Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas ucieka – jak sprawnie złożyć e-SF za 2023 r.?

  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe
Przed księgowymi wymagający sprint. Jeśli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to na przełomie miesięcy kumulują się dwa obowiązki: do 31 marca trzeba sporządzić i e-podpisać elektroniczne sprawozdanie finansowe (e-SF), a do 2 kwietnia wysłać do Urzędu Skarbowego CIT-8 z kwalifikowanym e-podpisem.

Wypełnienie e-SF może jednak pójść wygodnie i sprawnie. Zobacz, na co szczególnie uważać, aby poprawnie wywiązać się z obowiązku sprawozdawczego, i co może Ci pomóc.

Więcej niż rozliczenie z fiskusem

Sprawozdanie finansowe to dokument zawierający podstawowe informacje o działalności przedsiębiorstwa, który przydaje się nie tylko skarbówce

Sprawozdanie finansowe jest jak zdjęcie stanu finansowego firmy zrobione w konkretnym dniu. Dzień, w którym uwiecznimy ten stan finansowy firmy, nazywa się dniem bilansowym. Obraz z dnia bilansowego często bywa wykorzystywany do oceny kondycji przedsiębiorstwa przez np. inwestorów, wierzycieli, banki. W zależności od tego, kto sporządza sprawozdanie finansowe, w jego skład mogą wchodzić dodatkowe elementy, np. rachunek przepływów pieniężnych (cash flow) oraz zestawienie zmian w kapitale własnym – komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu e-SF?

Po pierwsze sprawozdanie finansowe składane do KRS musi być przygotowane w bardzo konkretnej postaci elektronicznej, czyli zapisane w określonej strukturze i w formacie pliku – XSD (XML Schema Definition) oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

Inny format niż ustandardyzowany plik XML JPK_SF (np. wysyłka maila z treścią sprawozdania) nie będzie akceptowalna i oznaczać będzie niedopełnienie obowiązku. 

Ministerstwo Finansów sugeruje, że aby sprawdzić, czy plik XML jest sporządzony prawidłowo, można skorzystać z internetowej aplikacji do walidacji plików XML. Jeśli jednak księgowi korzystają z programu fillup, nie muszą osobno sprawdzać poprawności pliku.

 Na etapie przygotowania pliku XML JPK_SF do wysyłki program fillup weryfikuje poprawność wygenerowanego XML-a, czyli robi dokładnie to, co będzie sprawdzał system e-KRS. Klienci fillup mają więc pewność, że plik wygenerowany przez program na 100% zostanie zweryfikowany poprawnie na stronie e-KRS. Dodatkowo podczas wypełniania korekt sprawozdań za stare okresy rozliczeniowe, fillup poinformuje, na jakiej wersji struktury powinno być to sprawozdanie sporządzone i do takiej wersji pliku sprawozdania pokieruje użytkownika – wyjaśnia Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Po drugie pamiętajmy, że dokumenty finansowe, składane do KRS wraz ze sprawozdaniem finansowym, muszą być plikami PDF. Program fillup umożliwia załączanie dowolnych plików w formacie PDF, a dodatkowo sprawdza, czy dodaliśmy wszystkie wymagane załączniki do sprawozdania.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Wyłap wszystkie pomyłki dzięki fillup

fillup niemal prowadzi użytkownika za rękę podczas generowania e-SF, podpisywania oraz wysyłki do systemu e-KRS lub do Szefa KAS. Interaktywny formularz wypełnia się niektórymi danymi automatycznie, a dodatkowo posiada czytelną instrukcję. Co ważne, aplikacja wyłapuje pomyłki i wskazuje błędy na etapie generowania pliku XML, od razu sugerując, jak je naprawić.

Jeśli w poprzednim roku korzystało się z fillup, to utworzenie e-SF będzie jeszcze łatwiejsze.

W takim przypadku klient jednym kliknięciem może utworzyć nowe sprawozdanie za nowy okres rozliczeniowy z przeniesieniem kwot z poprzedniego roku obrotowego do nowego sprawozdania i uzupełnić tylko sprawozdanie o nowe dane dotyczące bieżącego roku obrotowego. Dodatkowo jest możliwy import kwot do załączników, m.in. bilans, RZiS z pliku Excel – dodaje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Dobrze poznaj proces zanim wyślesz e-SF

Wgląd w całą ścieżkę sprawozdawczą – jeszcze przed ostateczną wysyłką dokumentu – może rozjaśnić wiele wątpliwości. W fillup przejdziesz testowo cały proces, bez konsekwencji. Po aktywowaniu formularza jako demo możliwe jest przygotowanie, podpisanie oraz wysłanie testowo e-SF do testowego serwera KAS. 

Nawet, jeśli nie korzystasz z programu, to fillup zawsze daje księgowym merytoryczne wsparcie. Na stronie https://cit-8.pl/ znajdziesz wyczerpującą, aktualną bazę wiedzy na temat CIT-8 i e-sprawozdań finansowych, a także sekcję FAQ z najpowszechniejszymi pytaniami branżowymi.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Podpis i wysyłka e-SF

Program fillup ułatwia i przyspiesza zebranie wszystkich wymaganych podpisów oraz umożliwia sporządzanie e-SF z wysyłką do e-KRS lub e-SF z wysyłką do KAS.

Elektroniczna wersja sprawozdania finansowego nie wyklucza jednak wygodnego prowadzenia papierowego archiwum. Sporządzone i e-podpisane sprawozdanie jest zapisane w programie fillup, ale w każdej chwili plik XML lub PDF z tego sprawozdania możesz zapisać na dysku swojego komputera, a następnie wydrukować.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

E-SF podpisane i co dalej?

Sprawozdanie wysłane do KAS otrzymuje swoje UPO, które odbiera się automatycznie w programie fillup. Sprawozdanie, które ma być złożone w e-KRS, fillup generuje do pliku XML z kompletem e-podpisów. Następnie można ten plik pobrać i złożyć na stronie e-KRS. Sprawozdanie w XML do przekazania do e-KRS w programie fillup otrzymuje status „podpisane” – wyjaśnia Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file. 

Wysyłka do e-KRS odbywa się intuicyjnie. Po podpisaniu i przygotowaniu pliku XML JPK_SF i kliknięciu w przycisk „Przygotuj wysyłkę do e-KRS” w aplikacji fillup otwiera się strona, gdzie należy wybrać opcję „Otwórz ekrs.ms.gov.pl w nowym oknie”. Następnie należy zalogować się w systemie e-KRS. Postępując krok po kroku zgodnie z instrukcją, będzie można złożyć swoje podpisane sprawozdanie w systemie e-KRS Ministerstwa Sprawiedliwości. W razie wątpliwości możesz skorzystać z podpowiedzi na stronie  Jak złożyć sprawozdanie finansowe na stronie eKRS.

fill up

fill up

 

fot. materiały prasowe

Sama weryfikacja wysłanego e-sprawozdania jest już dokonywana odpowiednio przez KAS lub e-KRS.

Autopromocja
Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy INFORLEX, czyli fachowa wiedza i nowoczesna funkcjonalność

INFOR prezentuje najnowszą odsłonę INFORLEX, fachowej bazy wiedzy dla specjalistów z firm i biur rachunkowych oraz sektora publicznego. Autorzy postawili na nowoczesny design, intuicyjną obsługę i pomocne dla użytkowników funkcjonalności.

AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.