REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać odwołanie od reklamacji?

Redakcja
Jak napisać odwołanie od reklamacji?/ fot. Fotolia
Jak napisać odwołanie od reklamacji?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

„Jak napisać odwołanie od reklamacji?” to pytanie, które bardzo często pojawia się na licznych forach internetowych. Dobrze napisane odwołanie od reklamacji może uratować sytuację, gdy otrzymamy odmowną odpowiedź sklepu na reklamację. Poniżej krótki poradnik krok po kroku, jak poprawnie napisać i skutecznie wnieść odwołanie od reklamacji?

Odmowna odpowiedź na reklamację nie powinna być przez nas – konsumentów traktowana jako negatywne zakończenie sprawy. Uratować sytuację może dobrze napisane odwołanie od nieuznanej reklamacji.

REKLAMA

Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

POBIERZ: Przykładowe odwołanie od reklamacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na Forum

Krok pierwszy – znajomość praw konsumenta

Już na wstępie warto pokazać sprzedawcy, że znamy swoje prawa – prawa konsumenta. W tym celu warto posługiwać się przepisami odpowiednich ustaw. Uprawnienia konsumenckie zostały uregulowane głównie w:

  • ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176).
  • ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331).

Krok drugi – profesjonalna terminologia

Pisząc odwołanie należy posługiwać się profesjonalną terminologią. Najkorzystniej będzie korzystać z pojęć, jakie wprowadza sam ustawodawca. Stąd gdy piszemy o produkcie wadliwym, nazwijmy go niezgodnym z umową. Pozwoli to odczuć sprzedawcy, że wiemy, o czym mówimy.

Krok trzeci – ochrona konsumenta

Prawo konsumenckie ma na celu ochronę praw konsumenta, jako podmiotu słabszego w relacjach konsumentprzedsiębiorca. Istnieje więc szereg regulacji, które zapewniają konsumentom preferencyjne traktowanie. Do takich gwarancji należy np. domniemanie istnienia wady towaru w chwili zakupu. W praktyce oznacza to, że jeśli stwierdzimy istnienie wady w okresie 6 miesięcy od daty jego wydania (nie zakupu!), to przyjmuje się, że istniała ona w momencie zakupu (art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Zobacz również: Prawa konsumentów – na nowych zasadach

Krok czwarty – obowiązki sprzedawcy

Na mocy wskazanej ustawy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedawany towar. W przypadku produktu nowego – w ciągu dwóch lat, produktu używanego – w ciągu roku.

Warto podkreślić, że sprzedawca ograniczony jest ustawowymi terminami. Zgodnie z art. 8 ust. 3 Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Powinien więc odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni od jej złożenia. W przeciwnym razie uznaje się, że przyjął ją.

Krok piąty – odwołanie od nieuznanej reklamacji

Nie istnieje jeden generalny wzór/  formularz odwołania od reklamacji. Nie jest to pismo sformalizowane. Nie ma więc przeszkód, by sporządzić je własnoręcznie.

Wnosząc o odwołanie domagamy się de facto ponownego rozpatrzenia reklamacji.

REKLAMA

Pismo powinno zawierać standardowe punkty: datę i miejsce złożenia, dane stron (składającego pismo oraz adresata), wskazanie skarżonej decyzji. Odwołanie od decyzji wymaga uzasadnienia. Ta najważniejsza część pisma nastręcza największych trudności. W odwołaniu powinniśmy przedstawić całą sytuację, wskazać towar, przyczynę reklamacji oraz przyczyny podważenia decyzji. Celem uzasadnienia jest przekonanie adresata do naszych racji.

W formie załącznika do odwołania dołączamy: kserokopię dowodu sprzedaży (paragonu, faktury), zdjęcia uszkodzonej rzeczy, kopie pisma reklamacyjnego oraz odpowiedzi na nie (jeśli otrzymaliśmy ją w formie pisemnej).

