Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości
rozwiń więcej
Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych
Biura rachunkowe są instytucją, której przedsiębiorcy mogą przekazać odpowiedzialność za prowadzenie księgowości swojej firmy. Zaletą jest też niższy koszt w porównaniu z księgową na etacie. Jednak należy się liczyć z problemami do których mogą doprowadzić błędy popełniane przez biura rachunkowe.

Zdarzają się biura rachunkowe bez uprawnień, bądź z uprawnieniami a bez przygotowania merytorycznego, które zaniżają ceny usług a księgi prowadzą nierzetelnie i nieterminowo. Przed zawarciem umowy warto zwrócić uwagę na to czy biuro rachunkowe posiada certyfikat Ministra Finansów oraz polisę OC.

Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane.

Niektóre biura rachunkowe stawiają na ilość a nie na jakość i podpisują umowy z dużą ilością firm. Pracują szybko, nie zastanawiają się nad problemami, nie mają czasu na ponowne sprawdzenie zaksięgowanych dokumentów a konsekwencją tego może być źle wyliczony podatek czy deklaracja wysłana z opóźnieniem.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

Często zmieniające się przepisy podatkowe powodują konieczność systematycznego szkolenia pracowników biura lub czytania fachowej prasy, jednak większości biur nie stać na to, gdyż takie szkolenia czy prenumeraty są dosyć kosztowne.

Firmy korzystające z usług biur nie są bez winy

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że dostarczenie wszystkich faktur w terminie jest wystarczające, żeby mówić o dobrej współpracy. Tymczasem bardzo ważne dla biura są też inne dokumenty, które mają wpływ na rejestrację zdarzeń gospodarczych w księgach, np. umowy kupna - sprzedaży, umowy leasingowe, akty notarialne, umowa spółki. Księgowi potrzebują tzw, „dowodów rzeczowych”, czyli kopii tych dokumentów. Należy wnikliwie je przeczytać po to, żeby prawidłowo je zaksięgować. Niektórym właścicielom firm ciężko jest to wytłumaczyć.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Problemem jest też nieterminowość w dostarczaniu dokumentów. Mimo że w umowie z biurem jest termin np. do 5-go następnego miesiąca, to nagminnie firmy przynoszą je parę dni później, w skrajnych przypadkach nawet dzień przed terminem zapłaty podatku dochodowego. Taka sytuacja powoduje pracę w pośpiechu i na ostatnią chwilę. Nie ma czasu na ponowne sprawdzenie poprawności zaksięgowanych dokumentów za to jest duże prawdopodobieństwo pomyłki.

Czasami ta nieterminowość w dostarczaniu dokumentów nie jest spowodowana złą wolą klienta. Problem może stanowić np. brak wszystkich faktur kosztowych. Zdarza się, że faktura kosztowa wystawiona z datą ostatniego dnia miesiąca zostaje wysłana pocztą na początku miesiąca następnego i dociera do firmy czasem nawet po dwóch tygodniach.

Faktury kosztowe docierające do klienta z opóźnieniem można oddać do biura z dokumentami miesiąca następnego i zaksięgować je w miesiącu następnym. Należy tylko pamiętać, że nie wolno przekroczyć roku podatkowego!

Nie nalegaj

Rzadko ale zdarza się również i tak, że firmy wręcz nalegają na to aby zaksięgować fakturę niezgodnie z obowiązującymi przepisami żeby tylko zapłacić niższy podatek. Niektóre biura ulegają i to jest błąd!

Tak więc pomyłki biur rachunkowych zdarzały się i zdarzać się będą. Nie bez kozery Minister Finansów Wydał Rozporządzenie z dnia 13 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednak firmy ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania klientom biur tylko za błędy popełnione z winy księgowego.

Jeżeli natomiast błędy są popełniane przez biura z winy klientów- odszkodowanie nie jest przyznawane. Każdy klient natomiast może wykupić tzw. ubezpieczenie sporów podatkowych wtedy nie musi się już martwić kontrolami skarbowymi. 

Żeby uniknąć w przyszłości wielu sporów o błędy najlepiej zabezpieczyć się już na samym początku współpracy. Ważna jest dobrze skonstruowana umowa, która szczegółowo określa obowiązki biura i obowiązki firmy oraz reguluje wszelkie kwestie związane z odpowiedzialnością.

Na pocieszenie można dodać, że Ministerstwo Finansów uważa, iż biura popełniające błędy stanowią znikomy procent w porównaniu z ilością wydawanych certyfikatów.

Polecamy: serwis Koszty

Biura rachunkowe
Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?
24 cze 2024

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce
20 cze 2024

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych
07 cze 2024

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym
21 maja 2024

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML
24 kwi 2024

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML
22 kwi 2024

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?
16 kwi 2024

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych
15 kwi 2024

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów
09 kwi 2024

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
08 kwi 2024

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

pokaż więcej
Proszę czekać...