REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Instrukcja obsługi klienta biura rachunkowego

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
nstrukcja obsługi klienta biura rachunkowego
nstrukcja obsługi klienta biura rachunkowego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nikogo nie trzeba przekonywać, że prawidłowe relacje i komunikacja z klientem są jednym z filarów powodzenia każdej działalności. Nie inaczej jest w przypadku biura rachunkowego. Zatem jak wyglądać powinny te prawidłowe relacje.

Klienci biur rachunkowych oprócz fachowości bardzo cenią sobie właściwy sposób komunikacji z Twojej strony. Jeśli zastosujesz kilka prostych reguł, to z pewnością poprawisz relacje z klientami – ku obopólnemu zadowoleniu:

1. Wypracuj w swojej firmie maksymalnie sprawne kanały komunikacji wewnętrznej. Chodzi o to, by potrzeby (również negatywne uwagi) klienta szybko docierały do osoby decyzyjnej. Dzięki właściwemu obiegowi informacji będziesz w stanie odpowiednio szybko zidentyfikować wszelkie negatywne sygnały ze strony klienta. To pozwoli szybko zareagować i rozwiązać problem, zyskując zadowolenie klienta. Tak usatysfakcjonowany klient bardziej „przywiąże” się do Twojej firmy.

2. Inicjuj tak często jak to możliwe wszelkie aktywne formy komunikacji z klientem. Odpowiadaj na jego telefony i maile, pytaj go o opinię i odczucia oraz odpowiednio reaguj na jego sugestie i uwagi. W ten sposób dajesz klientowi poczucie, że troszczysz się o niego, zapewniając mu jednocześnie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji;

3. Nieustannie twórz tzw. wartość dodaną dla klienta – nie tylko wymieniaj z nim informacje dotyczące bieżącej obsługi, ale tez wskazuj mu możliwości Twojej firmy w zakresie obsługi w nowych, potencjalnych obszarach jego działalności. Klienci niezmiernie sobie cenią każdą inicjatywę z Twojej strony w zakresie przekazywania im informacji, które mają związek z ich działalnością.

Dlatego takie działania, jak:
- sporządzanie dla klientów okresowych podsumowań,
- informowanie ich z wyprzedzeniem o zmianach w przepisach i uprzedzanie o konsekwencjach wynikających z tych zmian,
- przypominanie o zbliżających się ustawowych terminach na wykonanie określonych przepisami czynności,
- proponowanie określonych rozwiązań mogących przynieść klientowi wymierne korzyści (nie tylko finansowe),
powinny stać się jednym z najważniejszych a zarazem stałych elementów standardu obsługi stosowanego w Twojej firmie.

REKLAMA

Autopromocja

Dobrym sposobem na „przywiązanie” klienta, umożliwiającym Ci jednocześnie zaprezentowanie siebie jako najwyższej klasy fachowca jest organizowanie cyklicznych, krótkich tematycznych szkoleń dla klientów (bądź ich pracowników) – zwłaszcza wtedy, gdy wprowadzane są nowe istotne przepisy.

Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane. Zobacz: Zmiany w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego natomiast powinieneś unikać w relacjach z klientami?

1. Podstawowym, i niestety najczęściej popełnianym „grzechem” jest brak kontaktu z klientami w trakcie realizacji zlecenia. Pamiętaj, że klient powinien mieć na bieżąco wiedzę, jak realizowane jest zlecenie i w razie potrzeby mieć możliwość korekty jego wykonywania.

2. Niedotrzymywania terminów przy realizacji zlecenia. Jeśli zdarzy się sytuacja, że z góry wiadomo iż z jakichś nieprzewidzianych wcześniej przyczyn nie będziesz w stanie dotrzymać wyznaczonego wcześniej terminu, to poinformuj o tym możliwe jak najszybciej klienta. Kontakt z nim pozwoli Ci ustalić, czy jest możliwe wyznaczenie nowego terminu, a jeśli nie – to nie pozbawisz klienta możliwości znalezienia zastępstwa.

Optymalne dla wzajemnych relacji byłoby w takiej sytuacji zaproponowanie mu przez Ciebie osoby, która będzie w stanie zrealizować za Ciebie zlecenie w terminie dogodnym dla klienta. W ten sposób klient nie będzie miał poczucia, że zostawiłeś go z problemem, a Ty zminimalizujesz ryzyko „przejęcia” klienta przez zastępcę.

3. Nie wolno Ci też zakładać z góry, bez pytania klienta o zdanie, że wszystkie jego potrzeby są właściwie przez Ciebie zidentyfikowane i właściwie realizowane przez Twoją firmę. Łatwo wtedy popełnić błąd w ocenie sytuacji, a klient nie będzie miał poczucia satysfakcji z wyświadczonej usługi.

4. Nie wolno Ci ignorować potrzeb klienta. Choćby nawet były nieco irracjonalne - np. klient lubi przychodzić do biura i gawędzić na tematy niekoniecznie związane z jego księgowością. Jeżeli tylko nie dezorganizuje to pracy w biurze można tolerować takie zachowania. Niedostrzeganie potrzeb klienta  i rozluźnienie wzajemnych kontaktów doprowadzi do powstania u klienta przekonania, że nie jest on ważny dla Ciebie. Może to spowodować utratę jego zaufania bezpośrednio prowadzące do rezygnacji z Twoich usług.

5. Oczywiście nie możesz też godzić się na wszystkie życzenia klienta. Prowadzisz działalność zarobkową i powinieneś wiedzieć w którym momencie usługi żądane przez klienta wykraczają poza określony w umowie ich zakres i poza ustalone wynagrodzenie.

6. Nie powinieneś także odmawiać z góry spełniania życzeń klienta, nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydają się pozbawione sensu, czy Twojej korzyści. Zawsze powinieneś najpierw wysłuchać klienta, a następnie spróbować wypracować z nim kompromisowe rozwiązanie problemu, czy żądania.

7. Nie powinieneś również ograniczać kontaktów klienta z Twoimi pracownikami, zwłaszcza w przypadku wystąpienia kwestii spornych związanych z obsługą. Takie postępowanie z jednej strony pozbawia pracowników możliwości podjęcia próby samodzielnego rozwiązania problemu. Z drugiej zaś upewnia klienta że jedyną osobą, która może mu pomóc jesteś Ty. To w krótkim czasie doprowadzi lawinowego wzrostu ilości Twojej pracy i … niezadowolenia klientów z racji braku dla nich czasu. 
Dodatkową konsekwencją takiego postępowania będzie lekceważenie przez klientów Twojego personelu – co nie wpłynie pozytywnie ani na atmosferę w firmie, ani na relacje pracowników z klientami.

8. Nie powinieneś unikać odpowiedzialności za popełnione błędy. Nikt nie jest nieomylny, ale odpowiedni sposób postępowania po stwierdzeniu błędu może pomóc zminimalizować negatywne skutki takiego zdarzenia. Jeśli nie będziesz zaprzeczał faktom, przyjmiesz odpowiedzialność za błąd oraz dobrowolnie pokryjesz ewentualne straty nim spowodowane, to wygrasz. Nawet jeśli klient zdecyduje się odejść, to masz duże szanse na to, że nie będzie Ci robił „antyreklamy”, a być może w przyszłości zdecyduje się wrócić, bądź przynajmniej poleci Cię komuś innemu.

Pamiętaj, że pozostawienie po sobie dobrego wrażenia na zakończenie współpracy jest równie ważne, jak na jej początku.

Anna Welsyng

Radca prawny, doradca podatkowy

Kancelaria welsyng.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA