Jak założyć biuro rachunkowe?

Adam Głos
Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.
rozwiń więcej
Jak założyć biuro rachunkowe? /Fot. Fotolia / Fotolia
Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Biuro rachunkowe może założyć każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, jest niekarana w zakresie określonych przestępstw i zawrze umowę ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wszystkie wcześniej wymagane warunki (m.in. wyższe wykształcenie kierunkowe, zdanie egzaminu państwowego) zostały zniesione. Nie ma już także obowiązku posiadania certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów.

Autopromocja

INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Jeżeli właścicielowi zależy na uwiarygodnieniu profesjonalizmu biura w oczach klientów może się ubiegać o certyfikat eksperta usług księgowych. Wydaje go Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja, która nie tylko zrzesza księgowych, ale także szkoli pracowników finansów i księgowości. Osoby prowadzące biura rachunkowe, które uzyskają w SKwP tytuł certyfikowanego eksperta usług księgowych, będą podlegały wymogom ustawicznego doskonalenia zawodowego (coroczne doszkalanie się w wymiarze 20 godzin). Jeżeli posiadacz certyfikatu nie będzie wypełniał obowiązku dokształcania się, zostanie wykreślony z rejestru.

Biuro rachunkowe krok po kroku

Przy zakładaniu biura rachunkowego trzeba spełnić wymogi, zgodne z rozpoczęciem działalności gospodarczej m.in. wypełnić formularz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można znaleźć w urzędach miasta i gminy oraz w Internecie, na stronie www.firma.gov.pl. Za pomocą tego druku dokonuje się kilku zgłoszeń do różnych instytucji. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (przy której nadaje się numer REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym do Urzędu Skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania) oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników). Tym samym wnioskiem, w ciągu siedmiu dni od ich powstania, zgłasza się także wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji. W formularzu CEIDG trzeba podać rodzaj wykonywanej działalności. Numery wybranych czynności uzyskuje się z PKD - to Polska Klasyfikacja Działalności. Zawiera ona spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Nie obowiązuje limit ilości podawanych numerów PKD.

NIP i ZUS

Kiedy zakładamy firmę, nasz osobisty numer NIP staje się numerem firmy. Jeżeli dotąd nie mieliśmy NIP, został on nadany przy realizacji przez Ministerstwo wniosku CEIDG. Aby poznać NIP, należy wyszukać nasz wpis, korzystając z wyszukiwarki przedsiębiorców. Każdy wpis powinien pojawić się tam najpóźniej do 3 dni od podpisania wniosku CEIDG.

We wniosku składa się także trzy oświadczenia podatkowe: formę opodatkowania, formę opłacania zaliczek oraz rodzaj ksiąg. Należy wskazać, kto będzie prowadził ewidencję księgową i określić miejsce przechowywania dokumentacji księgowej firmy. Warto pamiętać o ZUS-ie. Jeżeli wykonywana działalność będzie jedynym źródłem utrzymania, wypełnić trzeba druk ZUA. Z kolei druk ZZA wypełnia się, kiedy jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej. W innym przypadku, np. kiedy pensja jest niższa,  pozostajemy przy ZUA. W przypadku spółki cywilnej do wypełnienia będzie druk ZPA.

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Inne formalności oraz polisa OC

W przypadku prowadzenia własnej działalności nie ma obowiązku posiadania konta firmowego – można używać prywatnego konta albo płacić gotówką. Obowiązek używania firmowego konta istnieje tylko w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę przelewów. Po założeniu firmowego konta bankowego należy poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG. Warto pamiętać, że biura rachunkowe zobowiązane są do posiadania polisy ubezpieczeniowej OC za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Wartość minimalnej sumy gwarancyjnej zależy od przedmiotu działalności biura rachunkowego.

Franczyza to dobry pomysł

Biuro rachunkowe można prowadzić na zasadach franczyzy. Tax Care, który świadczy przedsiębiorstwom usługi księgowe i doradztwo finansowe, proponuje biurom rachunkowym współpracę partnerską dostępną w trzech modelach - także franczyzowym.  Tax Care oferuje swoją markę, doświadczenie i know-how. Daje możliwość korzystania z systemu księgowego, infolinii prawnej i podatkowej oraz szeregu szkoleń. Daje również wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży. Ale co najważniejsze – umożliwia biurom rachunkowym oferowanie produktów finansowych np. faktoringu – na preferencyjnych warunkach.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Adam Głos

Prezes Zarządu Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Biura rachunkowe
AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?
01 paź 2024

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce
03 wrz 2024

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?
24 wrz 2024

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA
17 lip 2024

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

pokaż więcej
Proszę czekać...