REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy / Fot. Fotolia
Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe szereg obowiązków i procedur, których wykonanie wymaga tworzenia stosownej dokumentacji.

Wewnętrzna procedura

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przepisami ustawy o praniu pieniędzy biura rachunkowe mają obowiązek wprowadzić w formie pisemnej wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Powinna ona w szczególności określać: jak biuro rachunkowe dokonuje rejestracji transakcji, w jaki sposób biuro rachunkowe ocenia i analizuje ryzyko, jaka jest wewnętrzna procedura biura w zakresie przekazywania informacji o transakcjach do GIIF, postępowanie służące identyfikacji osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Osoby odpowiedzialne

Biura rachunkowe zobligowane są wyznaczyć osoby odpowiedzialne za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W biurach rachunkowych wykonujących działalność jednoosobowo osobą odpowiedzialną za wykonanie przepisów ustawy będzie zawsze ta osoba, natomiast w biurach rachunkowych zatrudniających pracowników pracodawca  wyznaczy osobę odpowiedzialną za te czynności, w formie jednostronnego oświadczenia, np. zarządzenia. Pracownik nie musi składać oświadczenia o przyjęciu tej odpowiedzialności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outsourcing usług księgowych

Biura rachunkowe powinny zapewnić udział pracowników, wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w programach szkoleniowych dotyczących tych obowiązków. W biurze rachunkowym powinny znajdować się dokumenty w postaci „certyfikatów” ukończenia powyższego szkolenia przez pracowników wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor Informacji Finansowej na stronie internetowej udostępnił bezpłatny kurs e-learningowy, pt. „Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu”. Certyfikat ukończenia kursu powinna posiadać również osoba prowadząca biuro rachunkowe jednoosobowo.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Identyfikacja klienta

Kolejnym zadaniem biur rachunkowych jest rejestrowanie transakcji oraz stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego. Obowiązek ten polega na identyfikacji klienta, weryfikacji identyfikacji i pozyskiwaniu informacji na temat zamierzonego celu zawierania przez klienta relacji z biurem. Biuro nie może zawrzeć umowy z klientem, jeśli biuro rachunkowe nie może zrealizować środków bezpieczeństwa finansowego.

Biuro rachunkowe ma obowiązek dokonać identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości. Obowiązek ten należy zrealizować poprzez:

1) w przypadku osób fizycznych i ich przedstawicieli - ustalenie i zapisanie cech dokumentu stwierdzającego na podstawie odrębnych przepisów tożsamość osoby, a także imienia, nazwiska, obywatelstwa oraz adresu osoby dokonującej transakcji, a ponadto numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, lub numeru dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca, lub kodu kraju w przypadku przedstawienia paszportu,

2) w przypadku osób prawnych - zapisanie aktualnych danych z wyciągu z rejestru sądowego lub innego dokumentu, wskazującego nazwę, formę organizacyjną osoby prawnej, siedzibę i jej adres, NIP, a także imienia, nazwiska i numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, osoby reprezentującej tę osobę prawną,

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

3) w przypadku jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej- zapisanie aktualnych danych z dokumentu wskazującego nazwę, formę organizacyjną, siedzibę i jej adres, NIP, a także imienia, nazwiska i numeru PESEL lub daty urodzenia, w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL, osoby reprezentującej tę jednostkę.

Analiza ryzyka

Biura rachunkowe są zobowiązane do prowadzenia bieżącej analizy dokonywanych transakcji oraz dokonywania oceny i analizy ryzyka występowania podejrzanych transakcji w stosunku do swoich klientów – z punktu widzenia kryteriów ekonomicznych, geograficznych, przedmiotowych oraz behawioralnych.

Zakres stosowania środków bezpieczeństwa przez biuro rachunkowe wobec swoich klientów zależy od oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu przeprowadzonej w wyniku analizy dokonanych transakcji oraz od statusu danego klienta. W sytuacji gdy mamy do czynienia z osobą pełniącą eksponowane stanowisko polityczne, musimy zastosować jako biuro rachunkowe tzw. wzmożone środki bezpieczeństwa. Aby ustalić status klienta przy zawieraniu umowy z klientem, można zażądać od niego złożenia oświadczenia w tej sprawie.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez certyfikatu

Przekazywanie informacji do GIIF

Biura rachunkowe są odpowiedzialne za przekazywanie informacji o transakcjach Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej. Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia sposobu przekazywania informacji do GIIF, w którym określił wzór rejestru transakcji, który będzie mógł być prowadzony, według wyboru, w formie elektronicznej lub papierowej. Zgodnie z rozporządzeniem transakcje będą rejestrowane na tzw. kartach transakcji. W związku z wejściem w życie rozporządzenia biura rachunkowe czeka wdrożenie wykonania dodatkowych obowiązków dokumentacyjnych, tj. prowadzenie rejestru tzw. transakcji ponadprogowych.

Wyniki analiz powinny być udokumentowane w formie papierowej lub elektronicznej i przechowywane przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym transakcje zostały zarejestrowane, a analiza ryzyka przeprowadzona.

Wykonanie wszystkich tych obowiązków wiąże się z tworzeniem, także przechowywaniem odpowiednich dokumentów.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Podstawa prawna:

- ustawa z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 134, poz. 779


Autor: Magdalena Warchoł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od września 2024 r. Wdrożenie procedur i nowe obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

REKLAMA

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA