Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Odpowiedzialność za opracowanie jak też aktualizację dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości ponosi kierownik jednostki bez względu na to, kto faktycznie taki dokument stworzył. Zmiany polityki rachunkowości wprowadza się uchwałą zarządu w przypadku spółek kapitałowych uchwałą wspólników w spółkach osobowych lub zarządzeniem właściciela w firmie osoby fizycznej.
UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości nie pozostawia wątpliwości, że formalny obowiązek stworzenia polityki rachunkowości w formie pisemnej, a następnie jej późniejszej aktualizacji (również w formie pisemnej) spoczywa na kierowniku jednostki (art. 10 ust. 2 uor). Obowiązek ten ciąży na kierowniku jednostki bez względu na to, czy księgowość w firmie prowadzi przeznaczony do tego dział księgowy czy zajmuje się tym biuro rachunkowe.
Biuro rachunkowe może oczywiście w ramach umowy opracować zasady rachunkowości, jak również niezbędne aktualizacje tego dokumentu, ale zawsze musi przekazać je kierownikowi jednostki do zatwierdzenia (podpisu).
Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!
Zmiany polityki rachunkowości wprowadza się uchwałą zarządu w przypadku spółek kapitałowych, uchwałą wspólników w spółkach osobowych lub zarządzeniem właściciela w firmie osoby fizycznej. W zależności od zakresu zmian w zasadach (polityce) rachunkowości aktualizację tego dokumentu można dokonać poprzez:
● nadanie nowego brzmienia danego fragmentu polityki rachunkowości (przykład 1) lub
PRZYKŁAD 1
● ustanowienie nowego jednolitego tekstu (przykład 2).
PRZYKŁAD
PODSTAWA PRAWNA:
● art. 3 ust. 1 pkt 6, art. 10 ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Irena Pazio
główna księgowa, praktyk, posiada certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
REKLAMA
REKLAMA