Jakie zagrożenia mogą nas spotkać w Internecie?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Internet jest obecnie jednym z najbardziej popularnych medium wykorzystywanym w niemalże wszystkich dziedzinach życia. Dzięki niemy mamy szybki i łatwy dostęp do wiadomości, informacji kulturalnych, sportowych, wiedzy fachowej. Ale jest to również doskonały sposób na komunikowanie się, robienie zakupów czy też dokonywanie transakcji bankowych. Należy uświadomić sobie, że każdy kto korzysta z usług oferowanych w sieci jest konsumentem i każdy powinien czuć się bezpiecznie dokując różnego rodzaju czynności za jego pośrednictwem. Każdy, a przede wszystkim dzieci.
REKLAMA
Z badań wynika, że do największych zagrożeń internetowych dla dzieci należy pedofilia, pornografia, przemoc i uzależnienie od Internetu. Niestety dane donoszą, że istnieje niska świadomość zagrożeń o charakterze konsumenckim wśród dorosłych użytkowników. Często bowiem nie zdajemy sobie sprawy z ryzyka oraz możliwości bycia oszukanym podczas dokonywania zakupów w sieci. A jeśli nie posiadamy wiedzy na ten temat to nie jesteśmy w stanie skutecznie bronić się przed ewentualnymi zagrożeniami.
Zobacz serwis: Konsument w sieci
Najczęstsze problemy o charakterze konsumenckim w Internecie:
1. pozyskiwanie danych osobowych bez wiedzy użytkownika:
- podczas wypełniania formularzy rejestracyjnych, formularzy zamówienia w sklepach internetowych;
- gdy wchodzimy na niektóre strony internetowe, poprzez tzw. cookies, czyli pliki, które zapisywane są automatycznie na dysku twardym i gromadzące podstawowe dane o użytkowniku;
- programy typu spyware mające na celu śledzenie najważniejszych działań użytkownika;
- poprzez tzw. phishing tzn. podszywanie się pod firmy, instytucje godne zaufania i wysyłanie wiadomości do użytkowników z prośbą o podanie pewnych pilnych danych. Często można spotkać się z tego typu praktyką w kontekście banków. Oszuści podszywają się pod nie i proszą o podanie hasła dostępu do konta w celu „weryfikacji rachunku” albo zmian systemowych (technicznych, programowych);
2. wysyłanie niezamówionych informacji handlowych tzn. spamów;
3. programy, które dokonują przełączenia modemowego użytkownika sieci bez jego wiedzy ze standardowego połączenia na droższe. Celem jest oczywiście zmuszenie konsumenta do płacenia wyższych rachunków telefonicznych. Cel ten osiąga przy pomocy tzw. dialerów internetowych;
4. podejmowanie transakcji finansowych (zakupy on-line) przez dzieci;
Bardzo ważne jest stosowanie nowoczesnych systemów zabezpieczeń mających na celu ochronę konsumentów. Jednakże bardzo dużą wagę do problemu zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu należy przykładać do edukacji konsumentów. Dzięki temu będą oni wiedzieli jak uniknąć pułapek oszustów.
Zobacz: Jak bezpiecznie kupować w sieci
10 ZASAD KAŻDEGO INTERNAUTY:
1. Aktualizować system operacyjny komputera (najlepiej automatycznie).
2. Zainstalować program antywirusowy i aktualizować go.
3. Włączyć firewalla i nie zmieniać bez potrzeby jego ustawień.
4. Nie otwierać listów od nieznanych nadawców i podejrzanych załączników.
5. Używać haseł trudnych do odszyfrowania (kombinacje dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych).
6. Nigdy nie wysyłać haseł drogą mailową.
7. Przed dokonaniem transakcji w Internecie, upewnić się, że jesteśmy na właściwej stronie (szyfrowane strony zaczynają się od https: w adresie, certyfikat jest ważny, a przeglądarka wyświetla zamkniętą kłódkę - to znak, że połączenie jest bezpieczne).
8. Nie używać poufnych danych w kawiarenkach internetowych.
9. Nie wchodzić na podejrzane strony (można zainstalować bezpłatny program do oceny stron www).
10. Zachować zdrowy rozsądek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat