REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

  • Artykuł partnerski
Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML  oszczędzając czas biurom rachunkowym.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.
rozwiń >

Konieczność ciągłego nadążania za zmianami przepisów w biurach rachunkowych powoduje, że tzw. 'inne obowiązki" bywają zapominane albo przekładane "na później", gdy będzie mniej pracy, co jak wiadomo nigdy nie następuje. Jedną z takich dziedzin są obowiązki nałożone przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (ustawa AML, ang. Anti-Money Laundering). Jednak czy słusznie biura rachunkowe spychają te obowiązki na drugi plan? Ustalmy kilka faktów.

REKLAMA

Moim obowiązkiem jest tylko solidne prowadzenie ksiąg i nie muszę stosować AML

Nie jest to prawda. Biura rachunkowe stały się częścią systemu prawnego wprowadzonego w celu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Są jedną z kilkudziesięciu rodzajów jednostek, na które ustawa AML nakłada określone obowiązki. Obowiązków tych jest niemało, a każde naruszenie jest zagrożone karą administracyjną.
Przypomnijmy.  Są to obowiązki wynikające z ustawy stosowania środków bezpieczeństwa finansowego:
- wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za wykonanie przepisów ustawy o AML 
- obowiązek identyfikacji klienta, pełnomocnika, ustalenie beneficjenta rzeczywistego, weryfikacji tożsamości, sprawdzenie list sankcyjnych oraz sprawdzenie czy są one zgodne z wiedzą biura o kliencie oraz innymi źródłami
- obowiązek dokonania wyliczenia oceny ryzyka klienta na podstawie zebranych informacji 
- obowiązek dokonania oceny ryzyka biura rachunkowego jako instytucji obowiązanej 
- bieżącego monitorowania i oceny stosunków gospodarczych klienta, w tym pozyskiwania informacji o ich celu i charakterze, analizy transakcji klienta w celu zapewnienia, czy są zgodne z wiedzą biura o kliencie, badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych znajdujących się w dyspozycji klienta, zapewnienie bieżącej aktualizacji dokumentów i danych dotyczących klienta,
- wprowadzenia wewnętrznej procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, 
- stosowania dodatkowych procedur w przypadku klientów zajmujących eksponowane stanowiska polityczne, członków ich rodzin i najbliższych współpracowników, obejmujący obowiązek zgromadzenia dodatkowych informacji o kliencie oraz źródłach pochodzenia jego majątku,
- gromadzenia danych i dokumentowanie zastosowanych wobec klienta procedur bezpieczeństwa oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji;   
- udziału w szkoleniach osób prowadzących biuro rachunkowe oraz osób wykonujących obowiązki związane z AML   
- wdrożenia wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, 
- w skrajnych przypadkach rozwiązania umowy i zakończenia współpracy z klientem albo powstrzymanie się od podjęcia współpracy  np. w przypadku gdy biuro rachunkowe nie mogło zastosować środków bezpieczeństwa wymaganych ustawą AML (np. klient odmówił podania wymaganych danych lub nie można ich było zweryfikować z odpowiednimi dokumentami).
Jak widać, obowiązków jest niemało, a co więcej – nie da się ich wykonać jednorazowo, ad hoc albo sporadycznie. Aby pozostać w zgodzie z prawem, warto kompleksowo ustalić w jaki sposób biuro będzie wykonywało u siebie obowiązki AML, wdrożyć określone procedury i je wykonywać. Podjęte czynności należy dokumentować de facto zabezpieczając się przed skutkami ewentualnej kontroli wykonania obowiązków w zakresie AML.

Czy można te wszystkie czynności zautomatyzować?

Niestety odpowiedzialność prawna zawsze spoczywa na biurze rachunkowym, należy kompleksowo wdrożyć rozwiązane odpowiadające zakresowi ustawy. Istnieją jednak narzędzia, które pomagają oszczędzać czas i prowadzą za rękę przez najbardziej pracochłonny proces identyfikacji klienta, wyliczania ryzyka klienta, ocenę ryzyka instytucji i dokumentując cały proces. Dobrym przykładem jest platforma Apfino należąca do grupy Comarch producenta znanego oprogramowania dla Biur rachunkowych Optima. 

Prowadzę tylko księgi podatkowe i nie muszę stosować AML

Niestety nie. Obowiązki nałożone ustawą AML powinny być wykonywane zarówno przez biura rachunkowe zajmujące się pełną księgowością firm, jak i te, które prowadzą tylko księgi podatkowe. Zakres działalności nie ma znaczenia. 

Ocena ryzyka? – to nie dla mnie

Niesporządzenie w postaci elektronicznej lub papierowej oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu jest zagrożone karą administracyjną. Przygotowanie takiej oceny (ogólnej) oraz ocena takiego ryzyka (zindywidualizowana) wobec każdego klienta, to jeden z obowiązków nałożony przepisami AML. Biuro powinno wiedzieć jakie sytuacje mogą świadczyć o ryzyku wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy, czy finansowania terroryzmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy, że ściągnę procedurę AML z Internetu

Każde biuro rachunkowe musi opracować indywidualną procedurę wewnętrzną. Musi być ona dostosowana do charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności. 
Procedura taka jest o tyle istotna, że opisuje ona cały proces czynności podejmowanych w ramach przeciwdziałania praniu pieniędzy. Z niej faktycznie wynika, kto, co i kiedy robi w ramach wykonywania obowiązków AML. Musi ona zapewniać wszystkie wymagane ustawą elementy – od zasad identyfikacji klienta, po archiwizację gromadzonych dokumentów.

Niewypełnienie tego obowiązku jest jedną z najczęściej występujących przyczyn nakładania kar pieniężnych na jednostki obowiązane (zob. www.mf.gov.pl „Sankcje administracyjne”).
Obowiązek dotyczy nie tylko  posiadania dokumentu ale przede wszystkim stosowania tej procedury co można i należy wykazać w postaci dokumentacji z przebiegu stosowania procedury. 
Przykład:
Jeżeli biuro rachunkowe dokonało identyfikacji klienta powinny powstać zapisy z tej czynności, jeżeli biuro dokonało oceny ryzyka klienta powinno ono również zostać zarchiwizowane.
Biuro rachunkowe nie musi analizować transakcji klientów
W ramach obowiązków w zakresie AML biuro ma obowiązek:
- bieżącego monitorowania i oceny stosunków gospodarczych klienta, w tym pozyskiwania informacji o ich celu i charakterze,
- analizy transakcji klienta w celu zapewnienia, czy są zgodne z wiedzą biura o kliencie, 
- badania źródła pochodzenia wartości majątkowych znajdujących się w dyspozycji klienta,

Wystarczy zawiadomić GIIF o podejrzeniach i to uwalnia od odpowiedzialności

Składając zawiadomienie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowe o podejrzanych okolicznościach lub transakcjach, które mogą mieć związek z praniem pieniędzy biuro nie uwalnia się od obowiązków nałożonych ustawą AML. W komunikacie nr 22 Generalny Inspektor zwrócił uwagę, że przekazanie zawiadomienia, o którym mowa w art. 74 lub art. 86 ustawy AML nie jest przesłanką zwalniającą biuro z wykonywania wobec danego klienta obowiązków nałożonych ustawą AML. Biuro nie może więc zaprzestać gromadzenia informacji o kliencie tylko z tego powodu, że o swoich podejrzeniach poinformowało GIIF. 
Warto wspomnieć, że wszystkie instytucje obowiązane, a więc także biura rachunkowe, mają obowiązek przekazywania zawiadomień o działalności i transakcjach podejrzanych, tzw. SAR-ów (Suspicious Activity Reports). 
Ze sprawozdania za 2023 r. wynika, że liczba przekazywanych zawiadomień była rekordowa. W informatycznym GIIF zarejestrowano 4746 zawiadomienia opisowe, które włączono do prowadzonych postępowań analitycznych. Ta tendencja wzrostowa z dużym prawdopodobieństwem wynika z coraz aktywniejszej analizy podejmowanej przez instytucje obowiązane.

Sekcja na infor.pl

Na stronie www.infor.pl/biura-rachunkowe/aml/ znajduje się specjalna sekcja adresowana do biur rachunkowych, zawierająca teksty poświęcone przepisom mającym przeciwdziałać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Można tam również znaleźć test, który pomoże sprawdzić swoją wiedzę o AML i zdiagnozować, czy biuro wypełnia wymagane standardy. Zapraszamy do jego wypełnienia.

Partner Apfino.pl

Usługa AML dla BR od Comarch Apfino.pl przeprowadzi biuro rachunkowe przez proces wymagany przez prawo od identyfikacji klienta, weryfikację ocenę ryzyka oraz ocenę ryzyka biura rachunkowego. Biuro rachunkowe tylko wpisze NIP klienta i adres email. Dalej Apfino poprowadzi pracownika za rękę:
•    wyśle potrzebne formularze do klienta, żeby biuro nie musiało uzupełniać,
•    połączy się z bazami zewnętrznymi i potwierdzi wprowadzone dane automatycznie,
•    wyliczy ryzyka,
•    w ostatnim etapie poprosi pracownika biura o zatwierdzenie wyliczonego poziomu ryzyka przez pracownika biura rachunkowego
Cały proces będzie zapisany i udokumentowany z dokładnymi datami w jednym miejscu, gdzie będzie można również załączyć skany kwestionariuszy. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA