Czy biuro rachunkowe prowadzące tylko pkpir i ryczałt musi mieć OC

Czy biuro rachunkowe prowadzące tylko pkpir i ryczałt musi mieć OC
Prowadzę biuro rachunkowe. Świadczymy usługi w zakresie ewidencjonowania przychodów i kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz ewidencje ryczałtowe. Sporządzamy zeznania roczne, deklaracje VAT, listy płac i rachunki dla umów cywilno-prawnych wraz z dokumentami składanymi w ZUS. Czy mam obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej?

Nie. Biuro rachunkowe prowadzące wyłącznie podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ryczałt, ewidencje VAT oraz sporządzające deklaracje podatkowe nie ma obowiązku posiadania ubezpieczenia OC w zakresie usługowego prowadzania ksiąg rachunkowych.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 76h w powiązaniu z art. 76a uor), że przedsiębiorcy, wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzania ksiąg rachunkowych, są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.

Zakres czynności świadczących o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych jest określony w art. 4 ust. 3 pkt 26 ustawy o rachunkowości. Są nimi:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości.

Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku:

  • prowadzenie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów,
  • prowadzenie ewidencji przychodów w celu rozliczenia się podatników ze zryczałtowanego podatku dochodowego,
  • sporządzanie ewidencji VAT,
  • wykonywanie czynności w zakresie ubezpieczeń społecznych i ubezpieczeń zdrowotnych,
  • sporządzanie deklaracji rozliczeniowych ZUS,
  • wyliczanie wynagrodzeń za prace,
  • sporządzanie deklaracji podatkowych

nie mieści się w wymienionych przez ustawę o rachunkowości czynnościach. Tym samym biuro rachunkowe prowadzące na rzecz swoich klientów jedynie tego typu działalność nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

Należy jednak zauważyć, że nie ma przeszkód, by biuro rachunkowe takie ubezpieczenie zawarło dobrowolnie. Posiadanie ubezpieczenia OC pomaga nie tylko w pozyskiwaniu klientów mających obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, ale również chroni (o ile polisa zostanie odpowiednio rozszerzona) w przypadku naruszenia przepisów (i tym samym wystąpienia szkody klienta biura) w każdym zakresie wymienionym wyżej. W 2019 r. minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia, wynosi 43 016 zł (10 000 euro x 4,3016 zł/euro; kurs średni NBP z 2 stycznia 2019 r.).

Podstawa prawna:

Paweł Muż, ekonomista, redaktor MONITORA księgowego, specjalista ds. rachunkowości

Biura rachunkowe
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
08 kwi 2024

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

pokaż więcej
Proszę czekać...