Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na współpracę z podmiotem zewnętrznym, najlepiej skorzystać z rekomendacji – rady klienta, który jest zadowolony ze swojego biura rachunkowego. Poza tym można zdać się na informacje i reklamy – biura rachunkowe mogą się reklamować (w prasie, za pośrednictwem ulotki np. w urzędzie). Doradcy podatkowi i biegli rewidenci mogą tylko w ograniczonym zakresie reklamować swoje usługi.
Reklamowanie przez doradcę podatkowego świadczonych przez niego usług dopuszczalne jest jedynie w przypadku, gdy nie narusza to niezależności, godności i uczciwości zawodowej, zasad etyki zawodowej, a także tajemnicy zawodowej. Przed rozpoczęciem współpracy należy zapytać, ilu biuro ma klientów, jak długo działa, czy jest ubezpieczone od odpowiedzialności cywilnej (posiada ewentualnie dodatkowe ubezpieczenie). Oddając rozliczanie podatków w ręce biura praktycznie pozostaje tylko dokonanie wpłaty podatku.
Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts
Przepisy ustawy o rachunkowości muszą stosować – a więc prowadzić tzw. pełną księgowość – mające siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu w Polsce:
- spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji) oraz spółki cywilne, a także w zasadzie inne osoby prawne,
- osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.
Pozostali przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, winni prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (tzw. mała księgowość). Poniższy dylemat dotyczy jednak każdej formy księgowości.
Polecamy: 4 mity na temat outsourcingu księgowości w średniej firmie
Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca – zgodnie z zasadą samoopodatkowania – musi sam obliczyć należne fiskusowi podatki i wywiązać się z wielu nałożonych przez prawo podatkowe obowiązków dokumentacyjnych – biuro robi wszystko – od obliczenia, przez sporządzenie deklaracji, po kontakty z urzędami i reprezentowanie przez doradcę podatkowego w sądzie. Wystarczy tylko udzielać biuru wskazanych przez jego pracowników informacji i przekazywać dokumenty księgowe.
Zakres współpracy z biurem może być węższy lub szerszy – to determinuje również cenę za te usługi. Cena zależy od formy prawnej przedsiębiorcy, miejscowości, rozmiaru działalności, a co za tym idzie – ilości faktur, formy opodatkowania i ewidencji, ilości pracowników itp. Większe podmioty mogą utworzyć specjalne komórki finansowo-księgowe – oznacza to jednak znaczne koszty.
Argumentami przemawiającymi na korzyść skorzystania z biura podatkowego jest to, że można skupić się na własnej działalności, nie ryzykując problemów z fiskusem. Nie bez znaczenia jest również ograniczenie ryzyka – w przypadku błędu popełnionego przez biuro można liczyć na odszkodowanie – warunkiem jest jednak to, by biuro było ubezpieczone. Ale uwaga – ewentualne opłaty czy kary za zaległości biuro będzie egzekwować od podatnika.
Polecamy: serwis Leasing
Autor: Anna Jeleńska. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma jak założyć i poprowadzić – 2011. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa