Poinformuj urząd o przekazaniu ksiąg
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts
REKLAMA
TAK
Państwa spółka z o.o. powinna powiadomić swój urząd skarbowy nie tyle o podpisaniu umowy z biurem a o zmianie miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych. Służy do tego druk aktualizujący NIP-2, do którego trzeba również załączyć uwierzytelnioną kopię umowy podpisanej z biurem rachunkowym.
Co do zasady (art. 11 ust. 1 ustawy o rachunkowości) księgi rachunkowe należy prowadzić w siedzibie firmy. Podmioty posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić księgi rachunkowe w siedzibie jednostki albo oddziałów (zakładów).
Jednak księgi rachunkowe mogą być prowadzone na terytorium RP poza siedzibą jednostki albo oddziału (zakładu) w razie powierzenia ich prowadzenia podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Polecamy: Jaką umowę podpisać z biurem rachunkowym
W sytuacji przekazania ksiąg do prowadzenia przez biuro rachunkowe spółka ma obowiązek poinformować o tym fakcie urząd skarbowy w terminie 15 dni od dnia wydania ksiąg biuru.
Trzeba to zrobić formularzu NIP-2. Rubryka B.10.1 służy do umieszczenia informacji o biurze rachunkowym, które będzie prowadziło księgi jednostki (nazwa biura i jego NIP).
Urzędy skarbowe wymagają ponadto (mimo braku wyraźnej podstawy prawnej) kopii umowy z biurem rachunkowym - uwierzytelnionej lub urzędowo poświadczonej.
Jeżeli nie poinformujemy urzędu o fakcie przekazania ksiąg do biura rachunkowego grozi nam grzywna.
Polecamy: Jak wybrać biuro rachunkowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.