REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy jednolity plik kontrolny a odpowiedzialność biura rachunkowego

Mariusz Palian
Mariusz Palian
Aplikant adwokacki
Chmielniak Adwokaci Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych
Kancelaria prawna specjalizująca się w sprawach karnych gospodarczych i karnych skarbowych
Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe./Fot. Shutterstock
Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej z dniem 1 października 2020 roku w życie wejdzie wreszcie Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Najprawdopodobniej, ponieważ vacatio legis dla tego aktu prawnego zostało już dwukrotnie wydłużone. Przepisy powinny wejść w życie sześć miesięcy później niż początkowo zakładano i niemal dokładnie rok od daty jego wydania. Pomimo tak długiego okresu wyczekiwania, wiele biur rachunkowych nadal nie jest przygotowanych na zmierzenie się z nowym jednolitym plikiem kontrolnym.

Nowe obowiązki

Jednym z obowiązków budzących najwięcej wątpliwości i obaw biur rachunkowych jest konieczność oznaczania faktur w ewidencji sprzedaży kodami, o których mowa w § 10 ust. 3 i 4 Rozporządzenia, a zwłaszcza oznaczenia ich odpowiednim kodem grupy produktowo-usługowej. Wspomniane obawy wynikają z sankcji przewidzianej z kolei w art. 109 ust. 3h ustawy o podatku od towarów i usług, polegającej na możliwości nałożenia przez naczelnika urzędu skarbowego kary pieniężnej w wysokości 500 złotych za każde błędne oznaczenie zawarte w ewidencji, które pomimo wezwania nie zostanie w terminie skorygowane ani wyjaśnione. Choć powyższa kara może zostać nałożona wyłącznie na podatnika, to osoby prowadzące biura rachunkowe nie mogą spać całkowicie spokojnie.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Problem biur rachunkowych

Prowadzenie ewidencji sprzedaży, wypełnianie i składanie jednolitego pliku kontrolnego należą do podstawowych usług oferowanych przez biura rachunkowe. Usługi te prowadzone są w oparciu o dokumentację dostarczoną przez klientów, a więc samych podatników. Biura rachunkowe słusznie obawiają się, że przekazane im faktury sprzedażowe nie będą zawierały kodu grupy produktowo-usługowej, ponieważ nowelizacja przepisów dotyczących jednolitego pliku kontrolnego nie pociągnęła za sobą nowelizacji art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego katalog obligatoryjnych elementów każdej faktury. W konsekwencji pomimo obowiązku kodowania faktur w ewidencji sprzedaży, sama faktura takiego oznaczenia zawierać nie musi. Podmiot zewnętrzny świadczący usługi rachunkowo-księgowe może nie być zatem w stanie zakwalifikować faktury do odpowiedniej grupy produktowo-usługowej. Co więcej, nawet w przypadku otrzymania od podatnika faktury oznaczonej kodem grupy produktowo-usługowej, biuro rachunkowe może nie być w stanie zweryfikować poprawności tego oznaczenia.

Powyższy problem wynika przede wszystkim z wątpliwości interpretacyjnych w zakresie zakwalifikowania danej faktury do danej grupy sprzedaży, ale także z nierzetelności samych podatników. Za przykład może posłużyć sztampowa faktura obejmująca „dostawę towarów zgodnie z zamówieniem nr x z dnia…”. Choć tak wystawione faktury nie spełniają oczywiście wymagań ustawy o podatku od towarów i usług, to ciągle spotykane są w praktyce obrotu. W takim przypadku biuro rachunkowe nie jest w stanie zweryfikować prawidłowości zastosowanych stawek VAT, a tym bardziej nowych oznaczeń bez zapoznania się z dokumentem stanowiącym podstawę wystawienia faktury VAT. To z kolei w najlepszym przypadku wydłuża cały proces i generuje liczne problemy organizacyjne po stronie zarówno przedsiębiorcy, jak i biura rachunkowego.

