Wydatki na utrzymanie psa do ochrony biura rachunkowego można zaliczyć do kosztów

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Wydatki na utrzymanie psa do ochrony biura rachunkowego można zaliczyć do kosztów / Fotolia
Osoba, która prowadzi biuro rachunkowe w należącym do niej domu, chciałaby mieć pewność, że dokumenty powierzone jej przez klientów są bezpieczne i nikt ich nie wykradnie. W związku z tym zamierza kupić i wyszkolić owczarka niemieckiego albo dobermana. Czy wydatki na psa może odliczyć od przychodu?

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Autopromocja

Rzeczywiście przedsiębiorca, który „zatrudni” psa do ochrony, może zaliczyć wydatki z nim związane do kosztów uzyskania przychodu firmy i dzięki temu zapłacić niższy podatek dochodowy. Chodzi o wydatki na zakup psa, jego wyszkolenie, wyżywienie, opiekę weterynaryjną i szczepienia. Ustawa o PIT nie zawiera bowiem żadnych przeciwwskazań, by stanowiły one koszt podatkowy przedsiębiorcy. Warunek jest taki, że wydatki muszą zostać faktycznie poniesione, prawidłowo udokumentowane, a właściciel potrafi wykazać, że zwierzę jest mu niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W jaki sposób ma to zrobić? Nie ma ogólnej zasady, która mówiłaby, co może stanowić dowód potwierdzający związek psa z prowadzoną działalnością. Okazuje się, że wystarczy wykazać, iż pies ma chronić firmę przed ewentualną kradzieżą lub włamaniem i w ten sposób zabezpiecza źródło przychodów przedsiębiorcy.

Czy biuro rachunkowe może zrezygnować z ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej

W teorii do takich twierdzeń może się posunąć każdy. W praktyce trzeba jednak uważać, bo fiskus przygląda się każdej sprawie z osobna i każdorazowo ocenia, czy pies rzeczywiście jest przedsiębiorcy potrzebny. Trudno wyobrazić sobie, by wydatki na zakup czworonożnego ochroniarza mogła odliczyć fryzjerka lub informatyk. W ich przypadku urzędnicy ze skarbówki mogliby uznać psa za prywatną potrzebę i zakwestionować odliczenie. Problemów nie mają natomiast ci, których działalność gospodarcza wymaga dozoru i którzy nie mogą zatrudnić w tym celu firmy ochroniarskiej ze względu na położenie firmy lub nie chcą tego robić przez wzgląd na to, że koszt zatrudnienia ochroniarzy znacznie przewyższyłby wydatki na zakup i utrzymanie psa.

Takie osoby mogą bez przeszkód zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie jego poniesienia, bo z psem można zrobić wiele rzeczy, ale z całą pewnością nie da się go amortyzować. Warto też wiedzieć, że na podstawie związku psa z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorca może też odliczać podatek VAT.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Problem z odliczeniem mogą mieć także ci podatnicy, którzy wykorzystują psy do działalności mieszanej, a więc na cele związane z działalnością gospodarczą i te prywatne. Tak jest w przypadku pani Bożeny, która prowadzi działalność gospodarczą w należącym do niej domu. W związku z tym pies, strzegąc firmy, strzeże także jej prywatnej posesji, bawi się z jej dziećmi, a po pracy śpi na kanapie w salonie. W takich sytuacjach fiskus nie zgadza się na pełne odliczenie kosztów ani podatku VAT i pozwala odliczyć tylko tę część, która ma związek z działalnością gospodarczą. W praktyce sprowadza się do możliwości odliczenia połowy kosztów i połowy podatku VAT wynikającego z faktur. ©?

Można też odliczyć wydatki na psa asystującego

Zakup i utrzymanie psa opłaca się też osobom niepełnosprawnym. Zgodnie z przepisami ustawy o PIT mogą one bowiem każdego roku pomniejszyć swój dochód o wydatki na jego utrzymanie. Przywilej ten przysługuje osobom:

● niewidomym i niedowidzącym zaliczonym do I lub II grupy inwalidztwa,

● z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonym do I grupy inwalidztwa.

Z ulgi mogą także skorzystać opiekunowie tych osób, pod warunkiem że dochód niepełnosprawnego nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 9120 zł.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Warunkiem odliczenia jest także to, by wydatek nie był sfinansowany ani zwrócony w jakiejkolwiek formie z budżetu państwa.

Podatnicy, którzy spełniają te wymogi, mogą odliczyć w roku podatkowym do 2280 zł. Nie oznacza to jednak odliczenia w pełnej wysokości, bo dochód pomniejsza się tylko o tę kwotę, która faktycznie została wydatkowana.

Żeby dokonać odliczenia, nie trzeba przedstawiać dokumentu stwierdzającego poniesienie wydatku. Trzeba jednak go mieć i przechowywać przez pięć lat, bo organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej, weryfikując PIT podatnika, mogą go zażądać. Wówczas trzeba przedstawić wraz z dowodem certyfikat potwierdzający status psa asystującego. W przeciwnym razie skarbówka zakwestionuje odliczenie.

Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Patrycja Dudek

Podstawa prawna:

- Art. 22 ust. 1, art. 23 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

- Art. 26 ust. 1 pkt 6 i ust. 7a pkt 8 ustawy o PIT (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Biura rachunkowe
Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA
17 lip 2024

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

pokaż więcej
Proszę czekać...