REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biała lista podatników VAT - trzydniowy termin na ZAW-NR nierealny dla biur rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Biała lista podatników VAT - trzydniowy termin na ZAW-NR nierealny dla biur rachunkowych /fot. Shutterstock
Biała lista podatników VAT - trzydniowy termin na ZAW-NR nierealny dla biur rachunkowych /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większość księgowych unika składania za klientów zawiadomień o przelewach na rachunki niewidniejące w elektronicznym wykazie czynnych podatników VAT

Biuro, które chciałoby wyręczyć klientów w powiadamianiu urzędu skarbowego o przelewach na rachunki niewidniejące na białej liście VAT, napotka na podstawowy problem - bardzo krótki termin na wywiązanie się z tego obowiązku. Są na to tylko trzy dni od daty zlecenia przelewu. Zazwyczaj klienci nie informują księgowych w tak krótkim czasie o swoich płatnościach.

REKLAMA

Autopromocja

Rezygnacja albo wzrost ceny

Problem powstał z początkiem 2020 r., gdy weszły w życie sankcje za płatności na rachunki bankowe niewidniejące w wykazie podatników VAT, określanym jako biała lista (art. 22p. ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Przedsiębiorca, który zapłaci na rachunek niewidniejący na białej liście należność wynikającą z transakcji o wartości większej niż 15 tys. zł, nie zaliczy wydatku do kosztów uzyskania przychodu i odpowie solidarnie z dostawcą za nierozliczony VAT.

Sankcji można jednak uniknąć, jeśli podatnik bądź jego pełnomocnik złożą w urzędzie skarbowym "właściwym dla wystawcy faktury" zawiadomienie na druku ZAW-NR (art. 117ba par. 3 ordynacji podatkowej). Są na to tylko 3 dni liczone od daty zlecenia przelewu.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Biura rachunkowe rezygnują ze składania takich zawiadomień za swoich klientów, bo mało które na bieżąco wie o przelewach dokonywanych przez klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przedsiębiorca powinien więc albo samodzielnie informować fiskusa o przelewach na rachunek spoza białej listy, albo zadbać o sprawną komunikację z firmą księgową, aby mogła ona składać ZAW-NR w trzydniowym terminie - zauważa Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers.

Uwaga na pełnomocnictwa

Biuro rachunkowe, które zdecyduje się wysyłać zawiadomienia za swoich klientów, musi uzyskać w tym celu odpowiednie pełnomocnictwo. Ministerstwo Finansów wyjaśniało, że może to być zarówno pełnomocnictwo ogólne (PPO-1), jak i szczególne do działania we wskazanej sprawie (PPS-1).

Pełnomocnictwo szczególne powinno być dołączone do każdego ZAW-NR i za każde należy uiścić opłatę skarbową 17 zł.

W objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2019 r. minister finansów wyjaśnił, że aby uniknąć sankcji podatkowych, wystarczy złożyć jedno ZAW-NR dla wielu płatności na ten sam rachunek niezgłoszony na białą listę. Ale nie dotyczy to przelewów na różne rachunki. Zatem im więcej kont, na które trafia płatność, tym więcej potrzeba zawiadomień.

W praktyce najlepiej więc, aby biuro dysponowało pełnomocnictwem ogólnym. Konieczność każdorazowego podpisywania PPS-1 przez klienta (wspólników lub członków zarządu) przy tak krótkim terminie (3 dni od zlecenia przelewu) może być fizycznie niemożliwe. ©℗

Problemy przy składaniu ZAW-NR

ZAW-NR może być złożony zarówno na papierze, jak i przez internet.

Przeciwwskazaniem dla wyboru formy papierowej jest konieczność ustalenia za każdym razem urzędu skarbowego "właściwego dla wystawcy faktury".

Biuro rachunkowe, które będzie chciało złożyć zawiadomienie elektronicznie, za pomocą Portalu Podatkowego (podatki.gov.pl) może liczyć na podpowiedź co do właściwości urzędu skarbowego. Wystarczy wybrać NIP sprzedawcy, a system teleinformatyczny podpowie odpowiedni urząd. Elektroniczny formularz ZAW-NR nie umożliwia wprowadzenia danych o wielu odbiorcach płatności jednocześnie. Księgowy musi więc ręcznie wprowadzać takie informacje.

Ponadto, przy składaniu elektronicznego zawiadomienia system wymaga przeliczenia kwot przelanych w walucie obcej na złote. Formalnie takiego obowiązku nie ma (przepisy tego nie wymagają), ale księgowy, który wypełnia elektroniczny ZAW-NR, napotka komunikat, który nakaże dokonać takiego przewalutowania.

Ci, którzy złożyli papierowy ZAW-NR, również spotkali się już z telefonami z urzędów skarbowych, żeby przeliczyć kwoty przelewów walutowych. ©℗

Mariusz Szulc

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA