Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF
REKLAMA
REKLAMA
Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych
REKLAMA
Pytanie redakcji
Od 1 stycznia 2015 r. z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, wynika, że bezpiecznym podpisem elektronicznym nie muszą być opatrywane formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1, IFT-3 przesyłane przez płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną. W związku z tym powstała wątpliwość, czy przepis ten dotyczy również biur rachunkowych prowadzonych przez osoby fizyczne. Czy takie podmioty, sporządzając i przesyłając ww. formularze w imieniu swoich klientów, muszą je opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym?
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF
Wyjaśnienie MF
Z opisanej przez Panią sytuacji wynika, że osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, składa w imieniu swoich klientów deklaracje do organów podatkowych. Stosownie do art. 80a § 1 i 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1) podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.
Wobec powyższego osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, która w imieniu swoich klientów (płatników) podpisuje i składa deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jest pełnomocnikiem. Natomiast w myśl § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, mogą być opatrywane, przesyłane przez płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną następujące deklaracje:
a) deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R),
b) deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR),
c) informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C),
d) informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11),
e) informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R),
f) informacja o przychodach (dochodach) wypłaconych lub postawionych do dyspozycji faktycznemu albo pośredniemu odbiorcy (IFT-3/IFT-3R),
g) roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),
h) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P).
Podmiotem będącym osobą fizyczną, o którym mowa w ww. przepisie, uprawnionym do podpisania deklaracji podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jest podmiot niepełniący funkcji płatnika, będący osobą fizyczną, zobowiązany do złożenia informacji (PIT-8C). Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, umocowana do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie ma statusu płatnika ani statusu podmiotu będącego osobą fizyczną, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Oznacza to, że osoba ta, będąc pełnomocnikiem swoich klientów, nie może podpisywać deklaracji podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W takim przypadku deklaracje powinny być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym – § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.
Potwierdzam, że wymienione przez Panią podmioty, składając deklaracje, muszą je podpisać podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Źródło: Odpowiedź MF z 23 stycznia 2015 r. udzielona na pytanie „MONITORA księgowego”
oprac. Katarzyna Wojciechowska
prawnik, ekspert w zakresie podatków dochodowych, redaktor „MONITORA księgowego”
Jeżeli w tym artykule nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu – napisz redakcja2@inforfk.pl
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA