REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Według księgowych JPK_VAT poprawiło komunikację z urzędami skarbowymi

Według księgowych JPK_VAT poprawiło komunikację z urzędami skarbowymi /fot.Shutterstock
Według księgowych JPK_VAT poprawiło komunikację z urzędami skarbowymi /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek składania przez wszystkich przedsiębiorców comiesięcznych sprawozdań JPK_VAT miało ułatwić Krajowej Administracji Skarbowej wykrywanie podejrzanych faktur. Tymczasem, ja wynika z przeprowadzonych badań, według księgowych nowe rozporządzenie przyczyniło się do poprawy komunikacji z urzędami skarbowymi, zmniejszenia liczby faktur wzbudzających wątpliwości oraz zwiększenia terminowości przedsiębiorców w dostarczaniu dokumentów do zaksięgowania.

Do tej pory, kiedy Urząd Skarbowy chciał poddać kontroli jakąś firmę, wysyłał do niej inspektorów, którzy badali wszystkie dostępne na miejscu dokumenty. Teraz nawet osoby rozliczające się z VAT kwartalnie, mają obowiązek comiesięcznego przedstawienia elektronicznej dokumentacji. Dzięki temu urzędnicy skarbowi mają narzędzie, aby szybko ustalić, bez czasochłonnych i żmudnych inspekcji, czy jakieś firmy są np. słupami, które znikną po dokonaniu szeregu transakcji, lub czy wystawiają „lewe” faktury, których później nie rejestrują. Po pierwszych miesiącach wysyłki JPK księgowi Tax Care zauważyli, że nowy obowiązek zmobilizował przedsiębiorców, co przekłada się na poprawność i terminowość rozliczeń.

REKLAMA

Nie tylko fiskus sprawdza transakcje

Jak wynika z danych Najwyższej Izby Kontroli, od początku 2013 r. do połowy 2015 r. zaległości w VAT wynikające z pustych faktur wzrosły niemal trzykrotnie, z ok. 5 mld zł do ponad 14 mld zł. Na koniec 2016 r. wartość ta wynosiła już 19,4 mld zł, czyli równowartość ok. 15 proc. faktycznych dochodów budżetu państwa z tego podatku. Dziś, dzięki JPK skarbówka jest w stanie wyłapać puste faktury, zawierające dane podmiotu, który w ogóle nie istnieje. – Urzędy Skarbowe zaczęły uważniej oceniać otrzymywane dokumenty, zwłaszcza te wystawione za niedookreślone usługi o charakterze niematerialnym, takie jak doradztwo czy działania marketingowe. Wyraźnie zmniejszyła się liczba wątpliwych faktur przesyłanych przez przedsiębiorców do zaksięgowania, a także obciążeń VAT, w sytuacjach w których okazywało się, że kontrahent nie miał prawa do jego odliczenia – mówi Barbara Konofalska-Tomczyk, Menager Zespołu Księgowego Tax Care. Zgodnie z danymi resortu finansów, prawie 22 tys. małych i średnich przedsiębiorców złożyło korekty deklaracji VAT na żądanie fiskusa po przenalizowaniu przesłanych przez nich plików kontrolnych.

Weryfikację kontrahentów mamy już we krwi

Zdaniem księgowych, po wprowadzeniu obowiązku wysyłki JPK_VAT poprawiła się też komunikacja przedsiębiorców z urzędami, chociażby w przypadkach zwrotów podatku. – Urząd skarbowy po wysyłce pliku w razie wątpliwości kontaktuje się mailowo, wskazuje błąd i można go szybko skorygować – komentuje Barbara Konofalska-Tomczyk. Duże udogodnienie zarówno dla księgowych jak i samych przedsiębiorców stanowi też odbywająca się na bieżąco weryfikacja statusu kontrahenta w rejestrze VAT. – W ostatnim kwartale pojawiło się kilka wezwań ze strony fiskusa celem skorygowania pliku i deklaracji VAT z uwagi na to, że kontrahent nie jest podatnikiem VAT. Myślę, że takie sytuacje powodują, że weryfikacja kontrahenta wchodzi przedsiębiorcom w krew. To dobry nawyk – dodaje.

Kolejnym atutem pliku kontrolnego, jest możliwość jego wysyłki przez księgową bez konieczności uzyskania pełnomocnictwa w Urzędzie Skarbowym, co ograniczyło niezadowolenie klientów szczególnie w pierwszym miesiącu rozliczeniowym.

Przedsiębiorcy już oswojeni z JPK_VAT

Początki nie były jednak łatwe i wymagały zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń oraz sposobów pracy. Jeszcze w styczniu wśród przedsiębiorców panowało niezrozumienie, nie dostarczali dokumentów na czas albo uzupełniali je w błędny sposób i w ostatniej chwili trzeba było robić korekty. Osobom, które do tej pory rozliczały się kwartalnie, nie odpowiadała konieczność comiesięcznego przygotowywania dokumentacji. W efekcie księgowym przybyło zadań, skumulowanych w 25. dniu miesiąca. Dodatkowy problem stanowiły również kwestie techniczne – długo generujące się pliki, częste błędy walidacji czy pracochłonny proces ręcznego uzupełnienia danych niezaciągniętych z systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX Biura rachunkowe!

Usprawnienie pracy nad sprawozdaniami wymagało zdyscyplinowania przedsiębiorców do przekazywania dokumentów we wskazanych terminach i uświadamiania konsekwencji opóźnień. Początkowe obawy dotyczące wysyłki pliku kontrolnego stopniowo zostały rozwiane. Według księgowych, po pierwszym półroczu obowiązywania JPK_VAT nasuwają się raczej pozytywne oceny. Klienci kwartalni zaczynają dostarczać dokumenty systematycznie, co usprawnia proces księgowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA