Magda Judejko
Dołącz do grona ekspertów
Czy przed wejściem można sprawdzać lub skanować paszporty covidowe? Czy jest to zgodne z prawem?
Jakimi zasadami bezpieczeństwa powinniśmy kierować się podczas pracy na home office? Oto 7 kroków do efektywnej, jak i cyberbezpiecznej pracy zdalnej.
REKLAMA
Czy choć raz usłyszałeś “NIE, bo RODO”? Absurdy RODO są skutkiem złej interpretacji przepisów, wprowadzania nadmiernej papierologii i zastraszanie przedsiębiorców wysokimi karami.
6 zasad bezpiecznej sprzedaży online
23.04.2021
Sprzedaż online rządzi się swoimi prawami. Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego? Jak zdobyć zaufanie klienta w handlu elektronicznym?
REKLAMA
RODO w czasach pandemii zyskuje na znaczeniu. Firmy i organizacje powinny określić gdzie i kto przetwarza dane osobowe oraz zapewnić cykliczne szkolenia z przetwarzania danych osobowych.
Dotychczas podział był prosty, produkt lub usługę kupuje Klient - Konsument lub Klient - Przedsiębiorca. Od 1 stycznia ten podział będzie inny. Zmiany prawa dla e-commerce, które miały wejść w czerwcu 2020 r. postanowiono jednak, przesunąć na okres noworoczny tzn. 1 stycznia 2021 r.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych od wejścia RODO zajmuje coraz istotniejszą rolę w organizacjach. Zapotrzebowanie na specjalistów IOD wciąż rośnie, ponieważ RODO wprowadziło szereg zupełnie nowych obowiązków i nadal trwa wdrażanie kolejnych przepisów, rozwiązań, nakładanie kar. Większość urzędów i podmiotów publicznych w UE mianuje jednego z pracowników na tzw. JODE, zaś firmy częściej zamawiają usługi firm doradczych. Po prawie dwóch latach francuski urząd ds. ochrony danych określił szczegółowe kryteria, według których powinniśmy szkolić i badać kompetencje IOD.
40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.
RODO a badanie alkomatem w miejscu pracy
26.07.2019
4 maja 2019 r., prawie rok od wejścia RODO, wprowadzono nowelizacje 160 ustaw, w tym Kodeksu Pracy. Nowe przepisy z założenia miały ułatwiać interpretacje przepisów RODO oraz wspierać pracodawców i organizacje we wdrażaniu racjonalnych rozwiązań, zw. z ochroną danych osobowych. Tymczasem, jeżeli chodzi o wyrywkowe badanie alkomatem w miejscu pracy, Ministerstwo Cyfryzacji, które wprowadzało RODO oraz Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w odmienny sposób interpretują przepisy Kodeksu Pracy. Rozbieżność interpretacyjna spowodowała lawinę kolejnych zapytań i niepewności w zakładach pracy i organizacjach.
Prawie rok od wejścia w życie RODO, wprowadzono zmiany w 160 ustawach. Zmiany w Kodeksie Pracy dotyczą większości przedsiębiorstw i organizacji. Co każdy pracodawca powinien wziąć pod uwagę?
Ukarano pierwszego przedsiębiorcę BISNODE karą w wysokości blisko MILIONA złotych, ponieważ według UODO niedopełniony został obowiązek informacyjny wobec ponad 6 mln osób przy przetwarzaniu danych osobowych, pochodzących z baz CEIDG oraz KRS. Decyzja nie jest prawomocna. BISNODE zastanawia się nad odwołaniem się do sądu.
Z początkiem 2017 r. wprowadzona została minimalna stawka godzinowa w wysokości 13,00 zł brutto za wykonanie usług w ramach umowy zlecenia/umowy o świadczenie usług. Wraz ze zmianą na zleceniodawców nałożone zostały nowe obowiązki związane z ewidencją czasu pracy oraz sankcjami za brak wypłaty stawki minimalnej.
Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny
09.06.2016
Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.
Prowadząc biznes nie można uniknąć sytuacji konfliktowych, czy to z klientami, partnerami czy dostawcami. Coraz więcej przedsiębiorstw rozpoczyna lub przenosi biznes do sieci ze względu na niższe koszty i szerszy zasięg działalności. Co roku wzrasta liczba sklepów internetowych, a wraz z nimi liczba konfliktów związanych z rozpatrywaniem reklamacji lub zwrotów. Prawodawcy unijni oraz RP zauważyli potrzebę dostosowania prawa do nowych realiów, w związku z czym w 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w tym mediacji.