REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Jak zarejestrować firmę w CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to elektroniczna baza danych. Znajdują się tam informacje o przedsiębiorcach prowadzących firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej bądź spółki cywilnej. Każda nowo zakładana firma musi trafić do rządowej ewidencji. 

Sama rejestracja działalności gospodarczej wymaga wypełnienia i przesłania e-wniosku. Formularz znajduje się na oficjalnej rządowej stronie - https://biznes.gov.pl/pl . Aby go sprawnie wypełnić, warto wcześniej przygotować podstawowe informacje na temat zakładanej firmy. Niezbędny będzie m.in. adres prowadzonej działalności, nazwa firmy (pełna i skrócona), kod PKD czy wybrana forma opodatkowania.

REKLAMA

Samodzielnie zakładanie firmy

Proces rejestracji firmy można przejść samodzielnie. Wielu przedsiębiorców decyduje się na taki krok. Są to zwykle osoby, które nie mają żadnych wątpliwości co do swoich planów. Wyszukują informacje w internecie albo słuchają porad rodziny lub przyjaciół. Szybko wypełniają wniosek o rejestrację firmy i zaczynają działać.

Niestety, internetowe porady nie zawsze pasują do specyfiki każdej działalności. Na przykład blog może sugerować wybór ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania, który w praktyce nie będzie korzystny dla firmy, jeśli ma ona wysokie koszty uzyskania przychodu. Podobnie wskazówki znajomych mogą okazać się mylące – ktoś, kto prowadzi sklep internetowy, może polecić kod PKD odpowiedni dla handlu detalicznego, który nie będzie odpowiedni dla firmy usługowej.

W konsekwencji początkujący przedsiębiorca może już na starcie podejmować złe decyzje, co niesie ze sobą negatywne konsekwencje. Przykładowo, wybór niewłaściwego kodu PKD może prowadzić do konieczności zmiany wpisu w CEIDG, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i opóźnieniami. Z kolei nieoptymalna forma opodatkowania może skutkować wyższymi kosztami podatkowymi i zmniejszeniem rentowności działalności. Błędne oszacowanie kosztów prowadzenia firmy może prowadzić do problemów z płynnością finansową i konieczności szybkiego poszukiwania dodatkowego finansowania.

Najczęstsze błędy początkujących przedsiębiorców

Błędy popełnione przy rejestracji firmy mogą sporo kosztować. Wybór niekorzystnej formy opodatkowania sprawi, że przychody przedsiębiorcy będą niższe niż początkowo zakładał. Na przykład, jeśli przedsiębiorca wybierze ryczałt ewidencjonowany, a jego działalność generuje wysokie koszty uzyskania przychodu, może stracić na braku możliwości odliczenia tych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inny problem dotyczy daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. Należy pamiętać, że jest ona wiążąca dla ZUS i może w przyszłości wpłynąć na długość okresu opłacania preferencyjnych składek. Jeśli przedsiębiorca rozpocznie działalność w połowie miesiąca, może stracić część preferencyjnego okresu, co zwiększy koszty w przyszłości.

Kolejny błąd dotyczy obowiązku opłacania podatku VAT. Część podatników rejestruje się jako podatnicy VAT, choć mogą korzystać ze zwolnienia z tego podatku. Zarejestrowanie się jako podatnik VAT bez potrzeby może skutkować dodatkową biurokracją i obowiązkiem składania deklaracji VAT. Z drugiej strony brak zgłoszenia do VAT, kiedy jest ono obowiązkowe, może prowadzić do poważnych sankcji finansowych i kar.

Jeżeli charakter czynności podejmowanych przez firmę wymaga dodatkowych koncesji i zezwoleń, należy je uzyskać. Brak wymaganych pozwoleń może prowadzić do grzywny lub innych sankcji. Przykłady takich działalności to sprzedaż alkoholu, prowadzenie apteki czy działalność transportowa. Prowadzenie działalności bez wymaganych koncesji może nie tylko narazić przedsiębiorcę na kary, ale również na utratę reputacji i zaufania klientów.

Pomoc w założeniu firmy 

Aby uniknąć kosztownych pomyłek, które zdarzają się podczas procesu rejestracji firmy, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Wsparcie dobrego biura rachunkowego nie tylko ochroni przedsiębiorcę przed błędami, ale również pozwoli na spokojne skoncentrowanie się na rozwoju biznesu. Certyfikowane biura rachunkowe zrzeszone w OSCBR to gwarancja rzetelnej wiedzy i profesjonalnej obsługi. Dzięki temu przedsiębiorca może mieć pewność, że wszystkie formalności zostaną dopełnione zgodnie z przepisami. Co więcej, działamy na terenie całej Polski, wspierając przedsiębiorców z najodleglejszych zakątków kraju, zapewniając im dostęp do najwyższej jakości usług księgowych - mówi Anna Borowiecka z biura rachunkowego AD ASTRA w Staszowie, współpracującego z OSCBR. Oferujemy bezpłatną pomoc podczas rejestracji firmy. Przedsiębiorcy, którzy się do nas zgłoszą, uzyskają odpowiedzi na wszystkie związane z tym procesem pytania. Nie muszą zgadywać, jaką formę opodatkowania wybrać, od kiedy rozpocząć działalność czy jakie obowiązki wiążą się z jej prowadzeniem. Wspólnie wypełnimy wniosek i omówimy najważniejsze kwestie - dodaje Anna Borowiecka. 

Proces rejestracji firmy może być skomplikowany i pełen pułapek, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Najczęstsze błędy, takie jak niekorzystny wybór formy opodatkowania, błędne określenie daty rozpoczęcia działalności czy nieprawidłowa rejestracja VAT, mogą mieć poważne konsekwencje finansowe i administracyjne. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy biura rachunkowego, które zapewni rzetelną wiedzę i wsparcie na każdym etapie rozwoju firmy.

Przy rejestracji firmy w naszym biurze przedsiębiorca może liczyć na dodatkowe korzyści, jak otwarcie firmowego rachunku bankowego oraz dostęp do darmowego systemu do fakturowania, który umożliwia wystawianie nieograniczonej liczby faktur bez dodatkowych opłat. Dodatkowo, dzięki aplikacji mobilnej, faktury można wystawiać z dowolnego miejsca, co jest szczególnie wygodne np. podczas pracy w terenie. Oferujemy także bezpłatną pomoc w uzyskaniu produktów finansowych wspierających rozwój nowych firm - i wszystko to w jednym miejscu, a często bez konieczności osobistej wizyty w biurze  - podsumowuje Anna Borowiecka.

Właściwe przygotowanie i świadome podejmowanie decyzji na początku działalności może znacząco wpłynąć na sukces firmy w przyszłości. Dlatego warto zainwestować czas w profesjonalne doradztwo, zwłaszcza na początku, które zabezpieczy przedsiębiorcę przed niepotrzebnymi kłopotami i umożliwi stabilny rozwój biznesu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

REKLAMA

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

REKLAMA

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA