REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta

Subskrybuj nas na Youtube
Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta /fot. Fotolia
Kto powinien upoważnić pracowników biura rachunkowego do przetwarzania danych osobowych powierzonych przez klienta /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasze biuro rachunkowe zawarło umowę na prowadzenie akt osobowych i naliczanie wynagrodzeń dla pracowników klienta. Czy możemy sami upoważniać naszych pracowników do przetwarzania przekazanych nam danych osobowych? Czy pracownika pracującego z domu możemy upoważnić za pośrednictwem e-maila?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Do przetwarzania danych osobowych tych pracowników mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające upoważnienie nadane przez administratora danych osobowych (tu: pracodawca). Właściciel biura rachunkowego może wydać upoważnienie swoim pracownikom do przetwarzania danych osobowych, tylko jeżeli jest do tego uprawniony przez pracodawcę, który mu zlecił prowadzenie dokumentacji kadrowej. Dopuszczalne jest upoważnienie przesłane e-mailem. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Państwa klient ma obowiązek zabezpieczenia danych osobowych pracowników, jest bowiem tzw. administratorem tych danych. Ma jednak pełne prawo, aby powierzyć przetwarzanie danych osobowych pracowników Państwa biuru rachunkowemu w drodze umowy zawartej na piśmie – art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych (dalej: ustawa). Do powierzenia danych przez ich administratora nie jest wymagana zgoda osoby, której dane dotyczą. Klient powinien jednak powierzyć ich przetwarzanie wyłącznie osobom upoważnionym, które zapoznały się z zasadami ochrony tych danych. Powierzanie danych osobom nieupoważnionym naraża administratora danych (tu pracodawcę) na sankcje karne. Ustawa o ochronie danych przewiduje w takim przypadku grzywnę, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (nieumyślnie – do roku) – art. 51 ust. 1 i 2 ustawy. W praktyce oznacza to konieczność zadbania o to, by dostęp do danych miały tylko osoby pisemnie upoważnione (art. 37 ustawy). Osoby wyznaczone w Państwa biurze rachunkowym do prowadzenia akt osobowych pracowników zatrudnionych przez danego pracodawcę muszą zatem posiadać stosowne upoważnienie wystawione przez:

  • administratora danych, czyli pracodawcę osób, których dane są przetwarzane, bądź
  • właściciela biura rachunkowego, jeżeli administrator danych zlecił mu przetwarzanie danych osobowych pracowników (na podstawie umowy powierzenia) i uprawnił w tej umowie do wystawiania upoważnień. Postanowieniami umowy powierzenia administrator danych osobowych może bowiem nadać upoważnienie przedstawicielowi podmiotu, któremu dane są powierzane, do nadawania upoważnień jego pracownikom w imieniu pierwotnego administratora

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje o udzielonych upoważnieniach powinny zostać umieszczone w ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych. Ewidencję taką powinien prowadzić administrator danych (art. 39 ustawy). Powinna ona zawierać:

  • imiona i nazwiska wszystkich osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
  • daty nadania i ustania,
  • zakres upoważnień do przetwarzania tych danych,
  • identyfikatory osób, które zostały dopuszczone do przetwarzania danych w systemach informatycznych. Warto tu zauważyć, że jeśli dostęp do danych przetwarzanych w systemie informatycznym posiadają co najmniej dwie osoby, wówczas należy zapewnić, aby w systemie tym rejestrowany był dla każdego użytkownika odrębny identyfikator (login), a dostęp do danych był możliwy wyłącznie po wprowadzeniu identyfikatora i dokonaniu uwierzytelnienia. System informatyczny musi zatem pozwalać na kontrolę dostępu do danych.

Oczywiście biuro rachunkowe powinno udostępnić klientowi, który powierzył mu przetwarzanie danych osobowych, dane niezbędne do realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji. W praktyce dobrym rozwiązaniem jest, by biuro samodzielnie prowadziło taką ewidencję. Obowiązek prowadzenia takiej ewidencji przez biuro może też wynikać z umowy powierzenia.

Forma upoważnienia

Ustawa nie przesądza formy upoważnienia. Dla celów dowodowych wskazane jest jednak, by miało ono formę pisemną. Z przepisów o ewidencji upoważnień wynika, że upoważnienie powinno zawierać m.in. takie dane, jak data nadania, ustania oraz zakres upoważnienia do przetwarzania danych. Nie ma natomiast przeszkód, by upoważnienie było udzielone e-mailem. Warto dodać, że także na stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych widnieje informacja że „nie wydaje się, aby upoważnienie nadane w formie e-maila pozostawało w sprzeczności z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych, jeśli spełnia wszelkie inne ww. wymogi z tej ustawy” – zob. www.giodo.gov.pl w zakładce Odpowiedzi na pytania.

Podstawa prawna:

  • art. 31, art. 37, art. 39 i art. 51 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych – j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 922

Marek Smakuszewski
– doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Windykacja w biurze rachunkowym – co zrobić, gdy klient nie płaci?” poprowadzi Radosław Kowalski, doradca podatkowy i doświadczony szkoleniowiec. Ekspert przeprowadzi uczestników przez proces windykacji w biurze rachunkowym, wskaże, jak ograniczyć ryzyko związane z nieterminowymi płatnościami oraz omówi skuteczne strategie dochodzenia należności. Każdy z uczestników szkolenia otrzyma imienny certyfikat, roczny dostęp do retransmisji wydarzenia oraz materiały dodatkowe.

Etyka w zawodzie księgowego. Dlaczego jest taka ważna?

Etyka w zawodzie księgowego, to nie tylko zestaw zasad do przestrzegania, ale także fundament, na którym opiera się zaufanie i profesjonalizm całej branży. Księgowi, którzy działają etycznie, nie tylko chronią interesy swoich klientów, ale także przyczyniają się do stabilności i przejrzystości systemu finansowego jako całości.

Za brak wdrożenia KSeF odpowie przedsiębiorca a nie księgowy. A ponad 65% MŚP w Polsce nawet nie wie o co chodzi

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Jakich wartości dodanych często nie doceniają klienci biur rachunkowych?

W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie każda minuta ma znaczenie, biura rachunkowe oferują swoim klientom znacznie więcej niż tylko tradycyjne usługi księgowe. Niestety, wielu przedsiębiorców nie jest świadomych wszystkich wartości dodanych oferowanych przez Biura, szczególnie tych niemierzalnych jak doświadczenie, odpowiedzialność czy zaufanie. Wartości, które mogą znacznie ułatwić życie i przyspieszyć rozwój ich firm. Wartości, które potrafią przekształcić codzienną rutynę firmy w coś znacznie bardziej komfortowego i efektywnego, W tym artykule przyjrzymy się temu, o czym często nie wiedzą i czego najczęściej nie doceniają klienci biur rachunkowych.

REKLAMA

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe dla swojego biznesu? 10 czynności do wykonania

Wybór odpowiedniego biura rachunkowego to jedno z najważniejszych zadań dla każdego przedsiębiorcy. W końcu dobra księgowość to nie tylko porządek w dokumentach, ale także bezpieczeństwo finansowe i możliwość efektywnego planowania przyszłości.

Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

REKLAMA

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

REKLAMA