Biuro rachunkowe ma przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy?
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu nakłada na wszystkie instytucje finansowe i kredytowe, w tym prowadzące przekazy pieniężne, oraz podmioty zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg obowiązki, które mają zapewnić przejrzystość transakcji finansowych. Instytucje wymienione w ustawie, w tym banki, biura notarialne i księgowe muszą rejestrować transakcje o równowartości oraz powyżej 15 tys. euro.
REKLAMA
Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts
Instytucje określone w ustawie muszą również zgłosić Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej osoby, co do których istnieje podejrzenie, że obracają pieniędzmi pochodzącymi z przestępstw. Zgłoszone muszą zostać również transakcje na mniejsze kwoty, ale które mogą być ze sobą powiązane, np. numerem konta, czy osobą dokonującą wpłaty.
Ustawa dla wszystkich biur księgowych
Przepisy ustawy dotyczą wszystkich instytucji obowiązanych, w tym firm świadczących usługi prowadzenia ksiąg, takich jak centra finansowo-księgowe, czy biura rachunkowe. – Często właściciele małych biur rachunkowych myślą, że ustawa ich nie dotyczy, bo nie obracają kwotami, o których mowa w ustawie. Jednak każde biuro rachunkowe, które zajmuje się usługowym prowadzeniem ksiąg, ma obowiązek przestrzegać zapisów ustawy – podkreśla Alicja Gajewska, Specjalista ds. Administracji z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.
Biura rachunkowe, podobnie jak inne instytucje obowiązane ustawą, muszą wprowadzić wewnętrzne procedury kontroli, które określają zasady postępowania i metody weryfikacji klientów. Wszyscy pracownicy mają również obowiązek odbycia szkolenia z zakresu weryfikacji klientów i ich transakcji. Wiele instytucji zainstalowało w tym celu odpowiednie systemy informatyczne, które mają ułatwić monitorowanie obrotów finansowych.
Dzięki ustawie zwiększa się przejrzystość transakcji finansowych, co wpływa na walkę z wprowadzaniem do obrotu pieniędzy pochodzących z przestępstw i finansowaniem terroryzmu. – Rozwiązania proponowane w ustawie są dobre i faktycznie pomagają zwalczać pranie brudnych pieniędzy. Jednak same przepisy nie wystarczą – największy nacisk powinien być kładziony na kontrolę, czy są one przestrzegane – ocenia Alicja Gajewska.
Polecamy: Czy biuro rachunkowe może być zwolnione z VAT
Nieprzestrzeganie przepisów ustawy wiąże się z wysokimi karami. Na firmę, która nie przeprowadzi szkoleń dla swoich pracowników może zostać nałożona kara finansowa do 100 tys. zł. Niezarejestrowanie transakcji równej lub powyżej 15 tys. euro i brak procedur wewnętrznych może kosztować firmę nawet 750 tys. zł.
Realizacja przepisów ustawy wzmacnia system walki z praniem brudnych pieniędzy i przyczynia się do ograniczenia możliwości finansowania terroryzmu. Aktywny udział w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu pieniędzy pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku i zaufania do biura rachunkowego jako instytucji odpowiedzialnej. Przestrzeganie zapisów ustawy to obowiązek biur rachunkowych, dlatego wybierając firmę, która ma zająć się naszymi finansami, warto zwrócić uwagę na to, czy nie zapomina ona o swoich zobowiązaniach względem prawa.
Polecamy: Jak kalkulować ceny usług księgowych
Źródło: Centrum Finansowo-Księgowe Ekkom
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.