REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kalkulować ceny usług księgowych

Krystyna J. Ptasińska
Jak kalkulować ceny usług księgowych
Jak kalkulować ceny usług księgowych
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Cena usługi jest zazwyczaj istotnym elementem oferty. To bardzo ogólne stwierdzenie jest prawdziwe w stosunku do wszystkich rodzajów usług materialnych i niematerialnych. Jest również prawdziwe w stosunku do oferty usług księgowych i usług doradztwa podatkowego.

Zapewne osoby początkujące, zakładające biuro rachunkowe oraz takie, które zastanawiają się nad jego wyborem, zadają sobie pytanie - jakie ceny można zaoferować, żeby pozyskać klientów a jednocześnie zachować opłacalność?

REKLAMA

Autopromocja

Oczywiście nie ma jedynie słusznej odpowiedzi. Nawet zorientowanie się w widełkach cenowych jakie funkcjonują na lokalnym rynku biur rachunkowych niewiele daje. Dlatego warto policzyć. To małe ćwiczenie z kalkulacji na pewno przyda się również później, kiedy trzeba będzie posłużyć radą klientowi.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Jak przyciągnąć nowe firmy do biura rachunkowego

Na jakie niezbędne, miesięczne wydatki biura rachunkowego trzeba będzie zapracować?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj

wydatek/koszt

całkowity

roczny

miesięczny

amortyzacja komputera

2 500,00

833,33

69,44

amortyzacja urządzenia wielofunkcyjnego

1 000,00

333,33

27,78

eksploatacja urządzeń

100,00

ubezpieczenie

700,00

58,33

składka samorządowa

50,00

dostęp do bazy prawnej

1 500,00

125,00

szkolenia

1 000,00

83,33

regał i biurko

1 000,00

333,33

27,78

dojazdy

100,00

telekomunikacja

100,00

inne koszty

100,00

Razem

841,67

Z założenia koszty wynajęcia lokalu nie zostały uwzględnione. Zazwyczaj przy niewielkim rozmiarze działalność, usługi są świadczone we własnym lokalu lub lokalu zleceniodawcy.

Czy można ograniczyć ponoszone wydatki? Częściowo tak. Może uda się zaoszczędzić na dojazdach, telekomunikacji oraz pozycji inne koszty. Na pewno nie są możliwe oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu OC i obowiązkowej składce na rzecz Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Polecamy: Instrukcja obsługi klienta biura rachunkowego

Warto się wręcz zastanowić czy składka na OC nie powinna być znacznie wyższa, bo tym samym wyższa gwarantowana suma ubezpieczenia lepiej zabezpieczy początkującego księgowego czy doradcę podatkowego i oczywiście jego klienta.

W żadnym wypadku nie należy oszczędzać na wydatkach na szkolenia oraz na dostęp do bazy prawnej. W naszej rzeczywistości prawnej, zmieniającej się jak w kalejdoskopie, bieżący dostęp do przepisów jest po prostu niezbędny. Informacje przekazywane przez prasę codzienną i portale internetowe są oczywiście pomocne ale nie można ich traktować jako źródła wiedzy fachowej. 

Takim źródłem mogą być wyłącznie przepisy, a pomocniczo – komentarze, orzeczenia, wyjaśnienia. Dostęp do profesjonalnych, dobrze skonstruowanych baz prawnych bardzo oszczędza czas przy poszukiwaniu rozwiązań oraz wyjaśnianiu wątpliwości.

Z kolei szkolenia pozwalają nie tylko na zdobycie nowej bądź ugruntowanie posiadanej wiedzy ale także są doskonałym forum wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami. Czasami trudno stwierdzić czy więcej wiadomości można uzyskać na sali wykładowej czy na przerwie pomiędzy zajęciami.

Jak widać z wyliczenia, na pewno nie opłaca się rozpoczynanie działalności dla jednego klienta, który za świadczenie usług jest skłonny zapłacić 500 zł. To nie pokryje nawet niezbędnych wydatków. A do tego trzeba przecież dodać wynagrodzenie za wykonaną pracę zależne od ilości godzin poświęconych na wykonanie zlecenia i ustalonej przez siebie stawki godzinowej.

Trudne pytanie „za ile” powraca więc jak bumerang. Jaki ustalić stawkę godzinową? Niestety, tu najpierw obie strony transakcji powinny ustalić za jaki zakres i poziom usług będą ustalały stawkę godzinową. Oto tylko kilka podstawowych kwestii, które na początek warto wyjaśnić:
- Jaki ma być zakres usługi – rodzaj urządzenia księgowego, zakres sporządzanych rozliczeń, raportów, deklaracji?
- Jeśli usługa obejmuje obliczenie płac i rozliczenia podatkowe oraz ubezpieczeniowe pracowników to czy ze sprawami kadrowymi i w jakim zakresie?
- Kto będzie prowadził ewidencję magazynową?
- Czy usługa obejmuje tylko prowadzenie ksiąg i ewidencji + rozliczenie podatków, a może klient spodziewa się „w cenie” uzyskiwania bieżących informacji i porad?
- W jakim języku trzeba się będzie porozumiewać z klientem lub jego pracownikami?
- Czy dostarczenie dokumentów będzie obciążało klienta czy świadczącego usługę?
- Czy dokumenty będą dostarczane raz w miesiącu czy może kilka razy?
- Czy w firmie klienta jest kompetentna osoba, która może rozwiać wątpliwości jeśli dokumenty nie są jednoznaczne?
- W jakim terminie od dostarczenia dokumentów powinno być zakończone wykonanie usługi?

Ustalenie tych i wielu jeszcze innych szczegółów ma istotny wpływ nie tylko na kalkulację ceny usługi. Przede wszystkim dokładne określenie zakresu i poziomu świadczenia pozwala klientowi zorientować się czego może oczekiwać, a z czym ewentualnie powinien poradzić sobie we własnym zakresie.

Wbrew dość rozpowszechnionej opinii nie wszystko da się oprzeć na outsourcingu. Z istoty rzeczy zarówno ewidencja czasu pracy jak i ewidencja kasowa mogą być prowadzone tylko na miejscu, w firmie zleceniodawcy.

Po ustaleniu zakresu swoich zadań księgowy lub doradca podatkowy na ogół już wie, że nie będzie w stanie poprowadzić ksiąg rachunkowych za 500 zł, bo nie zrobi tego rzetelnie. Może się wówczas okazać, że magiczne 500 powracające w tym artykule, należy ustalić z klientem w innej walucie. Obowiązujące przepisy przecież na to pozwalają. 

Polecamy: Odpowiedzialność biur rachunkowych

I jeszcze jeden ale ważny element kalkulacji. Nawet początkujący nie mogą zapomnieć że są również podatnikami i muszą „nakarmić Fiskusa”.

Krystyna J. Ptasinska
doradca podatkowy nr 06349
www.ptasinska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA