Płatności bezgotówkowe: telefon zamiast terminala
- Artykuł partnerski
Zainteresowanie płatnościami bezgotówkowymi w Polsce rośnie z roku na rok. Zaprezentowany przez Warszawski Instytut Bankowości (WIB) raport „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021” wykazał, że kartę płatniczą jako najczęstszą formę płatności wybiera już 64 proc. mieszkańców naszego kraju. Najczęściej wskazywane walory tego rozwiązania to wygoda, szybkość i bezpieczeństwo, gdyż nie trzeba nosić przy sobie większej sumy pieniędzy.
Problemy z płatnościami
Z badania WIB wynika także, że mimo dynamicznie rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych, nadal są w Polce miejsca, gdzie terminali płatniczych jest niewiele lub nawet nie ma ich wcale. Z problemem tym ankietowani spotykają się najczęściej na targach i bazarach (61 proc.), w sklepach spożywczych oraz w niewielkich punktach usługowych, jak szewc, krawiec, kwiaciarnia, warsztat samochodowy (33 proc.), fryzjer czy kosmetyczka (25 proc.). Aż 38 proc. respondentów podkreśliło, że najczęstszą przyczyną niezapłacenia kartą w danym lokalu czy salonie był po prostu brak takiej możliwości – czyli terminala płatniczego.
Warto również podkreślić, że 36 proc. badanych, o 10 punktów procentowych więcej niż przed rokiem, uznało, że rozwój płatności bezgotówkowych powinien być szybszy, a rola gotówki w codziennych transakcjach powinna maleć.
Przedsiębiorcy nie mogą przejść obok tych faktów obojętnie. Brak terminala płatniczego i nieudostępnienie opcji płacenia kartą może skutkować odpływem klientów i spadkiem konkurencyjności.
Odpowiedź na potrzeby
Aby sprostać wymaganiom klientów i unowocześnić swój biznes, przedsiębiorcy, oprócz standardowego terminala, mają do dyspozycji nowość - aplikację eTerminal od ING Banku Śląskiego. Dzięki niej ich telefony, mogą pełnić funkcję terminala płatniczego. Wystarczy, że mają telefon lub tablet z systemem operacyjnym Android 8.0 lub wyższym i anteną NFC. Aplikacja pozwala klientom płacić kartami Mastercard, Visa, portfelami cyfrowymi (Apple Pay, Google Pay itp.) oraz zbliżeniowym BLIK-iem. Gdy kwota płatności jest wyższa niż 100 zł i wymaga autoryzacji kodem PIN, klient wpisuje go na ekranie telefonu lub tabletu sprzedającego. Najpóźniej do godziny 10 następnego dnia roboczego, pieniądze z transakcji trafiają na konto firmowe.
Realizacja płatności sprowadza się do zalogowania do aplikacji przy pomocy przypisanego kodu PIN, wpisania kwoty transakcji i poproszenia klienta, by zbliżył do tylnej obudowy urządzenia swoją kartę, telefon lub zegarek.
Klient może otrzymać potwierdzenie transakcji mailem bezpośrednio z aplikacji lub pobierając kod QR.
Aplikacja eTerminal jest oferowana w modelu „płacisz, kiedy używasz”. Oznacza to, że bank pobiera jedynie prowizję za transakcję, nie ma opłaty za aktywację czy stałych opłat za korzystanie, jak w przypadku tradycyjnego terminala. Z aplikacji można również skorzystać w ramach programu Polska Bezgotówkowa.
Tego typu rozwiązanie może okazać się atrakcyjne dla właścicieli mniejszych biznesów, na przykład fryzjerów, krawcowych, kosmetyczek, szewców czy prowadzących biznesy sezonowe.