Krok szósty – Rzecznik Praw Konsumentów

Jeśli odwołanie od reklamacji nie przyniesie pożądanych skutków – nasze żądanie nie zostanie spełnione możemy zwrócić się do Rzecznika Praw konsumentów. Za jego pośrednictwem możemy domagać się doprowadzenia procedury reklamacyjnej do satysfakcjonującego nas końca. Ma on uprawnienia o charakterze doradczym i procesowym. RPK udziela bezpłatnych porad konsumenckich oraz informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów, wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoba ubezwłasnowolniona w DPS. Zasady finansowania do zmiany?

Samorządowcy proponują zmianę przepisów dotyczących finansowania kosztów pobytu osób ubezwłasnowolnionych całkowicie w domach pomocy społecznej. Chodzi o to, by ponosiła je gmina faktycznego miejsca jej zamieszkania, a nie opiekuna prawnego.

Propozycja: Do 1000 zł dodatku motywacyjnego z Funduszu Pracy [Interpelacja]

Trwają prace nad nowym systemem działania urzędów pracy. Wiąże się z tym także nowy system wynagradzania i dodatków.

Dodatek czy zasiłek pielęgnacyjny? [PYTANIA I ODPOWIEDZI]

Chociaż dodatek pielęgnacyjny i zasiłek pielęgnacyjny nie są tożsame, to w świadomości osób starszych czy niepełnosprawnych funkcjonują niekiedy zamiennie. Czym się różnią? Ile wynoszą? Oto odpowiedzi na przykładowe pytania.

Rozliczenie w PIT kosztów prywatnych wizyt u lekarza. Kto może skorzystać? Ile można odliczyć? Sprawdź zasady zanim złożysz rozliczenie

Prywatne wizyty u lekarzy to duże obciążenie domowego budżetu. Czy ich koszt można obniżyć dokonując rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym? Kto może to zrobić i ile może odliczyć? Przepisy nie pozostawiają w tym zakresie wątpliwości.

REKLAMA

Krwiodawcy dostaną darmowe bilety na mecze. Sport wspiera honorowych dawców krwi

Honorowi krwiodawcy mogą liczyć na wyjątkową nagrodę od Pogoni Szczecin. Kibice, którzy oddadzą krew na hasło „Pogoń Szczecin”, otrzymają darmowe bilety na mecze swojego ukochanego klubu. Klub przeznaczył na ten cel aż 50 wejściówek.

Dodatki do emerytur i rent w 2025 r. Ile wynoszą? Pielęgnacyjny, kompensacyjny, sierocy i inne. Od marca waloryzacja

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca oczywiście emerytury i renty, ale także dodatki do tych świadczeń. Ile wynoszą te dodatki w 2025 roku i kto ma do nich prawo?

Jednak nie można zrobić tej protezy na koszt NFZ. Resort zdrowia się tłumaczy, a pacjenci przełykają rozczarowanie. Nie pomaga nawet 600 plus na inne usługi

Nie ma protez overdenture na koszt NFZ, koszyk świadczeń stomatologicznych wcale nie zmienił się tak, jak byśmy sobie życzyli i jak nam mówiono. Przepisy nie tylko są mylące, ale na razie są też martwe, a ze świadczeń nie można korzystać.

Ministerstwo Klimatu odpowiada na pytania o zawożenie odzieży do PSZOK

Coraz więcej sygnałów o tym, że Polacy nie chcą zawozić kilku sztuk starej odzieży do PSZOK. Bo w wielu miejscach jest jeden PSZOK, trzeba w nim przedstawić zaświadczenie o opłatach za wywóz śmieci, stać w kolejkach. Wszystko to w wykonaniu nowych przepisów.

REKLAMA

We Francji oficjalnie można nazywać "kiełbasą" czy "szynką" produkty roślinne

Francja oficjalnie uznała "mięsne" nazwy dla żywności wegetariańskiej stosując się do jesiennego orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE). Na określenie produktów pochodzenia roślinnego można używać takich nazw jak "stek" czy "kiełbaski".

Przestępstwo niealimentacji. Są wątpliwości i propozycja zmiany przepisów

Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił Ministrowi Sprawiedliwości propozycję zmiany w Kodeksie karnym. Miałoby to wyeliminować wątpliwości interpretacyjne związane z przestępstwem niealimentacji.

REKLAMA