REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Forum Od-nowa to niezależna organizacja typu think-tank, działająca non-profit.

Zrzeszamy osoby różnych profesji i wieku, połączone chęcią wspólnego działania dla dobra publicznego.

Przygotowujemy projekty zmian systemowych w Polsce, głównie w zakresie sektora publicznego: administracji (w tym samorządów), finansów i prawodawstwa. Jesteśmy krytyczni wobec aktualnego systemu zarządzania państwem, zaniepokojeni pogarszającymi się prognozami dla Polski i oferujemy metody, służące zmianie tego stanu rzeczy.

Zajmujemy się także politykami sektorowymi, np. szkolnictwem wyższym, problemem imigracji, ekologią czy pomocą społeczną, z wyłączeniem kwestii światopoglądowych. Nie utożsamiamy się z żadnym ugrupowaniem politycznym.

Nasze działanie polega na pisaniu tekstów, zawierających diagnozę i rekomendacje, które przekazujemy bezpośrednio decydentom i wybranym mediom. Tworzone przez nas idee charakteryzują się konkretnymi rozwiązaniami, gotowymi do wdrożenia i opierają o sprawdzone w innych krajach (m.in. Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy Australii) metody. Przedstawiamy holistyczne propozycje zmian, nie podporządkowane bieżącym wydarzeniom.

Siłą Forum Od-nowa są ludzie i wizje. Zapraszamy do współpracy wszystkich, którym bliskie są nasze idee.

www.forumodnowa.pl

Obwodnice z jednej strony uwalniają mieszkańców od ruchu tranzytowego, zmniejszają korki, smog i hałas w mieście. Z drugiej jednak strony planowane inwestycje często wzbudzają protesty mieszkańców. Z czego to wynika?
Podczas I Kongresu Polityki Miejskiej, w dniu 17 października br. podpisana została tzw. Karta Krakowska. Jest to dokument, zawierający rekomendacje dotyczące polityki miejskiej w wymiarze krajowym, regionalnym i lokalnym, który przygotował Związek Miast Polskich, obchodzący w tym roku stulecie istnienia.

REKLAMA

Teoretycznie, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Ustawa o samorządzie gminnym z 1990 r. głosi, że jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w tych sprawach należy do gminy. Zasada ta ma także umocowanie w art. 163 Konstytucji.
Realizacja tego postulatu sprawiłaby, że rada z burmistrzem graliby niejako w jednej drużynie, co zniwelowałoby obecną rywalizację. Za wprowadzeniem takiego mechanizmu przemawiają przede wszystkim doświadczenia krajów Europy. W zdecydowanej większości z nich burmistrz (niezależnie od tego, czy jest wyłaniany przez radę, czy bezpośrednio – przez mieszkańców) stoi na czele rady.

REKLAMA

Wyłanianie organu wykonawczego w wyborach powszechnych „zaprogramowało” w polskim samorządzie konflikt: skoro i władza wykonawcza, i stanowiąca wybierana jest bezpośrednio, nie sposób rozstrzygnąć, która ma większą legitymizację społeczną. Mówiąc kolokwialnie – która jest ważniejsza. W zachodniej Europie ten problem nie istnieje, a u nas skutkuje marginalizowaniem pozycji radnych przez silnego włodarza.
Nie ulega jednak wątpliwości, że PPP w Polsce stało się faktem. Mimo pewnych barier instytucjonalnych i systemowych, jak ograniczone wsparcie instytucji centralnych czy do niedawna wątpliwości prawne związane z wpływem PPP na dług publiczny, obserwujemy stały rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego. Większość mitów rodzi się z niewiedzy. Mit nadmiernego zainteresowania prokuratora inwestycjami partnerskimi nie jest tu wyjątkiem.
Jakie bariery napotykają samorządy w swojej samodzielności organizatorskiej? Jak im przeciwdziałać?
Obecnie są opracowywane i finalizowane Regionalne Programy Operacyjne (RPO). Przygotowują je samorządy województw, pełniące w ogóle kluczową rolę w dystrybucji środków funduszowych, a w tej perspektywie finansowej mające również duży wpływ na rozdzielanie pieniędzy pomiędzy poszczególnymi sferami. Czy uda im się stworzyć spójny model polityki rozwojowej, w realnej współpracy z powiatami i gminami? Czy będą próbowały włączyć mieszkańców w tworzenie programów rozwoju?
Ustawa samorządowa, która ma wejść w życie 1 stycznia 2015 roku jest akceptowana przez środowiska samorządowe. Czy sektor pomocy społecznej jest przygotowany na zmiany, jakie wynikają z proponowanych przepisów?
20 lutego w państwomiasto odbyła się dyskusja na temat raportu „Samorząd 3.0”, w której wziął udział Prezydent Rzeszowa – Tadeusz Ferenc, Poznania – Ryszard Grobelny, Nowej Soli – Wadim Tyszkiewicz i Wiceprezydent Warszawy – Michał Olszewski. Była to wyjątkowa okazja do zapoznania się z głosami wyróżniających się samorządowców pochodzących z miast o różnej wielkości, odmiennych uwarunkowaniach i innych wyzwaniach. T. Ferenc akcentował znaczenie w Rzeszowie ludzi młodych, R. Grobelny stawiał na ogół mieszkańców i ich etos pracy, M. Olszewski podkreślał otwartość stolicy, a W. Tyszkiewicz optował za nadaniem priorytetu gospodarce.
System samorządowy potrzebuje nowego, spójnego podejścia. Z tego powodu Forum Od-nowa proponuje rozwiązania, które mają to umożliwić.
Portal pomoc.gov.pl umożliwi polskim podatnikom dostęp do informacji o sposobie wykorzystywania części ich pieniędzy. Stworzyć i administrować stroną pomoc.gov.pl powinien Minister Finansów.
Należy stworzyć mechanizm ochrony finansowej samorządów, gdzie skutki zmian prawnych byłby bilansowane, za co odpowiedzialność finansową ponosiłyby właściwe resorty - postuluje organizacja Forum Od-nowa. 
Całość gospodarki finansowej danego samorządu – wpływ i wypływ środków finansowych – powinien znajdować swoje odzwierciedlenie w jego budżecie. Ze względu na głównie usługowy charakter działalności wspólnot trzeba zbudować od podstaw klasyfikację budżetową, dostosowaną do potrzeb tego sektora.
Zdaniem Forum Od-nowa na poczynienie istotniejszych oszczędności bez ryzyka wzrostu podatków lub pogorszenia jakości realizacji zadań pozwolą tylko zmiany systemowe: w organizacji samorządu i sposobach jego finansowania.
Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.
Czy Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach to początek rewolucji organizacyjnej w samorządach i szansa na oszczędności?
Czym jest w wymiarze organizacyjnym sektor rządowy i na jakie napotyka problemy, wynikające z rozproszenia danych o instytucjach publicznych i niesatysfakcjonującego sposobu ich przedstawiania? Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Państwo, czyli co?

REKLAMA