REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od września 2024 r. Czy trzeba wdrażać procedury bez względu na liczbę pracowników?

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od września 2024 r. Czy trzeba wdrażać procedury bez względu na liczbę pracowników?
Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od września 2024 r. Czy trzeba wdrażać procedury bez względu na liczbę pracowników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Kto to jest sygnalista?

Sygnalistą jest osoba zgłaszająca naruszenie prawa, o którym dowiedziała się podczas wykonywania obowiązków służbowych. Co ważne, nie ma tu znaczenia charakter i rodzaj zawartej umowy łączącej zgłaszającego z pracodawcą. 
Sygnalistą może więc być: pracownik, osoba świadcząca pracę na innej podstawie, osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, przedsiębiorca, prokurent, akcjonariusz lub wspólnik, członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, stażysta, wolontariusz, praktykant, funkcjonariusz oraz żołnierz. Ustawa chroni także kandydatów do pracy, którzy o naruszeniach prawa dowiedzą się w trakcie rekrutacji. 

REKLAMA

Autopromocja

Kto ma obowiązek chronić sygnalistów?

Ustawa o ochronie sygnalistów ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego unijnej dyrektywy z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej. Obowiązki wynikające z ustawy dotyczą firm i innych podmiotów prawnych, zatrudniających na dzień 1 stycznia lub 1 lipca co najmniej 50 osób. 

Od tej zasady są wyjątki - niezależnie od liczby zatrudnionych, ustawie podlegają także te podmioty, które wykonują działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska. 

Czy biura rachunkowe muszą chronić sygnalistów bez względu na liczbę pracowników?

Mimo że biura rachunkowe nie zatrudniają wskazanej w przepisach liczby pracowników, ich również dotyczą rozszerzone obowiązki z zakresu ochrony sygnalistów. 

Jak mówi Przemysław Naklicki, Dyrektor Zarządzający siecią OSCBR: “Biura rachunkowe nie są imiennie wymienione w ustawie, jednak podlegają tym przepisom ze względu na specyfikę działalności. Prowadzą bowiem działalność z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy, dlatego muszą stosować jej zapisy bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników". 

Ochrona sygnalistów w biurach rachunkowych wynika także bezpośrednio z regulacji ustawy AML (ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu) wymieniającej tzw. podmioty obowiązane w zakresie przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmu. Ustawa zalicza do nich przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych lub rachunkowych, czy udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu prawa podatkowego. 

Jakie są główne obowiązki biur rachunkowych w zakresie ochrony sygnalistów? Dwie zasadnicze procedury

Wszystkie firmy i podmioty wymienione w ustawie o ochronie sygnalistów mają zakaz dokonywania działań odwetowych na osobach zgłaszających naruszenie prawa. Za działanie odwetowe uznaje się np. zwolnienie z pracy, mobbing czy obniżenie wynagrodzenia. Grozi za nie kara pozbawienia wolności, a sygnalista może domagać się zadośćuczynienia finansowego.

Dodatkowo wskazane podmioty szczególne, w tym biura rachunkowe, są zobowiązane do opracowania ważnych ustaleń:
1) wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa,
2) procedury podejmowania działań następczych.

Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń określa cały tryb postępowania ze zgłoszeniem. Wskazuje osobę lub jednostkę organizacyjną uprawnioną do przyjmowania powiadomień o naruszeniach prawa, sposób przekazywania informacji oraz terminy poszczególnych działań wynikające z kolejnych kroków.

Procedura podejmowania działań następczych określa z kolei tryb postępowania przez bezstronną jednostkę organizacyjną lub wskazaną osobę, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające w celu oceny prawdziwości zgłoszenia sygnalisty. Ponadto działania następcze obejmują także środki, jakie mają zostać podjęte w celu zapobieganiu zgłoszonym naruszeniom prawa.

Procedurę zgłoszeń wewnętrznych biuro rachunkowe powinno zacząć opracowywać zdecydowanie wcześniej – stwierdza Marta Zielińska, doradca podatkowy z Kancelarii Podatkowej należącej do sieci OSCBR. - Nie ma możliwości wprowadzenia procedury z dnia na dzień, ze względu na ustawowy wymóg przeprowadzenia w tym zakresie konsultacji wewnętrznych, które trwają nie krócej niż pięć i nie dłużej niż dziesięć dni od dnia przedstawienia projektu procedury. Natomiast wejście w życie procedury następuje po upływie 7 dnia od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w podmiocie prawnym. Można więc przyjąć, że opracowanie i wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych zajmie ponad dwa tygodnie, najpóźniej więc projekt procedury winien być poddany konsultacjom nie później niż 13 września. A to powoduje, że czasu na przygotowanie się do nowego obowiązku jest coraz mniej - dodaje ekspertka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie dodatkowe obowiązki dla biur rachunkowych wynikają z ustawy o ochronie sygnalistów?

Oprócz opracowania wymienionych procedur, biuro rachunkowe powinno prowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych oraz przekazać sygnaliście informację zwrotną, zawierającą opis planowanych lub podjętych działań następczych.

Na każdym etapie postępowania chroniącego sygnalistów obowiązują przepisy RODO oraz zasady poufności. O procedurze zgłoszeń wewnętrznych należy poinformować w formie pisemnej również kandydatów do pracy.

Zdaniem Marty Zielińskiej, doradcy podatkowego i księgowej z Kancelarii Podatkowej należącej do sieci OSCBR:
Uruchomienie bezpiecznych kanałów składania zgłoszeń, ich weryfikacja i podejmowanie działań następczych oraz terminowe odpowiadanie na zgłoszenia sygnalistów - wszystko to może być dość uciążliwe dla biur rachunkowych i pogłębić i tak wszechobecną biurokrację. 
Marta Zielińska zwraca uwagę także na koszty: - Wypełnienie obowiązków związanych z ochroną sygnalistów może wiązać się z wydatkami, jakie będą musiały ponieść te biura, które zdecydują się na komercyjne rozwiązania np. na konfigurację specjalistycznych systemów informatycznych. Z pewnością jednak regulacje te wpłyną pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa pracowników dokonujących zgłoszeń.

Ekspertka zaznacza, że część obowiązków związanych z ochroną sygnalistów stanowi w większym lub mniejszym zakresie powtórkę tych nałożonych na biura rachunkowe przez ustawę AML. Aby ograniczyć biurokrację można więc opracować jeden wspólny dokument łączący procedurę ochrony sygnalistów z wewnętrzną procedurą zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, który uwzględni regulacje pochodzące z obu aktów prawnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od września 2024 r. Czy trzeba wdrażać procedury bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

REKLAMA

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

REKLAMA