Biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość?

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?
Księgowość prowadzona we własnym zakresie czy biuro rachunkowe? Ekspert podpowiada przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą, które rozwiązanie wybrać.

Nawet w przypadku firmy niewielkich rozmiarów prowadzenie księgowości może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego już na wstępie należy zastanowić się, czy nasze zobowiązania w stosunku do urzędów – przede wszystkim skarbowych i ZUS będziemy wypełniać samodzielnie, czy też powierzymy je wyspecjalizowanym podmiotom – doradcy podatkowemu, biuru rachunkowemu, lub biegłemu rewidentowi.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na współpracę z podmiotem zewnętrznym, najlepiej skorzystać z rekomendacji – rady klienta, który jest zadowolony ze swojego biura podatkowego. Poza tym można zdać się na informacje i reklamy – biura rachunkowe mogą się reklamować (w prasie, za pośrednictwem ulotki np. w urzędzie). Doradcy podatkowi i biegli rewidenci mogą tylko w ograniczonym zakresie reklamować swoje usługi. Reklamowanie przez doradcę podatkowego świadczonych przez niego usług dopuszczalne jest jedynie w przypadku, gdy nie narusza to niezależności, godności i uczciwości zawodowej, zasad etyki zawodowej, a także tajemnicy zawodowej.

 Przed rozpoczęciem współpracy należy zapytać, ilu biuro ma klientów, jak długo działa, czy jest ubezpieczone od odpowiedzialności cywilnej (posiada ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie). Oddając rozliczanie podatków w ręce biura praktycznie pozostaje tylko dokonanie wpłaty podatku.

Polecamy: Jak wybrać biuro rachunkowe

Przepisy ustawy o rachunkowości muszą stosować – a więc prowadzić tzw. pełną księgowość – mające siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu w Polsce:

  • spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji) oraz spółki cywilne, a także w zasadzie inne osoby prawne,
  • osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

50 ściąg księgowego z aktualizacją online - multipakiet: książka, serwis online

Pozostali przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, winni prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (tzw. mała księgowość). Poniższy dylemat dotyczy jednak każdej formy księgowości.

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca – zgodnie z zasadą samoopodatkowania – musi sam obliczyć należne fiskusowi podatki i wywiązać się z wielu nałożonych przez prawo podatkowe obowiązków dokumentacyjnych – biuro robi wszystko – od obliczenia, przez sporządzenie deklaracji, po kontakty z urzędami i reprezentowanie przez doradcę podatkowego w sądzie. Wystarczy tylko udzielać biuru wskazanych przez jego pracowników informacji i przekazywać dokumenty księgowe.

Zakres współpracy z biurem może być węższy lub szerszy – to determinuje również cenę za te usługi. Cena zależy od formy prawnej przedsiębiorcy, miejscowości, rozmiaru działalności, a co za tym idzie – ilości faktur, formy opodatkowania i ewidencji, ilości pracowników itp.

Monitor Księgowego

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Większe podmioty mogą utworzyć specjalne komórki finansowo-księgowe – oznacza to jednak znaczne koszty.

Argumentami przemawiającymi na korzyść skorzystania z biura podatkowego jest to, że można skupić się na własnej działalności, nie ryzykując problemów z fiskusem. Nie bez znaczenia jest również ograniczenie ryzyka – w przypadku błędu popełnionego przez biuro można liczyć na odszkodowanie – warunkiem jest jednak to, by biuro było ubezpieczone. Ale uwaga – ewentualne opłaty czy kary za zaległości biuro będzie egzekwować od podatnika.

Polecamy: Jaką odpowiedzialność ponoszą biura księgowe

Artykuł jest fragmentem poradnika Własna firma – jak założyć i poprowadzić 2012 autorstwa Anny Jeleńskiej. Wydawnictwo: Wszechnica Podatkowa.

Biura rachunkowe
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
08 kwi 2024

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

pokaż więcej
Proszę czekać...