REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie KSeF – co powinien zrobić księgowy lub biuro rachunkowe a co przedsiębiorca

Wdrożenie KSeF – co powinien zrobić księgowy lub biuro rachunkowe a co przedsiębiorca
Wdrożenie KSeF – co powinien zrobić księgowy lub biuro rachunkowe a co przedsiębiorca
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2024 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) będzie obowiązkowy dla wszystkich podatników. Jaka jest w procesie wdrażania obowiązkowego modelu KSeF rola przedsiębiorców, a jaka biur rachunkowych (księgowych)? 

KSeF w Polsce - teraz dobrowolny, od lipca 2024 obowiązkowy

Krajowy system e-Faktur jest inicjatywą Ministerstwa Finansów, która ma na celu elektroniczne wystawianie, przesyłanie, przechowywanie, oznaczanie oraz weryfikowanie zgodności faktury. Dodatkowo, system służy do analizy i kontroli danych zawartych w dokumentach, wysyłki komunikatów dotyczących ich wystawiania, nadawania uprawnień dostępu. 

Korzystanie z KSeF jest dobrowolne od stycznia 2022 r. Od 1 lipca 2024 r. system ma stać się obowiązującym standardem i tym samym Polska będzie czwartym krajem Unii Europejskiej, po Włoszech, Hiszpanii i Portugalii, które wdrożyło to rozwiązanie. W związku z nowym wymogiem pojawiają się pytania, kto powinien być odpowiedzialny za testowanie, a następnie wdrożenie KSeF do firm – biura rachunkowe czy sami przedsiębiorcy? 

REKLAMA

Autopromocja

Wdrożenie KSeF - spore wyzwanie dla firm i biur rachunkowych

- Zdajemy sobie sprawę, że przygotowanie się do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur stanowi wyzwanie zarówno dla przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych. Na tym etapie na pewno warto ustalić kto będzie za ten proces odpowiedzialny. Chociażby po to, żeby sprawnie rozpocząć etap przygotowań i następnie wdrożenia niezbędnych zmian. Tak jak w przypadku wejścia w życie JPK, tak i teraz, trudności będą dotyczyły nie tylko samych firm i działów księgowych, ale również biur rachunkowych. Zanim przedsiębiorcy odczują pozytywne efekty zmian, czeka nas wyboisty okres przejściowy. Im później go rozpoczniemy, tym gorzej – mówi Michał Sieradzan, Product Manager Produktów Finansowych w Symfonii.

Obowiązki przedsiębiorcy

Testowanie, a następnie wdrożenie KSeF w Polsce, jest przede wszystkim obowiązkiem powstającym po stronie przedsiębiorców. To oni są odpowiedzialni za dostosowanie swoich systemów do jego obsługi w tym przekazywania elektronicznych faktur do KSeF i odbierania faktur z tego systemu. To od nich ustawodawca wymaga dostosowania się do nowych ram prawnych. Przedsiębiorcy muszą również zadbać o odpowiednie przygotowanie i zorganizowanie danych oraz procesu fakturowania, aby faktury elektroniczne mogły być sprawnie przesyłane i przechowywane zgodnie z wymogami KSeF. To, w wielu firmach, może oznaczać rewolucję.

Rola biura rachunkowego we wdrożeniu KSeF

Biura rachunkowe odgrywają równie kluczową rolę w całym procesie, jako bezpośrednio zaangażowane w prowadzenie księgowości dla swoich klientów. Mogą one wspierać przedsiębiorców w implementowaniu systemu e-faktur w firmie, zapewniając np. doradztwo i pomoc techniczną. Mogą pomagać im również w konfiguracji systemów księgowych, szkolić personel przedsiębiorstwa w obsłudze systemu oraz zapewniać wsparcie w przypadku problemów. Przede wszystkim jednak powinny zadbać o właściwy podział obowiązków związanych z obsługą faktur między nimi a klientami.

Z drugiej strony, biura rachunkowe same powinny podjąć odpowiednie kroki, aby sprostać wymaganiom Krajowego Systemu e-Faktur. Ich obowiązkiem jest zaznajomienie się w pełni z zasadami i procedurami, aby skutecznie obsługiwać swoich klientów. Konieczne jest dostosowanie i aktualizacja oprogramowania księgowego, aby umożliwić generowanie i przesyłanie faktur w odpowiednim formacie. Ponadto, biura rachunkowe również muszą dbać o ciągłość szkoleń i doskonalenia swoich pracowników, aby zapewnić im niezbędne umiejętności i wiedzę związaną z KSeF. Od czego zacząć projekt przygotowania do KSeF? Odpowiedź jest prosta - od przejścia na cyfrowy model wymiany dokumentów pomiedzy biurem rachunkowym  a klientami. Jest to najważniejszy, pierwszy krok, który pozwoli jak najszybciej odejść od przetwarzania papieru, na rzecz obsługi klientów w modelu cyfrowym. Przepisy pozwalają już dziś na pracę na dokumentach cyfrowych i wg ekspertów należy z tej możliwości skorzystać. Drugim krokiem jest testowanie rozwiązań przeznaczonych do obsługi KSeF.

KSeF się opłaci?

Nie ma wątpliwości, że Krajowy system e-Faktur stanowi wyzwanie zarówno dla przedsiębiorców, jak i biur rachunkowych. Obowiązek testowania i wdrożenia może wywołać obawy związane z początkowymi kosztami związanymi z implementacją systemu, czasem i zmianami w organizacji pracy. Jednak poprawa efektywności, oszczędność środków i zwiększenie bezpieczeństwa danych są korzyściami, które przeważają nad trudnościami. Przedsiębiorcy i biura rachunkowe powinny zdobyć odpowiednią wiedzę, śledzić aktualne informacje i być gotowe na skuteczne wdrożenie KSeF, aby maksymalnie wykorzystać potencjał systemu i spełnić wymagania Ministerstwa Finansów.

- Mimo wciąż pojawiających się  wątpliwościach, co do terminu wdrożenia KSeF, zarówno przedsiębiorstwa, jak i biura rachunkowe, powinny odpowiednio wcześniej zaangażować się w proces testowania systemu. Nawet, jeśli czeka nas zmiana w harmonogramie wdrożenia, to ostatecznie jest to system, w którym wszyscy będziemy zobowiązani operować. Nie można więc odkładać procesu testowania na później. Pozwoli to na identyfikację i rozwiązanie problemów przed wdrożeniem go na większą skalę. Umożliwi to również dostosowanie procesów, procedur wewnętrznych, a także szkoleń pracowników, co przyczyni się do skutecznego wprowadzenia KSeF w firmie – dodaje Bogdan Zatorski, kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych w Symfonii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Należy pamiętać, że obowiązek testowania i wdrożenia KSeF może różnić się w zależności od specyfiki branży i skali działalności. Ważne, aby podejść do tego procesu indywidualnie, uwzględniając specyficzne wymagania i przepisy obowiązujące w danej branży, aby zapewnić skuteczne i zgodne z prawem wdrożenie KSeF.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA