Tomasz Piotrowski
Dołącz do grona ekspertówPodróż służbowa - porada
30.06.2011
Odpowiedź na pytanie, kiedy ma się do czynienia z podróżą służbową może być dla pracownika bardzo ważna. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż Kodeks pracy przyznaje pracownikowi specjalne uprawnienia związane z tą formą wykonywania poleceń pracodawcy.
Kiedy trzeba ogłosić niewypłacalność spółki?
30.06.2011
Regulację dotyczącą zasad ogłaszania upadłości spółki znajdziemy w ustawie z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Upadłość dłużnika stanowi konsekwencję jego niewypłacalności. Dowiedz się czym jest niewypłacalność i kiedy prawo nakazuje złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.
REKLAMA
ISO 9000 - co to takiego?
11.05.2011
ISO 9000 jest to nazwa zbioru norm stworzonego przez Międzynarodową Agencję Normalizacyjną, dotyczących standardów zarządzania jakością w organizacjach, w tym także przedsiębiorstwach. Czy warto zdecydować się na uzyskanie certyfikatu?
W jakim celu powstało CEIDG?
06.05.2011
Z dniem 1 lipca 2011 r. rozpocznie funkcjonowanie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi ona rozrzucone po całej Polsce rejestry zawierające dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzone obecnie przez urzędy miast i gmin. Jakie są główne cele tej nowej instytucji? Przeczytaj.
REKLAMA
W Sejmie uchwalił nowelizację ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczą między innymi zasad zawieszania działalności gospodarczej. System zawieszania prowadzenia działalności gospodarczej czeka mała rewolucja.
Jakie zasady dostępu do danych w CEIDG?
15.04.2011
1 lipca 2011 r. ruszy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). To centralny rejestr przedsiębiorców - osób fizycznych, który zastąpi prowadzone dotąd przez poszczególne gminy ewidencje. Na jakich zasadach możliwy będzie dostęp do rejestru? Przeczytaj.
Punkt kontaktowy kierowany jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Jego zadaniem jest ułatwienie przedsiębiorcom dopełniania procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz udzielanie im niezbędnych informacji. Zadania te punkt kontaktowy realizuje za pośrednictwem strony internetowej. Jakim zmianom podlegać będzie Punkt w związku z wprowadzeniem CEIDG? Przeczytaj.
Czym jest SAGED?
07.04.2011
Elektroniczny zegar na internetowej stronie Ministerstwa Gospodarki
odlicza czas, który pozostał do uruchomienia CEIDG (Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej). Ten ogólnopolski rejestr
przedsiębiorców - osób fizycznych rozpocznie swoje funkcjonowanie dnia 1
lipca 2011 r. Na gminach spoczywa obowiązek wprowadzenia do CEIDG
danych zawartych w prowadzonych przez nie ewidencjach. Ilość informacji
jest ogromna. W wywiązaniu się z nałożonego na gminy zadania ma im pomóc
SAGED. Co to takiego? Przeczytaj.
CEIDG - jakie są jej zadania?
25.03.2011
Z dniem 1 lipca 2011 r. zaczną obowiązywać przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zastąpi ona rozrzucone po całej Polsce rejestry zawierające dane osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzone obecnie przez urzędy miast i gmin. Poniżej przedstawione są zadania, które będzie realizować CEIDG.
Zgodnie z art. 146 ustawy Prawo zamówień publicznych w razie
wystąpienia określonych w tym przepisie okoliczności umowa o wykonanie
zamówienia podlega unieważnieniu. To, z czyjej inicjatywy umowa może
zostać unieważniona, w jakim czasie od jej zawarcia może to nastąpić
oraz kto decyduje o unieważnieniu, rozstrzygają przepisy prawa zamówień
publicznych.
Co podlega wpisowi do CEIDG?
24.03.2011
Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W rejestrze tym znajdą się dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Co podlega wpisowi do CEIDG? Przeczytaj.
Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności,
których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie
zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać
odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia
publicznego utraci ważność? Przeczytaj.
1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy zmieniające stawki podatku od
towarów i usług (VAT). Wysokość podatku wzrosła. W związku z tymi
zmianami wykonawcy zamówień publicznych mogą stracić duże pieniądze.
Jakie uprawnienia przysługują w takiej sytuacji wykonawcy i
zamawiającemu? Przeczytaj.
Prowadzenie działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą napojów
alkoholowych wymaga spełnienia określonych ustawowo warunków. Ich
istnieniu przyświeca cel, jakim jest ograniczenie zjawiska
alkoholizmu. Jednak nie wszystkie wymogi stawiane przed przedsiębiorcami
wydają się być uzasadnione z punktu widzenia wychowywania obywateli w
trzeźwości. Dlaczego restaurator może nabywać alkohol w hurtowni, ale nie od detalisty? Przeczytaj.
Do czego służy słownik CPV?
09.03.2011
Można w nim znaleźć cztery rodzaje piasku i wyrzutnie statków
kosmicznych, a wszystko to z przyporządkowanym ciągiem cyfr. Mowa o
Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV), narzędziu, które powinna znać każda
osoba mająca do czynienia z zamówieniami publicznymi. Chcesz dowiedzieć
się więcej? Przeczytaj.
Zamówienia publiczne powinny przebiegać zgodnie ze szczegółowo określoną
w ustawie procedurą. Jednocześnie istnieje kilka
fundamentalnych zasad, które służą ochronie
wykonawców. Dzięki nim może zostać zapewniony prawidłowy tok postępowań. Jakie to zasady? Przeczytaj
Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Znajomość tych regulacji gwarantuje pewność co do własnych praw i obowiązków w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia. Zapewnia ona także przedsiębiorcom wiedzę na temat okoliczności, w których mogą oferować swoje usługi instytucjom publicznym w sposób o wiele prostszy niż ten przewidziany w Prawie zamówień publicznych.
Regulacja dotycząca dokumentowania postępowań znajduje się w rozdziale 5
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Dwa
podstawowe dokumenty, które zamawiający powinien sporządzić to protokół
postępowania o udzielenie zamówienia oraz sprawozdanie roczne o
udzielonych zamówieniach. Poniżej przedstawiona zostanie charakterystyka
obu tych dokumentów.
Na czym polega aukcja elektroniczna?
15.02.2011
Na wstępie należy zwrócić uwagę na pewne zawiłości związane z samym
terminem „aukcja elektroniczna”. Otóż przed nowelizacją prawa zamówień
publicznych, która nastąpiła z dniem 25 maja 2006 r., pojęciem aukcji
elektronicznej określony był odrębny tryb udzielania zamówień
publicznych, w którym wykonawcy zgłaszający swoje oferty składali je za
pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej. Obecnie tryb
ten, zgodnie z prawem zamówień publicznych nosi nazwę licytacji
elektronicznej.