REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowe rozliczenie PIT. Oto, co musi zrobić biuro rachunkowe

Ewa Sławińska
pit rozliczenie
Twój e-PIT i problemy z logowaniem
Mehaniq
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do biur rachunkowych niejako "sezonowo" trafiają klienci, którzy potrzebują wyłącznie wykonania jednorazowej usługi. Jest to zazwyczaj rozliczenie roczne PIT. Pojawia się w związku z tym pytanie, czy wykonując takie jednorazowe usługi biuro rachunkowe musi przeprowadzić takie same, rozbudowane procedury bezpieczeństwa jak w przypadku stałych klientów?

I niestety, biuro ma obowiązek wykonać wymagane procedury AML i zastosować do takiego "jednorazowego" klienta takie "środki bezpieczeństwa" jakie są przyjęte w biurze biorąc pod uwagę ocenę ryzyka przypisanego do tego rodzaju transakcji. Jedyne ograniczenie wynika z jednorazowego charakteru takiej usługi, co oznacza, że biuro stosuje te środki jednorazowo. 

REKLAMA

Autopromocja

Właściwą procedurę wykonania obowiązków AML w takim przypadku powinna określać tzw. procedura wewnętrzna, czyli dokument, który powinien być przyjęty w każdym biurze rachunkowym, określający procedurę postępowania przyjętą w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Rozliczenia PIT w biurze rachunkowym. Procedury

Biorąc to pod uwagę należy przyjąć, że biuro rachunkowe, które wykonuje jednorazową usługę rozliczenia PIT dla klienta powinno przede wszystkim dokonać identyfikacji klienta oraz zweryfikować jego tożsamość.

Identyfikacja osoby fizycznej polega na ustaleniu takich danych jak imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo urodzenia, numer PESEL lub daty urodzenia w przypadku braku numeru PESEL, serii i numeru dowodu osobistego, NIP. Oczywiście są to dane, których nie da się pominąć przy składaniu rocznego rozliczenia PIT, więc ustalenie tych danych jest niezbędne dla prawidłowego wykonania samej usługi rozliczenia PIT. Nie powinno więc to sprawiać żadnego problemu.

Jednak oprócz samej identyfikacji klienta, wymagana jest także weryfikacja przedstawionych danych, czyli w praktyce potwierdzenie tych danych w dokumencie tożsamości klienta. 
Fakt wykonania obu tych czynności powinien być udokumentowany, tj. osoba, która będzie przyjmowała zlecenie powinna odnotować, że zebrała te informacje o kliencie i potwierdziła je w dokumencie tożsamości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie PIT małżonkom. Kiedy jest potrzebne pełnomocnictwo?

Co w przypadku gdy do biura przyszedł np. jeden z małżonków aby biuro rozliczyło wspólny PIT, albo dwa osobne PIT-y? Biuro powinno uznać taką sytuację za działanie przez pełnomocnika, a to wymaga aby klient przedstawił dokument pełnomocnictwa, czyli dokument upoważniający go do działania w imieniu osoby, dla której PIT ma być sporządzany. W takiej sytuacji biuro identyfikuje i weryfikuje z dokumentem tożsamości dane pełnomocnika (np. małżonka).

Biuro rachunkowe powinno też wykonać obowiązek:
•    zidentyfikowania i weryfikacji danych beneficjenta rzeczywistego takiej usługi, a także
•    ustalenia czy klient zajmuje eksponowane stanowisko polityczne – można tu przyjąć oświadczenie w sprawie zajmowania (lub nie) eksponowanego stanowiska politycznego przez klienta lub beneficjenta: Dotyczy to również członków rodziny takich osób a także osób znanych jako ich bliscy współpracownicy).

Zastosowanie innych środków jest zależne od oceny sytuacji przez biuro. Jeżeli istnieją przesłanki do zastosowania wzmożonych środków bezpieczeństwa (a tak jest np. w przypadku klientów zajmujących eksponowane stanowiska albo członków ich rodzin i bliskich współpracowników) biuro powinno ponadto także przykładowo ustalić źródła pochodzenia majątku lub wartości majątkowych klienta (w ramach wzmożonych środków bezpieczeństwa). 
Ponadto wszystkie działania podjęte w celu wykonania obowiązków AML biuro powinno udokumentować i przechowywać dokumenty przez 5 lat licząc od zakończenia stosunków z klientem. 

Ze względu na rozbudowaną procedurę stosowania środków bezpieczeństwa, konieczność dokumentowania wykonanych czynności oraz przechowywania dokumentów warto skorzystać z elektronicznych programów pomagających w przeprowadzeniu wymaganych procedur identyfikujących klientów i beneficjentów rzeczywistych w ramach AML. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

REKLAMA

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

REKLAMA