, iż inwestycje w metaverse będą potrzebowały około dekady, aby przynieść owoce, ponieważ jego firma musiała zamrozić zatrudnianie nowych pracowników, a nawet zamknąć mniej obiecujące projekty, aby ograniczyć koszty.
Wszystko to może być całkiem logiczne i takie jest. Analitycy Esperio zauważają jednak, że z trudem wspierają obecną kapitalizację Mety i innych korporacji w czasie, gdy koszty ewidentnie rosną, a zyski spadają z powodu globalnej recesji, co sprawia, że również inwestorzy innych firm technologicznych drżą ze strachu przed kolejnymi inflacyjnymi ciosami w ich biznesy. Być może będą oni gotowi do zastosowania popularnych strategii buy-on-dips później na niższych poziomach, ale w tej chwili większość cen nadal ma tendencję do spadków.