Obowiązkowe ubezpieczenie
Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie określonych ustawą o rachunkowości czynności.
Działalność tego typu mogą wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które:
- mają pełną zdolność do czynności prawnych;
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.
Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!
Przedsiębiorcą wykonującym działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg może być osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Jakie czynności obejmuje usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu OC? Będzie to działalność, która polega na świadczeniu usług w zakresie następujących czynności:
- prowadzenia, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
- okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
- wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego;
- sporządzania sprawozdań finansowych;
- gromadzenia i przechowywania dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Ważne!
Ubezpieczenia nie obejmuje biegłych rewidentów ani doradców podatkowych, w sytuacji gdy ubezpieczyli się oni od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów w wymienionym wcześniej zakresie.
Co powinna zawierać umowa zawarta z biurem rachunkowym?
Szczegółowe zasady dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1616).
Zakres i suma gwarancyjna ubezpieczenia
Wspomniane rozporządzenie MF określa zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
I tak, ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością.
Wydanie pkpir klientowi przez biuro rachunkowe
Ubezpieczenie OC nie obejmuje natomiast szkód:
- polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzonych przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu;
- wyrządzonych przez ubezpieczonego, który przestał spełniać warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości, chyba że szkoda została wyrządzona w związku z prowadzoną działalnością w czasie, w którym ubezpieczony spełniał te warunki;
- polegających na zapłacie kar umownych;
- powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.
Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty odszkodowań.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych 10 000 euro. Kwota ta jest ustalana z zastosowaniem kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.
Ważne!
Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Należy mieć na uwadze, że kto wbrew przepisom ustawy o rachunkowości prowadzi działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych bez spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności, o czym mówi art. 79 pkt 7 ustawy o rachunkowości.
Ubezpieczenie OC wspólników biura rachunkowego (spółki cywilnej)
Jak wspomniano wcześniej, za przedsiębiorców, którzy mogą wykonywać działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, uznaje się również wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
Czy zatem ubezpieczenie OC musi posiadać każdy ze wspólników, czy wystarczy, że takie ubezpieczenie posiadać będzie biuro rachunkowe jako spółka? W przypadku wspólników biura rachunkowego prowadzącego usługowo księgi rachunkowe obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC dotyczył będzie każdego z przedsiębiorców, a nie jedynie biuru rachunkowym jako spółki cywilnej. Brak wykupienia polisy dla każdego ze wspólników, i to dla każdego co najmniej na minimalną sumę gwarancyjną, stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i skutkuje karą grzywny, karą ograniczenia wolności.
Zastosowanie procedury VAT marża przez biuro rachunkowe
Jest to spowodowane tym, że spółka cywilna nie stanowi jednostki organizacyjnej posiadającej podmiotowość prawną jak spółki osobowe, tym samym nie może być stroną umowy, w tym umowy ubezpieczenia OC. A zatem w przypadku zawierania umowy ubezpieczenia, jako jej stronę należy wskazać wszystkich wspólników spółki prowadzących wspólnie działalność w formie spółki cywilnej.