Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe

Wpływ cyfryzacji księgowości na biura rachunkowe /fot.Shutterstock / fot.Shutterstock
W Polsce funkcjonuje około 71,5 tys. biur rachunkowych, z których mniej więcej połowa jest aktywna, oferując swoje usługi 2 milionom przedsiębiorców. Wśród nich prawie 1,650 tys. rozlicza VAT. Postępująca cyfryzacja księgowości, w tym wprowadzenie obowiązku posiadania elektronicznej ewidencji VAT, czyli tzw. JPK_VAT i planowane przez rząd dalsze zwiększanie liczby rozwiązań cyfrowych, ma niewątpliwie wpływ na biura rachunkowe.

Cyfryzacja księgowości

- Większość biur rachunkowych w Polsce działa tak, jakby rozwój technologiczny zatrzymał się w latach 90-tych – mówi Rafał Obarzanek, Dyrektor Departamentu Programu Partnerskiego Tax Care. Według badania Grupy Idea Bank spośród 1,5 miliarda faktur wystawianych rocznie w Polsce, zaledwie co czwarta jest przekazywana elektronicznie. Z kolei czas potrzebny na samo kompletowanie dokumentów księgowych przez przedsiębiorców odpowiada co miesiąc pełnoetatowej pracy 45 tys. osób.

- Konieczność posługiwania się elektronicznymi sprawozdaniami oznacza, że w polskiej księgowości maleje potrzeba przekładania papierów, a rośnie znaczenie systemów informatycznych i aplikacji, w które biura rachunkowe muszą teraz zainwestować – dodaje Rafał Obarzanek.

Dotychczas typowemu biuru rachunkowemu wystarczały programy do wystawiania faktur i prowadzenia ksiąg oraz segregatory, w których przechowywane były dokumenty. Jak wynika z badania nadal aż 98% faktur wystawianych w polskich firmach jest przechowywanych w formie papierowej. Tymczasem po Jednolitym Pliku Kontrolnym przedsiębiorców czeka jeszcze wprowadzenie obowiązkowego systemu elektronicznych faktur, co oznacza, że każda faktura będzie musiała przybrać postać elektroniczną..

Księgowość to serwery

 - Nowe przepisy zobowiązują biura do ciągłej modernizacji systemów informatycznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego, łatwego i intuicyjnego wykonywania czynności. Firmy muszą dodatkowo poświęcić czas na weryfikację, czy rozwiązania oferowane im przez zewnętrznych dostawców spełniają wszystkie wymogi prawne – tłumaczy Anna Moskwiak – Karaszewska, Dyrektor Departamentu IT w Tax Care.

Obecny koszt wejścia na rynek w przypadku nowych biur rachunkowych jest na pewno wyższy niż było to jeszcze w zeszłym roku. Wiąże się z zakupem komputera i licencji systemu operacyjnego, zakupem serwera do gromadzenia danych oraz kopii zapasowych, a także certyfikatu do podpisywania elektronicznych dokumentów klienta (podpis kwalifikowany). Firma musi posiadać stały dostęp do sieci, a także korzystać z usług zewnętrznego administratora zarządzającego gromadzonymi danymi.

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

- Biura rachunkowe mogą zdecydować się na samodzielne poniesienie kosztów inwestycji w narzędzia informatyczne i aktualizację oprogramowania, ale alternatywą jest konsolidacja z kimś, kto takie rozwiązania już ma lub może je mieć taniej dzięki większej skali zakupów. Moim zdaniem franczyza to jeden z najlepszych sposobów na przetrwanie zmian, z jakimi mierzą się teraz biura rachunkowe – uważa Rafał Obarzanek.

Największym atutem franczyzy jest to, że franczyzobiorca nawet bez wielkiego kapitału dostaje sprawdzone standardy i procedury. Ryzyko niepowodzenia na starcie działalności w formie franczyzy znacząco obniża fakt, że franczyzobiorca nie jest pozostawiony sam sobie.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Biura rachunkowe
Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA
17 lip 2024

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

pokaż więcej
Proszę czekać...