Pranie pieniędzy – ważne zmiany dla biur rachunkowych od 31 lipca 2021 r.
REKLAMA
REKLAMA
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy - zmiany od 31 lipca 2021 r.
Biura prowadzące księgi rachunkowe, doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni już od wielu lat są objęci obowiązkiem przestrzegania ustawowych obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa). Jednak od 31 lipca 2021 r. znacząco rozszerzono listę podmiotów obowiązanych do stosowania tych przepisów (Dz.U. z 2021 r. poz. 815).
Od 31 lipca 2021 r., do katalogu jednostek obowiązanych do stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy zostali dołączeni:
REKLAMA
- przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego, niebędących innymi instytucjami obowiązanymi,
- pośrednicy w obrocie nieruchomościami (z wyłączeniem określonych czynności),
- przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców prowadzący działalność polegającą na obrocie lub pośrednictwie w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami.
Ważne!
Obecnie nie ma wątpliwości, że każde biuro rachunkowe, niezależnie od tego, czy oferuje usługi w zakresie tzw. pełnej księgowości, czy też inne usługi księgowe musi stosować od 31 lipca 2021 r. procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Obowiązki biur rachunkowych. Co trzeba zrobić, by wdrożyć nowe procedury?
W celu przygotowania się do wdrożenia procedur wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy należy:
- wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy
- opracować i przyjąć wewnętrzną procedurę przeciwdziałania praniu pieniędzy
- opracować i wdrożyć procedurę anonimowego sygnalizowania przez pracowników i współpracowników naruszeń przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy,
- ustalić zasady archiwizowania dokumentów związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy,
- przeprowadzić szkolenia pracowników i współpracowników na temat prawidłowego wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy,
- sporządzić ocenę ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, związanego ze swoją współpracą z klientem, a także oceniać poziom tego ryzyka
Podstawa prawna:
- ustawa z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2021 r. poz. 815
Paweł Muż, ekonomista, redaktor Monitora księgowego
Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>
REKLAMA
REKLAMA