Odpowiedzialność podmiotu zewnętrznego

Nie budzi żadnej wątpliwości, że na podstawie wspomnianego art. 109 ust. 3h ustawy o podatku od towarów i usług karą 500 złotych za każdy błąd w ewidencji może być ukarany tylko sam podatnik. Przedsiębiorca może jednak co do zasady przerzucić swoją odpowiedzialność na osobę zajmującą się jego księgowością w ramach odpowiedzialności regresowej. Należy bowiem wskazać, że w myśl art. 471 kodeksu cywilnego dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Odpowiedzialność biura rachunkowego będzie zatem wynikać z ciążącego na nim zobowiązania tj. świadczeniu usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na powyższe, kluczowego znaczenia nabierają postanowienia umowy zawartej pomiędzy biurem rachunkowym a jego klientem, a przede wszystkim zakres obowiązków obu stron oraz ograniczenia czy też wyłączenia odpowiedzialności. Mając na uwadze, iż obowiązki wynikające z Rozporządzenia są zupełnie nowe, wzory umów stosowane przez biura rachunkowe mogą nie odnosić się do powyższego problemu. Taki przypadek nie jest korzystny dla podmiotów świadczących usługi rachunkowo-księgowe, ponieważ wówczas odpowiadają one w myśl art. 472 w zw. z art. 355 §2 kodeksu cywilnego za niezachowanie należytej staranności określanej przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Innymi słowy: w przypadku nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej to biuro rachunkowe będzie musiało wykazać, że dochowało najwyższej staranności w prowadzeniu ewidencji i składaniu jednolitego pliku kontrolnego poprzez próby weryfikacji prawidłowości oznaczeń poszczególnych faktur albo oznaczanie ich na własną rękę z wykorzystaniem posiadanej wiedzy i zdobytego doświadczenia. Podkreślenia wymaga, że ciężar dowodu w takim przypadku spoczywać będzie nie na podatniku, a właśnie biurze rachunkowym co stawia te ostatnie w jeszcze trudniejszej pozycji.

Wyłączenie odpowiedzialności na podstawie klauzul szczegółowych

Doświadczenie pokazuje, że wzory umów stosowanych przez biura rachunkowe zawierają wiele klauzul ograniczających odpowiedzialność usługodawcy. Należy zatem wskazać, że niektóre z nich są w stanie skutecznie zabezpieczyć interesy biura rachunkowego w kontekście omawianego problemu. Z uwagi na wielość rozwiązań, nad każdą klauzulę ograniczającą odpowiedzialność należałoby pochylić się z osobna. Przykładowo, za skuteczne ograniczenie odpowiedzialności należy uznać klauzulę wyłączająca odpowiedzialność biura rachunkowego za wszelkie kary administracyjne i grzywny nałożone na podatnika przez organy podatkowe czy też ograniczenie odpowiedzialności wyłącznie do szkód wyrządzonych umyślnie.

Takie postanowienia umowne mogą spotkać się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem klientów biura rachunkowego, którzy obawiać się będą nierzetelnego świadczenia usług. Należy pamiętać, że przedsiębiorca upatruje w zewnętrznym księgowym eksperta w zakresie rachunkowości i podatków, któremu powierza księgi finansowe swojego przedsiębiorstwa stanowiącego często jedyne źródło jego utrzymania. Co zrozumiałe, przedsiębiorca chce mieć pewność, że wybrane biuro rachunkowe należycie wywiąże się ze swoich obowiązków. Tak drastyczne ograniczenie odpowiedzialności może natomiast skutkować odmową nawiązania współpracy lub jej zerwaniem.

Prawa i obowiązki stron

Mając na uwadze powyższe, zalecanym rozwiązaniem dla biur rachunkowych jest precyzyjne sformułowanie praw i obowiązków stron umowy. Choć powyższą uwagę można uznać za truizm, doświadczenie pokazuje, że wzory umów stosowane przez podmioty świadczące usługi rachunkowo-księgowe są niezwykle lakoniczne. Umowa powinna natomiast jasno określać co obejmują zlecone usługi, co pozwala uniknąć wątpliwości i zbędnych przepychanek na etapie dalszej współpracy.

W kontekście omawianego problemu wystarczy wprowadzenie do umowy postanowienia zobowiązującego przedsiębiorcę do przedłożenia biurowi rachunkowemu wszystkich faktur sprzedażowych obejmujących dany okres rozliczeniowy zawierających oznaczenie grupy towarowo-usługowej oraz inne informacje, które zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi należy ujawnić w ewidencji VAT. Pozycja biura rachunkowego może zostać dodatkowo wzmocniona poprzez zastrzeżenie, że świadczy ono usługi w oparciu o otrzymane dokumenty nie weryfikując ich poprawności i rzetelności.

Podsumowanie

Konkludując, przygotowując się do wejścia w życie nowych przepisów dot. jednolitego pliku kontrolnego biura rachunkowe powinny w pierwszej kolejności zabezpieczyć własne interesy, a dopiero w dalszej przygotować na nowe regulacje swoich klientów. Każde biuro rachunkowe powinno przystąpić zatem do niezwłocznego audytu wszystkich umów zawartych ze swoimi klientami oraz wzoru umowy stosowanego obecnie. Jeżeli podmiot świadczący usługi rachunkowo-księgowe nie jest pewny czy powyższe umowy wystarczająco zabezpieczają jego interes, powinien zlecić przeprowadzenie takiego audytu zewnętrznemu ekspertowi. W przypadku wykrycia zagrożenia należy równie niezwłocznie wprowadzić modyfikacje do przyjętego wzorca oraz zawrzeć aneksy do umów z aktualnymi klientami.

Mariusz Palian

Mariusz Palian - aplikant adwokacki

Infor

Infor

Polecamy serwis: JPK_VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA